2022-07-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Hej!

Läkarna vägrar skriva ut antibiotika, det skall tas en mängd blodprover och andra konstiga tester innan. Jag tänker; att det är 90% säkert att jag en sjukdom som går att behandla med antibiotika.

Hur får jag antibiotika utskrivet utan en massa tjafs?
Finns inget i det som antyder som föranleder till att man ska skriva ut antibiotika.
Citera
2022-07-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syster-Smisk
Blododling lämnar man om man tror att man drabbats av sepsis, alltså blodförgiftning.
Skillnad på olika, som man brukar säga.🙂

Eller i en så kallad genomodling. Sepsis kräver sjukhusvård. Det är ett tillstånd som antyder mer än bakterier i blodet
Citera
2022-07-08, 14:59
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Eller i en så kallad genomodling. Sepsis kräver sjukhusvård. Det är ett tillstånd som antyder mer än bakterier i blodet

Jag är sjuksköterska sedan sjutton år så jag behöver ingen närmare beskrivning faktiskt.😉
Jag syftade på att man inte tar ’blododling’ för att leta borreliainfektion.
Och man tar aldrig en genomodling för att man misstänker borrelia.
Vid sepsis däremot ja.
Citera
2022-07-08, 15:12
Medlem
Citat:
Jag är sjuksköterska sedan sjutton år så jag behöver ingen närmare beskrivning faktiskt.😉
Jag syftade på att man inte tar ’blododling’ för att leta borreliainfektion.
Och man tar aldrig en genomodling för att man misstänker borrelia.
Vid sepsis däremot ja.
Du kan ta en genomodling om du misstänker borrelia
Citera
2022-07-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Du kan få doxycycline som malaria profylax, så säg att du ska åka till malaria drabbat land under en längre tid så kan det funka. Om svensken vägrar kan du lagligt beställa det från annat EU land. I Sverige är det bara djur som får antibiotika...

Undviker helst malariaprofylax, sinnessjuka mardrömmar… men kan du beskriva lite utförligare varför malariaprofylax ersätter antibiotika i mitt fall?
Citera
2022-07-08, 15:46
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Du kan ta en genomodling om du misstänker borrelia

Ingen tar en genomodling på borrelia om man inte har skyhög feber.
Anledningen: alldeles för dyrt

När man diagnostiserar borrelia utgår man från den kliniska bilden och tar i regel inga prover alls, definitivt inga blododlingar. Gör man det är det för att man misstänker NÅGOT ANNAT.

Ryggmärgsprov tas dock om man misstänker att borrelian har spridit sig till nervsystemet
Senast redigerad av Syster-Smisk 2022-07-08 kl. 15:54.
Citera
2022-07-08, 15:50
Medlem
Farfarsfars avatar
Beställ hem ett gonorrétest och låt en könssjuk vän göra testet.
Citera
2022-07-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ingen tar en genomodling på borrelia om man inte har skyhög feber.
Anledningen: alldeles för dyrt

När man diagnostiserar borrelia utgår man från den kliniska bilden och tar i regel inga prover alls, definitivt inga blododlingar. Gör man det är det för att man misstänker NÅGOT ANNAT.

Ryggmärgsprov tas dock om man misstänker att borrelian har spridit sig till nervsystemet
Helt riktigt. Men i en genomodling så tar man det. Om diffdiagnos ska uteslutas. Har varit med om det många ggr. Borrelia med spridning till nervsystemet kan yttra sig på många sätt. Faktum är att genomodling är mycket vanlig på samtliga som läggs in med Ab-behandling på sjukhus, även om du har feber med pos u-sticka och sveda vid miktion så vill de ha en fullständig rundodling. Så har det varit på samtliga sjukhus jag jobbar på. Sen kan det skilja lite grann i förfarandet.
Sen som en läkare sa; jag skiter fullständigt i om det är dyrt. Gör jag det inte så kommer IVO springandes om vi var inne på fel spår.
Citera
2022-07-08, 16:16
Medlem
Citat:
Blododling lämnar man om man tror att man drabbats av sepsis, alltså blodförgiftning.
Skillnad på olika, som man brukar säga.🙂
Naturligtvis är det så men TS verkade så vääldigt sjuk. Eller kanske inte . . . .

Sorry ironi går inte fram i text . . . . . .
Citera
2022-07-08, 16:17
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Hej!

Läkarna vägrar skriva ut antibiotika, det skall tas en mängd blodprover och andra konstiga tester innan. Jag tänker; att det är 90% säkert att jag en sjukdom som går att behandla med antibiotika.

Hur får jag antibiotika utskrivet utan en massa tjafs?
Som kvinna? Urinvägsinfektion.
Citera
2022-07-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Som kvinna? Urinvägsinfektion.

Som man då? Säger att jag identifierar mig som kvinna? /s
Citera
2022-07-08, 16:33
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Helt riktigt. Men i en genomodling så tar man det. Om diffdiagnos ska uteslutas. Har varit med om det många ggr. Borrelia med spridning till nervsystemet kan yttra sig på många sätt. Faktum är att genomodling är mycket vanlig på samtliga som läggs in med Ab-behandling på sjukhus, även om du har feber med pos u-sticka och sveda vid miktion så vill de ha en fullständig rundodling. Så har det varit på samtliga sjukhus jag jobbar på. Sen kan det skilja lite grann i förfarandet.
Sen som en läkare sa; jag skiter fullständigt i om det är dyrt. Gör jag det inte så kommer IVO springandes om vi var inne på fel spår.

Du diskuterar två helt olika saker här..
Odlingar tas i regel inte för borrelia, där utgår man från den kliniska bilden.

Att man tar rundodling på människor som söker akut med hög feber är en annan sak, det är standard när intravenös antibiotikabehandling ska påbörjas tex för att man vill veta infektionens ursprung.
Att du har misstänkt borrelia med normal feber kommer inte föranleda rundodling.

Och du citerar nog en AT-läkare här.
Mer erfaren personal går i stor utsträckning efter den kliniska bilden, för att man inte kan ta alla möjliga prover och odlingar hela tiden bara för om, utifall att.

Rundodling är inte praxis vid borreliasmitta. Det borde du veta om du nu har så mycket erfarenhet.
Dessa diagnoser ställs dessutom främst inom primärvården, inte på akuten, och aldrig i livet att primärvården drar en rundodling på en misstänkt borrelia.

Mitt förslag är att du läser på lite om diagnostik och behandling, det är uppenbart att du inte har koll.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/infektion/borrelia/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in