2022-07-07, 11:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Fast skatorna trivs bra här. Mina ungar brukar säga att det är för att jag gjort dem nikotinberoende och de är här och letar snus.
Hahaha ja här är det åxå skator men om dom äter snuset mot orm vet jag inte men skator brukar grannen tvångmata med luftgevär han snusar inte och har orm i trädgården. Det är sällan katter tar orm verkar det som, det är väl inte så roligt antar jag. Kan inte komma på när jag såg en levande orm på gården
Citera
2022-07-07, 13:07
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
https://www.granngarden.se/sorkstav-...gaAlVMEALw_wcB

Dessa har vi på brukshundklubben. Jag har haft de hemmavid också då jag bodde med skogstomt. Det blev helt ormfritt på tomten inom några dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Fungerar alldeles utmärkt mot både orm, snok och sork.
Är lite skeptisk men klart värt att testa.
Läste dock någon recension att den skulle käka batterier och att man fick byta extremt ofta vilket inte lär fungera så bra i längden.
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
du kan döda den och hävda självförsvar
Självklart!
Jag frågar inte någon vad jag får eller inte. Dyker dom upp där jag är så dör dom och ingen behöver ha med det att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad är spätt? Släng ut snus lite här och var. Här försvann vart enda orm när jag började slänga ut snus
Spätt är Spett fast med dyslexi
Har läst att de finns "husmorstips" om att slänga ut snus, men om de verkligen är snuset eller nåt annat som gjort som "osynliga" är sällan bekräftat.
Får försöka få någon i familjen att börja snusa så vi kan testa
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Mina föräldrar hade samma problem men det var över 40 år sen. Min mamma ringde skansen och Jonas kom med ormkroken och hämtade dem. Tror de fick tag på 14st.

Nu är det nog bäst att prata med länstyrelsen som jag tror tar hand om sånt. De kommer flytta dem till säker plats.
Skansen ligger lite väl långt bort (en annan del av landet) och jag tror de är ganska lönlöst att flytta på dom om de är många. Tillfälligt kanske de minskar men de lär komma nya tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ormen är fridlyst, men det finns undantagsregel för tomten om man inte lyckas med att fånga in och flytta ormen eller ormarna att då döda ormen.

Jag skulle definitivt vända mig till en expert i och med att det är en massa stenar där.

Helt enkelt betala en kunnig person för att både fånga in ormarna och sedan även ta bort alla stenarna från tomten eftersom man annars lär få dit nya ormar.

Det är helt enkelt värt lägga kanske 10-15.000 kr på att få hjälp med att fixa det.
Har försökt att övertyga gammelgubben om att ta dit en grävare och så blir det kanske framöver, men just nu är det mycket att fixa så pengarna behövs till annat.
Just nu håller han på att gräva om tomten (för hand) och täcker över stenröset (syns dom inte finns dom inte) i hopp om att dom inte ska trivas. Men de kommer ju så klart att vara helt meningslöst, förutom att de blir finare med blommor än sten
Citera
2022-07-07, 13:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Är lite skeptisk men klart värt att testa.
Läste dock någon recension att den skulle käka batterier och att man fick byta extremt ofta vilket inte lär fungera så bra i längden.

Självklart!
Jag frågar inte någon vad jag får eller inte. Dyker dom upp där jag är så dör dom och ingen behöver ha med det att göra.

Spätt är Spett fast med dyslexi
Har läst att de finns "husmorstips" om att slänga ut snus, men om de verkligen är snuset eller nåt annat som gjort som "osynliga" är sällan bekräftat.
Får försöka få någon i familjen att börja snusa så vi kan testa

Skansen ligger lite väl långt bort (en annan del av landet) och jag tror de är ganska lönlöst att flytta på dom om de är många. Tillfälligt kanske de minskar men de lär komma nya tyvärr.

Har försökt att övertyga gammelgubben om att ta dit en grävare och så blir det kanske framöver, men just nu är det mycket att fixa så pengarna behövs till annat.
Just nu håller han på att gräva om tomten (för hand) och täcker över stenröset (syns dom inte finns dom inte) i hopp om att dom inte ska trivas. Men de kommer ju så klart att vara helt meningslöst, förutom att de blir finare med blommor än sten
Orm gillar inte lukten av snus kom på att grannarna har myror men inte jag sork ska tydligen åxå funka med snus men här är ju halva byns katter så dom tar sorkarna. Om du lägger jord över stenarna kan ormen ha ett hål och komma ner i då är det lättare att slänga ner snus I hålet
Citera
2022-07-07, 13:21
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
http://www.huggormssanering.se/1/1/huggormssanering/

Kanske kan dessa hjälpa din pappa. Han tycks finnas i stockholm men kanske kan han ha koll på vem i dina trakter som kan vara rätt person att kontakta.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-07-07 kl. 13:25.
Citera
2022-07-07, 13:22
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Orm gillar inte lukten av snus kom på att grannarna har myror men inte jag sork ska tydligen åxå funka med snus men här är ju halva byns katter så dom tar sorkarna. Om du lägger jord över stenarna kan ormen ha ett hål och komma ner i då är det lättare att slänga ner snus I hålet

Enligt denna ormsanerare så funkar inte de knepen med varken snus eller sorkstavar. Kan också vara en säkerhet för honom att han inte ska bli arbetslös.

http://www.huggormssanering.se/1/27/...a-fragor-svar/

Fråga 2. Snus, diesel, tobak och andra husmorsknep. Är det bra, kan jag lägga ut det?

Svar: Nej, det är inga metoder som vi ser fungerar i praktiken.

Fråga 2. Fungerar s k ormskrämmor, stavar som vibrerar i marken mot orm?

Svar: Får denna fråga ofta. Har hittills inte kunnat se att dessa har någon positiv effekt att hålla orm bort från ens tomt. Kommer till kunder som har dessa produkter, vilka fortfarande har problem. Men har inte själv gjort några produkttester så får hänvisa till respektive tillverkare för att få reda på mer om detta.
Citera
2022-07-07, 13:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Enligt denna ormsanerare så funkar inte de knepen med varken snus eller sorkstavar. Kan också vara en säkerhet för honom att han inte ska bli arbetslös.

http://www.huggormssanering.se/1/27/...a-fragor-svar/

Fråga 2. Snus, diesel, tobak och andra husmorsknep. Är det bra, kan jag lägga ut det?

Svar: Nej, det är inga metoder som vi ser fungerar i praktiken.

Fråga 2. Fungerar s k ormskrämmor, stavar som vibrerar i marken mot orm?

Svar: Får denna fråga ofta. Har hittills inte kunnat se att dessa har någon positiv effekt att hålla orm bort från ens tomt. Kommer till kunder som har dessa produkter, vilka fortfarande har problem. Men har inte själv gjort några produkttester så får hänvisa till respektive tillverkare för att få reda på mer om detta.
Diesel funkar på myror men på orm vet jag inte och en ormsanerare vill ju ha kvar sitt jobb och vill inte att folk ska försöka själva
Citera
2022-07-07, 13:33
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Diesel funkar på myror men på orm vet jag inte och en ormsanerare vill ju ha kvar sitt jobb och vill inte att folk ska försöka själva

Tänder man på dieseln så funkar det att få bort det mesta med det

Jag har inga problem med ormar så aldrig provat något av knepen, läste bara vad som stod på sidan men som sagt, kan också bara bero på att han inte vill bli arbetslös.
Citera
2022-07-07, 13:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tänder man på dieseln så funkar det att få bort det mesta med det

Jag har inga problem med ormar så aldrig provat något av knepen, läste bara vad som stod på sidan men som sagt, kan också bara bero på att han inte vill bli arbetslös.
Jaaa då fryser dom inte heller hahaha
Citera
2022-07-07, 14:31
Medlem
Kungsgardens avatar
Stenrösen får inte lyftas bort hur som helst.
Citera
2022-07-07, 14:34
Medlem
gofigurs avatar
Ormar gräver hål genom att trycka ner sin nos i lös jord, flytta huvudet fram och tillbaka när de glider djupare ner i marken. Läs vidare för mer information om ins och outs i ormhålor.

Även om det är sant att ormar gömmer sig ofta i hål, de konstruerar inte sina hål själva - dessa är i första hand de tidigare hålen av gnagare, sköldpaddor och grodor. Dessutom gömmer sig ormar inuti trädgropar eller under lövströ, stenar eller bark.

Häll i vit vinäger runt omkretsen av någon vattenförekomst för ett naturligt ormavvisande medel. Lime: Skapa en blandning av ormavvisande lime och peppar eller pepparmynta och häll den runt omkretsen av ditt hem eller din egendom. Ormar gillar inte lukten av blandningen och ångorna kliar också på huden.

Ormar äter ofta insekter, amfibier och andra reptiler, så det är viktigt att hålla dem borta. Vilka dofter ogillar ormar? Det finns många dofter som ormar inte gillar inklusive rök, kanel, kryddnejlika, lök, vitlök och lime. Du kan använda oljor eller sprayer som innehåller dessa dofter eller odla växter med dessa dofter.

Oupptagna ormhål kan stängas genom att fylla dem med smuts eller täcka dem med nät, tråd eller säckväv. Den viktigaste punkten att komma ihåg om du bestämmer dig för att fylla eller täcka hålet är att inte stapla upp material, eftersom detta kommer att skapa det perfekta utrymmet för ormar att bo där igen.

Lök och vitlök är mycket användbara trädgårdsväxter för att stöta bort ormar. Båda växterna avger en lukt som ormar inte bara ogillar, utan den förvirrar dem också. Vitlöksväxter anses vara de bästa växterna som stöter bort ormar. Växten ger ifrån sig en oljig rest när en orm glider över en kryddnejlika.
Citera
2022-07-07, 19:12
Medlem
BWOVVs avatar
Jag hade en 70-80 cm snok i trädgården här om dagen. Är de värsta jag vet! Kan knappt se en bild på en orm.

Ringde min granne om hjälp men då var svinet borta. Hämtade då luftgeväret & satt resterande dag på altanen & inväntade fanskapet.
Plötsligt låg den där, i närheten av ungarnas sandlåda, tömde 8-10 skott i den. Sen fick jag hjälp av min snälla granne & få bort den. Inte sett någon sen dess.

/bwovv
Citera
2022-07-07, 21:21
Medlem
Har ingen erfarenhet av huggormar, däremot bodde en stor snok under trädäcket vid sommarstugan förra sommaren. Den låg ofta och solade sig på däcket och man fick se upp så att man inte trampade på den, den var inte särskilt skygg av sig, nämligen. Dock tror jag det blev för mycket liv och rörelse för den tillslut, för den försvann plötsligt.

Hade det varit en huggorm vi haft som ”inneboende” hade jag nog inte varit lika avslappnad. Tycker ni ska ta dit någon expert som fångar in dem, och att ni tar bort stenröset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in