2022-07-07, 23:45
Medlem
neuron-drones avatar
Varför ville de göra ryggmärgsprov? Det är inte normalt. Varför skriver de inte ut ändå?

Vad har du för symptom?

Doxycyklin 100 mg 10-14 dagar. Penicillin hjälper också.
Citera
2022-07-08, 00:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Måste vara rätt antibiotika, all rår inte på Borrelian. Så det räcker inte att lyckas få tag på godtycklig via omvägar.
Precis, sedan slarvar folk och slutar för tidigt.
Citera
2022-07-08, 00:06
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Enklaste sättet är nog att lämna blod för blododling.

Vad är det för sjukdom du har?

Blododling lämnar man om man tror att man drabbats av sepsis, alltså blodförgiftning.
Skillnad på olika, som man brukar säga.🙂
Citera
2022-07-08, 00:10
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Hej!

Läkarna vägrar skriva ut antibiotika, det skall tas en mängd blodprover och andra konstiga tester innan. Jag tänker; att det är 90% säkert att jag en sjukdom som går att behandla med antibiotika.

Hur får jag antibiotika utskrivet utan en massa tjafs?

Det låter konstigt, vad har du för symtom?
Citera
2022-07-08, 00:16
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Borrelia. Inte så intresserad av ett ryggmärgsprov…
På mej gjorde dom vanligt blodprov för att kolla borrelia
Citera
2022-07-08, 00:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hej!

Läkarna vägrar skriva ut antibiotika, det skall tas en mängd blodprover och andra konstiga tester innan. Jag tänker; att det är 90% säkert att jag en sjukdom som går att behandla med antibiotika.

Det enklaste sättet är väl att känna en läkare, men frågan är väl om det verkligen är det du behöver?
Citera
2022-07-08, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
På mej gjorde dom vanligt blodprov för att kolla borrelia

Tanten (läkaren) pratade på att om man har haft det tidigare, som jag, så är det ryggmärgsprov som gäller. Varför det är så vet jag inte tyvärr.
Citera
2022-07-08, 03:46
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soifa
Från appar som tex kry skriver dom ut antibiotika för urinvägsinfektion direkt, har fått det flera gånger. Jag har haft många uvi genom åren och dom skriver även ut när jag ringt till vc utan att behöva ta kissprov, kan vara pga min historik men vet inte.

Kvinnor i fertil ålder med typiska symtom på urinvägsinfektion kan enligt Läkemedelsverkets riktlinjer behandlas utan att man kollar urinprov.
Citera
2022-07-08, 10:24
Medlem
Citat:
Hej!

Ja de sparas väl för de mest utvalda för framtida behov..du får helt enkelt åka utomlands och besöka närmaste apotek. Här lär du knappast få något.
Citera
2022-07-08, 12:15
Medlem
Citat:
Hej!

Det är näst intill omöjligt att få antibiotika i Sverige idag. Jag var nyligen hos läkaren med ett sår som blivit infekterat och gör ont. Läkaren konstaterade att det var infekterat men sa "det är inte så farligt ännu, testa att tvätta det med alsolsprit men om det inte blir bra på tre (!) månader får du komma tillbaka". Det blir att köpa antibiotika på annat sätt.
Senast redigerad av litenjaekel 2022-07-08 kl. 12:19.
Citera
2022-07-08, 12:17
Medlem
Citat:
Tanten (läkaren) pratade på att om man har haft det tidigare, som jag, så är det ryggmärgsprov som gäller. Varför det är så vet jag inte tyvärr.

Kan även lugna dig med att lumbalpunktion inte är farligt och det gör inte så ont. Jag har själv gjort det vid ett tillfälle. Du får bedövning och sedan tar själva ingreppet inte mer än kanske 10-15 min. Man får ta det lite lugnt några dagar efteråt men de flesta mår som vanligt, jag gjorde också det och hade ingen huvudvärk heller.
Citera
2022-07-08, 12:26
Medlem
Citat:
Borrelia. Inte så intresserad av ett ryggmärgsprov…

Du kan få doxycycline som malaria profylax, så säg att du ska åka till malaria drabbat land under en längre tid så kan det funka. Om svensken vägrar kan du lagligt beställa det från annat EU land. I Sverige är det bara djur som får antibiotika...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in