Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-07, 16:36
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, jag skulle nog hålla med. Mördar man en ledande företrädare för psykiatrin i Sverige därför att man missnöjd med den (vilket han mycket riktigt har gett uttryck för på politiska sajter), så får man nog ändå säga att det finns ett politiskt inslag i motivbilden. Däremot så är det väl mer tveksamt om man kan kalla dådet högerextremt bara därför att gärningsmannen har hängt i såna kretsar.

Dock så belyser väl händelsen att personer med radikala och extrema åsikter oavsett om det nu handlar om höger eller vänsterextremism eller för den delen extrema religiösa uppfattningar kan vara farliga och ta till våld av fler orsaker än de rent politiska.
UNAbombaren är ju ett lysande exempel på en sådan person. Allra högsta grad politisk men attackerade inga politiker
Citera
2022-07-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
🌹💐🌺🌷🌸
Kammaråklagare Petra Götell:
– ”Han har lämnat en förklaring till sitt handlande. Han har berättat varför han har gjort som han har gjort. Det är riktat mot psykiatrin.– Han har vidgått att det är på grund av hennes yrkesroll, fortsätter hon”.

—————————————
Tänka sig, jag hade rätt från allra första början. 👍🏻

Motivet var en lågoddsare,
men jag ombads dra åt helvete och krypa tillbaka under min sten av någon rabiat kvinna efter att ha uttryckt min teori kring vad som hade hänt. Det fanns absolut ingenting i min text som kunde uppröra. (Trodde jag). Nåväl, jag var rätt på det tillsammans med ett par andra.

Tråkig händelse naturligtvis, men han gjorde inte detta i sin ”roll som nazist”, utan som psykiskt sjuk och/eller i någon form av depression.
Många som slingrar sig nu. Det intressanta är väl om han i sin "roll som mördare" var influerad av nazisternas hatretorik.
Citera
2022-07-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Ett "personligt motiv" kan givetvis vara färgat av ens politiska hemvist. Hatretorik kan så klart spela in.
Inte i detta fallet. Få, om ens någon visste vem BO var. Endast de som är superintresserade av psykiatrin och dess reformer eller de som träffat henne som patient alternativt i sin eget yrkesutövande verkar ha känt till henne. Således, NMR har nog föga med detta att göra såvida du inte kan hitta någon NMR-artikel som spyr galla över henne personligen och ondgör sig över (S)talin-Sveriges ondsinta psykiatri.
Citera
2022-07-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du är medveten om att SKR inte är en statlig myndighet?

Och inte heller var hon kopplad till Rättspsykiatrin.

Hon var samordnare för psykisk hälsa på Sveriges kommuner och regioner (SKR).

Sluta vara en patetiskt svennebanan besserwisser som hakar upp sig på detaljer och missar poängen.
Citera
2022-07-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Javisst lär hon vara hon i släkten Wieselgren.

Ville bara visa att den här släkten är en historiskt mycket känd släkt.

Vad är den känd för? Är släkten adel eller dylikt?
Citera
2022-07-07, 16:40
Va e det för muppar här igentligen.

Psyksjuk snubbe mördar kvinna.

Och folk börjar disskutera om sd som inte har nåt med detta att göra.

Det är typ lika intressant att disskutera om han gillade meloner eller apelsiner bäst.
Eller diskutera vilket förhållande han har till postnord lch militanta veganer...

Jisses folk e
Citera
2022-07-07, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Han har kopplingar till AFS också, precis som Peter Mangs var vänsterpartist, som att Federley var centerpartist, Jennie Olsson var socialdemokrat osv. Om det inte finns något politiskt motiv så är det helt ovidkommande vilket parti som han känner sympati för.
Nej det är det inte. Peter Mangs har sagt i förhör att han gick med i Vänsterpartiet för att "studera fienden". Det är ganska uppenbart för alla normalbegåvade att Peter Mangs inte sympatiserar med Vänsterpartiet.

NMR är en organisation som är kopplad till politiskt motiverade grova våldsbrott, bland annat mord och annan brottslig verksamhet. Deras medlemmar uppmanas till att bära kniv och bevakas av SÄPO.

Nordiska motståndsrörelsens bravader i Almedalen har tidigare uppmärksammats när organisationen varit där:
Tumult, hot och slagsmål när NMR kom till Almedalen
Här är mördaren Rami Joukanen mitt i Almedalen
NMR – trakasserier och judehat i Almedalen

I den här kontexten blir det intressant att GM har en stark koppling till NMR.
Citera
2022-07-07, 16:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släkten Wieselgren.

Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingPanda24
Vad är den känd för? Är släkten adel eller dylikt?

BOs namn har jag aldrig tidigare hört innan denna tragiska händelse i Visby men däremot känner jag väl till hennes efternamn.

Den berömda släkten Wieselgren har varit en liten maktdynasti i Sverige. Framför allt de äldre i släkten.

Peter Wieselgren (1800-1877) var en mycket känd präst, nykterhetskämpe m. m.

Sigurd Wieselgren (1843 - 1910) var politiker, generaldirektör för Kungliga Fångvårdsstyrelsen m. m.

Hildegard Wieselgren (1876 - 1944) var översättare. De översättningar jag har sett av henne är gjorda från engelskan.

Per Wieselgren (1900 - 1989) var lärare, författare, översättare och bibliofil. Översatte åtminstone från de estniska och tyska språken.

Detta är de mest kända personerna inom släkten Wieselgren.

Dessutom har vi Wieselgrensplatsen i Göteborg.

Du kan läsa mera på Wikipedia.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-07-07 kl. 16:49.
Citera
2022-07-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AFSKarlskrona
Nej det är det inte. Peter Mangs har sagt i förhör att han gick med i Vänsterpartiet för att "studera fienden". Det är ganska uppenbart för alla normalbegåvade att Peter Mangs inte sympatiserar med Vänsterpartiet.

NMR är en organisation som är kopplad till politiskt motiverade grova våldsbrott, bland annat mord och annan brottslig verksamhet. Deras medlemmar uppmanas till att bära kniv och bevakas av SÄPO.

Nordiska motståndsrörelsens bravader i Almedalen har tidigare uppmärksammats när organisationen varit där:
Tumult, hot och slagsmål när NMR kom till Almedalen
Här är mördaren Rami Joukanen mitt i Almedalen
NMR – trakasserier och judehat i Almedalen

I den här kontexten blir det intressant att GM har en stark koppling till NMR.

– Anledningen till att vi uttalar oss om NMR är att det framkommit spekulationer och uppgifter om det i media. Det är inget vi sett, vi har sett den psykiska ohälsan som motiv.

Nej, efter det uttalandet av åklagaren så är det inte intressant längre. Så länge det inte kommer fram någon mer info.
Citera
2022-07-07, 16:43
Medlem
Häktningsframställan

https://anonfiles.com/7aI6E0vfy1/H_ktningsframst_llan_pdf

.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, jag skulle nog hålla med. Mördar man en ledande företrädare för psykiatrin i Sverige därför att man missnöjd med den (vilket han mycket riktigt har gett uttryck för på politiska sajter), så får man nog ändå säga att det finns ett politiskt inslag i motivbilden. Däremot så är det väl mer tveksamt om man kan kalla dådet högerextremt bara därför att gärningsmannen har hängt i såna kretsar.

Dock så belyser väl händelsen att personer med radikala och extrema åsikter oavsett om det nu handlar om höger eller vänsterextremism eller för den delen extrema religiösa uppfattningar kan vara farliga och ta till våld av fler orsaker än de rent politiska.

Ja det är väl en definitionsfråga, om det är högerextremt eller ej. Han har ju en högerextrem bakgrund, men det innebär kanske inte att varje enskild fråga han engagerar sig i sker utifrån ett extremhögerperspektiv. Psykiatrifrågor är kanske inte det som står högst upp på agendan i NMR.

Vi vet ju faktiskt inte heller om han idag är extremhöger överhuvudtaget. Sedan 2020/2021 har en relativt ny extremiströrelse gjort framsteg i Sverige och Europa, den konspirationistiska, eller antistatliga. Ofta manifesterad i vaccinskepsis men också i andra frågor (5G, Bilderberg, med mera). Skulle inte förvåna mig om han snöat in i något sådant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Häktningsframställan

https://anonfiles.com/7aI6E0vfy1/H_ktningsframst_llan_pdf

.

Hur fick du fram det så fort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera