2022-07-07, 22:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Att träna på gym är mycket ineffektivt träning med dålig verkningsgrad. Innan du svarar fundera på följande: Av 1000 betalande på sats eller actic går ens dit? Och hur många muskulösa personer ser du egentligen på ett gym?

Vill du bygga muskler och bli starkare är styrketräning med motstånd (vikt) den i särklass bästa metoden. All forskning påvisar att det är en mycket effektiv metod.

Att sedan x-antal personer inte gör det är ju irrelevant.
Citera
2022-07-08, 08:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Menar du inte liter?

Blir inga episka fyllor för mig med 1 dl iaf....

Rättade mitt inlägg från dl till liter(kolla inlägg), fet fylla är 1l

Kör det nu

Haha
Citera
2022-07-08, 09:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Kör det nu

Haha

Haha!

Helt rätt!!

Ha en bra helg!
Citera
2022-07-08, 10:12
Medlem
Citat:
Att träna på gym är mycket ineffektivt träning med dålig verkningsgrad. Innan du svarar fundera på följande: Av 1000 betalande på sats eller actic går ens dit? Och hur många muskulösa personer ser du egentligen på ett gym?

Nästan inga.
Förstår hur du tänker. Det är djup i budskapet du förmedlar. Jag kan försöka fortsätta på den tråden.
Är man filosofiskt lagd kan man fundera hur givande det är att spendera dyrbar fritid genom att gå till ett gym och befinna sig inomhus. Att i en miljö som inte ger en några större intryck flytta skrot från punkt A till punkt B och sedan tillbaka till A. Inte så givande antagligen och därför tröttnar typ alla... Förutom de som har det som hobby och inte har egna gym att gå till.
Andra tycker nog gym blir rätt meningslöst på olika sätt och de har nog en poäng!
Som du nämnde. Det går inte fort att ändra på sin kropp med gym. Därför tycker jag att du knyter du ihop det bra genom att nämna löpning som ett alternativ. Man kan skriva ett helt kapitel om olika träningsformer som på sikt ger bättre hälsa och välbefinnande än gym.
Om man nu kan hålla löpningen vid liv som du nämner så är det ju en grym träningsform och ger stora ben. Löpning är tidsbesparande och man kan löpa utomhus.

Brorsan kunde klippa av mig på mitten i en bensax om han ville. Imponerande benmuskler. Och han var smal också vilket är en drivkraft för många som gymmar. Känns som en win win för de som går till gymmet och hoppas på att något ska hända...
Eller varför inte skaffa ett hus på landet med tomt och ägna flera timmar utomhus per dag. Nu blev jag också djupare och jag tror jag avslutar nu innan jag kommer in mer på mitt egna liv och hur jag och min sambo filosoferat ihop för att komma fram till de sakerna som vi just nu tycker är viktigast i livet. Träningen ger en bra balans utan tvekan.
Citera
2022-07-08, 10:26
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Vid 40 var jag i bättre form än dom flesta 25-30 åringarna.
Nu är jag 52, fortfarande är jag,I jämförelse med folk i min egen ålder, i jävligt bra form, men den där jävla kulmagen som började uppenbara sig vid 47-48 blir jag fan inte av med🙄
Citera
2022-07-08, 11:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Vid 40 var jag i bättre form än dom flesta 25-30 åringarna.
Nu är jag 52, fortfarande är jag,I jämförelse med folk i min egen ålder, i jävligt bra form, men den där jävla kulmagen som började uppenbara sig vid 47-48 blir jag fan inte av med🙄

Kulmagen droppar du med att skippa alla kolhydrater och öl.

Om du inte inte orkar träna , blir bra - den smarta köper desutom ett gymkort och tar en personligtränare typ 4 gånger o följer schemat

Vips 10 års ökad livslängd om du kör 2-3 gånger i veckan
Citera
2022-07-08, 17:34
Medlem
Citat:
Vill du bygga muskler och bli starkare är styrketräning med motstånd (vikt) den i särklass bästa metoden. All forskning påvisar att det är en mycket effektiv metod.

Att sedan x-antal personer inte gör det är ju irrelevant.

Du verkar ha problem med läsförståelsen.

Jag skrev att gym funkar dåligt inte att styrketräning fungerar dåligt.
Citera
2022-07-08, 18:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Kör det nu

Haha

Citat:
Du verkar ha problem med läsförståelsen.

Jag skrev att gym funkar dåligt inte att styrketräning fungerar dåligt.

Och av hur många som har framgång med styrketräning går inte till ett gym menar du?

Undantag är ju om någon bygger ett riktigt hemmagym. Men hur många gör det?! Jag känner ingen som har ett gym som innebär squat-rack med bänk och de vikter som krävs.

Och varför skulle ett hemmagym ge mer framgång än ett klassiskt gym menar du?

Trams.
Citera
2022-07-08, 18:22
Medlem
Citat:
Och av hur många som har framgång med styrketräning går inte till ett gym menar du?

Undantag är ju om någon bygger ett riktigt hemmagym. Men hur många gör det?! Jag känner ingen som har ett gym som innebär squat-rack med bänk och de vikter som krävs.

Och varför skulle ett hemmagym ge mer framgång än ett klassiskt gym menar du?

Trams.

Som jag misstänkte har du dålig läsförståelse eller är helt enkelt för korkad. Hursom är det därför meningslöst för mig att försöka förklara skillnaden för dig.
Citera
2022-07-08, 18:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Som jag misstänkte har du dålig läsförståelse eller är helt enkelt för korkad. Hursom är det därför meningslöst för mig att försöka förklara skillnaden för dig.

Så du vill inte svara på frågan och istället attackera mig som person?

Ballt.
Citera
2022-07-09, 06:03
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Kulmagen droppar du med att skippa alla kolhydrater och öl.

Om du inte inte orkar träna , blir bra - den smarta köper desutom ett gymkort och tar en personligtränare typ 4 gånger o följer schemat

Vips 10 års ökad livslängd om du kör 2-3 gånger i veckan
Dricker ingen alkohol alls sedan ca 4 år, men kolhydrater äter jag jue....

Tränar 4-6 ggr i veckan redan... men magen sitter där likförbannat
Citera
2022-07-09, 07:31
Medlem
W.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Dricker ingen alkohol alls sedan ca 4 år, men kolhydrater äter jag jue....

Tränar 4-6 ggr i veckan redan... men magen sitter där likförbannat

Hur kan man vara 50 år gammal och inte förstå grundläggande fysik?

Hur mycket du tränar är ju ganska irrelevant, om du äter 100-300kcal för mycket om dagen så blir du långsamt fet. Mest troligt äter du för mycket kolhydrater eftersom du verkar ha noll koll på kost.

Lägg ner 15-30 minuter per dag i nån veckas tid på att skaffa dig förståelse för energiinnehåll i maten. Hur mycket kcal finns det i 100g okokt pasta? Hur ser 100g okokt pasta ut på en tallrik?

Hur mycket kcal innehåller 300g kyckling? Hur mycket protein blir det?

Köp en hushållsvåg också…

Finns även appar som hjälper dig att tracka intaget. Sedan lägger du dig till med en mer lågkolhydrat-inriktad kost, utan att vara extrem. Uteslut dom alltså inte. Helst ska du också hamna runt 2 gram protein per kilo kroppsvikt om dagen i intag. Om du riktar in dig på kött/fisk/fågel, grönsaker, rotfrukter, havre och ägg kommer mycket av sig själv.

Typisk dag i ditt nya liv på deff;

Frukost: 150g ugnsrostad sötpotatis + 3 kokta ägg + EAA-drink.

Lunch: 250g stekt kycklingfilé, lite tzatsiki-sås, 300g ångkokta random grönsaker, t ex brysselkål, blomkål, morötter, whatever, saltade och lätt lätt smörade.

Preworkout-meal: 50g havre till gröt, med 100kcal tillsatt fett, t ex smör, halv dl mellanmjölk och resten vatten. + kryddor (kardemumma?)

Middag: Köttbit (Fläskfilé? Flankstek? Ryggbiff?) + grönsaker. Mängd = resten av dagskvoten.

+ adekvat intag av kosttillskott och omega3.

När detta är på plats räknar du ut ditt BMR med en Mifflin/St Jeor-ekvation, och talet du får är din nya kcal-begränsning varje dag i 8 veckor. Då bör din kost se ut ungefär som i mitt exempel här ovanför. Känner du dig riktigt sliten och svag någon dag slänger du in 10-30% extra kcal, det gör ingenting, men dom flesta dagar härdar du bara ut. Och du försöker träna som vanligt under tiden. Det kommer att vara tufft, men har du genomfört värnplikt en gång i tiden och inte har psyke som en liten flicka är det ingen match för dig.

Du kommer att bli chockad över dina resultat om du följer det här upplägget, och din mage kommer att försvinna.

Men jag är bara en random främling på nätet så jag vet inte varför du ska lyssna på detta. Vet heller inte varför jag ägnade 30 minuter av min morgon att skriva ner allt det här. Aja. Förfallet mellan 40 och 50 kan kraftigt begränsas om man vet vad man sysslar med, det är min poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in