Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Jag jobbar ja, skillnaden är alldeles för liten mellan låglönejobben och bidrag - du måste ta med parametar som kostnader för att ta sig till/från arbetet också, allra helst när soppan kostar 25 kr litern.
Ja, det är faktiskt sant att det är dyrt att resa och många låglönearbetare åker kollektivt. Jag hade definitivt varit för att nationalisera, bygga ut och göra kollektivtrafiken gratis så att det blir lite billigare för folk att resa.
För folk som har riktigt låga löner, som deltidsarbetare så innebär det ju att de endast kan söka jobb i närheten där de bor och då är det ju tråkigt att man centraliserar jobben hela tiden.
Men skillnaden mellan ett låglönejobb och bidrag är faktiskt ganska stort och på låglönejobb kan man ibland jobba extra för att få ännu mer pengar och då kan vissa som normalt inte skulle ha en bra lön, fortfarande få det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Ojo, facken har varit motståndare under decennier till att införa sådana jobb, då dessa skulle fördärva för löneutvecklingen. Folk som var oanställbara förr, fick förvisso jobb, men utanför den egentliga arbetsmarknaden. Staten skapade "Samhällsföretag", nuvarande Samhall för detta ändamål. Idag är Samhall mer eller mindre som vilken arbetsgivare som helst, men förr var det "skyddad verkstad" och mer eller mindre "terapiarbeten". Detta för att inte stöta sig med fackförbunden.
Det finns ingen sådan sak som att vara "oanställningsbar". Det är bara en dum etikett som idioter sätter på folk för att de råkar vara arbetslösa under en längre period. Men arbetslösheten är artificiellt orsakad och det är inte pga. sk. "oanställningsbara" individer. Det är helt orsakat av det svenska näringslivet och staten.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Observera att vi pratar om perioden när sosseriet+LO styrde Sverige, och valresultaten för (s) var i storleksordningen 50%. (När Sverige fick ekonomisk kris på 1970-talet, före detta var det arbetskraftsbrist, så problemet fanns inte).
Helst ska vi komma dit att det blir arbetskraftsbrist och för att göra det måste vi ju se till att folk kommer ut i arbete, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Motviljan bland facken finns fortfarande kvar än idag, då de varken vill eller kan konkurrera med "gratisarbetare" på arbetsmarknaden. Blir det några "socialfallsjobb", kommer dessa sannolikt inte vara några "vettiga jobb", utan som jag skrev "vika origami" etc.
Jag har inte föreslagit att vi ska ha gratisarbetare utan att man ska börja anställa folk offentligt. Gratisarbete är något som vi måste komma bort ifrån och jag skulle gärna vilja se att man gjorde praktik och dylikt olagligt också.