Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Helt riktigt. Men i en genomodling så tar man det. Om diffdiagnos ska uteslutas. Har varit med om det många ggr. Borrelia med spridning till nervsystemet kan yttra sig på många sätt. Faktum är att genomodling är mycket vanlig på samtliga som läggs in med Ab-behandling på sjukhus, även om du har feber med pos u-sticka och sveda vid miktion så vill de ha en fullständig rundodling. Så har det varit på samtliga sjukhus jag jobbar på. Sen kan det skilja lite grann i förfarandet.
Sen som en läkare sa; jag skiter fullständigt i om det är dyrt. Gör jag det inte så kommer IVO springandes om vi var inne på fel spår.
Du diskuterar två helt olika saker här..
Odlingar tas i regel inte för borrelia, där utgår man från den kliniska bilden.
Att man tar rundodling på människor som söker akut med hög feber är en annan sak, det är standard när intravenös antibiotikabehandling ska påbörjas tex för att man vill veta infektionens ursprung.
Att du har misstänkt borrelia med normal feber kommer inte föranleda rundodling.
Och du citerar nog en AT-läkare här.
Mer erfaren personal går i stor utsträckning efter den kliniska bilden, för att man inte kan ta alla möjliga prover och odlingar hela tiden bara för om, utifall att.
Rundodling är inte praxis vid borreliasmitta. Det borde du veta om du nu har så mycket erfarenhet.
Dessa diagnoser ställs dessutom främst inom primärvården, inte på akuten, och aldrig i livet att primärvården drar en rundodling på en misstänkt borrelia.
Mitt förslag är att du läser på lite om diagnostik och behandling, det är uppenbart att du inte har koll.
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/infektion/borrelia/