2022-07-08, 17:02
Medlem
f30malmos avatar
Ser en massa felaktiga påståenden i tråden. Det handlade om 198 000 hushåll som fick ekonomiskt bistånd år 2020, inte en miljon som påståtts i tråden. Räknar man även med barnen så blir det 374 000, men dessa ska ju inte jobba utan gå i skolan. Över en tredjedel är sjuka men får inte tillräckligt med sjukpenning eller sjukersättning, eller ingen. En viss del av dessa beräknas aldrig kunna jobba.

Krav på aktivitet mot försörjningsstöd finns redan i större delen av Sverige för personer i arbetsför ålder. Sjukt att S gör en grej av detta.
Citera
2022-07-08, 17:07
Medlem
undercover-racists avatar
Så var det därför man tog emot en massa invandrare, så att man kunde förslava dom? Så som amerika gjorde med afrikaner. Ajaj Sverige, det här låter inte bra.
Citera
2022-07-08, 17:08
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om du fattas högskolepoäng så läs in några andra lätta poäng så får du CSN igen.
Det är olagligt att plugga på försörjningsstöd.
Citera
2022-07-08, 17:09
Medlem
Total idioti såklart, kommer enbart leda till nedtryckta löner i alla led, fusk med sjukskrivningar hos de man vill komma åt och ökad kriminalitet. Låter som ett förslag moderaterna hade kunna komma med på mitten av 80-talet.

Däremot är det rimligt att kräva någon form aktivitet i paritet till ersättningen man får. Så om man får låt säga 30% av medianlönen i socialbidrag så ska man ha aktivitet 12 timmar per vecka, ex kl. 10-14 varje tisdag till torsdag. Där skulle man ex kunna ägna en dag åt jobbsökande och två dagar åt kompetenshöjande verksamhet av olika slag.
Citera
2022-07-08, 17:16
Medlem
Ja, heltids arbetsplikt eller tidsbegränsade bidrag som minskar 50% varje halvår och stannar på 25%
Citera
2022-07-08, 17:21
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Så var det därför man tog emot en massa invandrare, så att man kunde förslava dom? Så som amerika gjorde med afrikaner. Ajaj Sverige, det här låter inte bra.
Det verkar inte bättre, nej. Det är råkapitalisternas värld sörru, så rätta dig ledet bara och sluta lipa, annars kanske pengatryckarna blir lack på dig!

How the rich steal from the poor
Citera
2022-07-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Då måste de ändå kunna tala svenska.

Om jag var gammal 85-årig svensk så skulle jag kunna tänka mig att det vore behagligare med svensk som spelade kort med mig än en arabisk 20-åring i slöja som inte kan svenska. Mycket naivitet i tråden, det finns ingen som kan anställa slöjbärare som inte kan svenska och inte kan klockan. De skulle kunna packa skor, men det finns inga sådana jobb kvar.

Det handlar inte om att de ska utföra något av värde utan att de ska bli motiverade att bli en del av samhället och belasta samhället mindre.
Citera
2022-07-08, 17:37
Medlem
Tanken är väl god med en aktivitetsplikt, men finns det resurser att hitta på en meningsfull aktivitet till dessa?

Vi har en skolplikt i landet som vi inte klarar av att hantera. Se först till att vi har resurser att utbilda våra barn.
Citera
2022-07-08, 17:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Arbeta gratis för företagssvin!
”Företagssvin”

Du skrev detta mitt i natten så det kanske inte är så betydelsefullt med tanke på det.

Men ”företagssvin” reagerar jag starkt på.

Företagare är privatpersonen som satsar allt de har för sin idé. Är de svin för det? I min bok är de hjältar. Hjältar som skapar saker, tjänster och arbetstillfällen.

Företagare är det som skiljer oss människor idag mot människor för 10000 år sedan.

Endast tack vare deras optimism och frammåtanda har vi nåt hit där vi är. Det sammanfattande ordet för detta är företagaranda.

En del av oss är lata och bekväma och nöjer oss med det vi har. Andra delar inte den synen. De vill gå längre. DET är företagarna.

Vi borde alla vara tacksamma för deras kollektiva företagsamhet sedan 10000 år tillbaka.

Bara de kunde förändra männskligheten.

Jag är ingen företagare själv men jag och alla bekväma människor är i slutänden skyldiga ett stort tack till risktagarna, dvs till företagarna.
Citera
2022-07-08, 17:42
Medlem
RM500s avatar
Valfjäsk
Man vill flörta med folket som långsamt börjar förstå hur illa det slösas med skattemedel.
Citera
2022-07-08, 17:50
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
...med barnen så blir det 374 000, men dessa ska ju inte jobba utan gå i skolan. Över en tredjedel är sjuka men får inte tillräckligt med sjukpenning eller sjukersättning, eller ingen.
Intressant. Verkligen. Det sitter just nu en clown i ledarposition och han var definitivt förmögen till att leda sin sekt från sjuksängen, men ville såklart vrida ur vartenda öre från sina efterblivna sponsorer när han låg där:

https://twitter.com/t0_bi_as/status/...816643/photo/1

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Krav på aktivitet mot försörjningsstöd finns redan i större delen av Sverige för personer i arbetsför ålder. Sjukt att S gör en grej av detta.
De måste göra det:

(FB) Regeringen: Förslag om införande av aktivitetsplikt att få försörjningsstöd

Ingen ekonom tror heller att arbetslösheten kommer minska. Av självklara skäl måste man därför få siffrorna att se lägre ut än hur det egentligen är.
Senast redigerad av Poor.Boy.Valentine 2022-07-08 kl. 18:19.
Citera
2022-07-08, 17:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Det handlar inte bara om språket arbetsmarknaden för ikke arbetare är mer komplex en så. Det är en marknad i det dolda där man faktiskt sätter människor väldigt långt ifrån arbetsmarknaden även om detta inte var den riktiga avsikten
Har läst detta två gånger och jag förstår inte vad du menar. Kan du förklara lite mer tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in