Citat:
Ursprungligen postat av
Greaser
https://www.granngarden.se/sorkstav-...gaAlVMEALw_wcB
Dessa har vi på brukshundklubben. Jag har haft de hemmavid också då jag bodde med skogstomt. Det blev helt ormfritt på tomten inom några dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Farmor52
Fungerar alldeles utmärkt mot både orm, snok och sork.
Är lite skeptisk men klart värt att testa.
Läste dock någon recension att den skulle käka batterier och att man fick byta extremt ofta vilket inte lär fungera så bra i längden.
Citat:
Ursprungligen postat av
ForumsHack
du kan döda den och hävda självförsvar
Självklart!

Jag frågar inte någon vad jag får eller inte. Dyker dom upp där jag är så dör dom och ingen behöver ha med det att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
Vad är spätt? Släng ut snus lite här och var. Här försvann vart enda orm när jag började slänga ut snus
Spätt är Spett fast med dyslexi

Har läst att de finns "husmorstips" om att slänga ut snus, men om de verkligen är snuset eller nåt annat som gjort som "osynliga" är sällan bekräftat.
Får försöka få någon i familjen att börja snusa så vi kan testa
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Mina föräldrar hade samma problem men det var över 40 år sen. Min mamma ringde skansen och Jonas kom med ormkroken och hämtade dem. Tror de fick tag på 14st.
Nu är det nog bäst att prata med länstyrelsen som jag tror tar hand om sånt. De kommer flytta dem till säker plats.
Skansen ligger lite väl långt bort (en annan del av landet) och jag tror de är ganska lönlöst att flytta på dom om de är många. Tillfälligt kanske de minskar men de lär komma nya tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
idontknowmyself
Ormen är fridlyst, men det finns undantagsregel för tomten om man inte lyckas med att fånga in och flytta ormen eller ormarna att då döda ormen.
Jag skulle definitivt vända mig till en expert i och med att det är en massa stenar där.
Helt enkelt betala en kunnig person för att både fånga in ormarna och sedan även ta bort alla stenarna från tomten eftersom man annars lär få dit nya ormar.
Det är helt enkelt värt lägga kanske 10-15.000 kr på att få hjälp med att fixa det.
Har försökt att övertyga gammelgubben om att ta dit en grävare och så blir det kanske framöver, men just nu är det mycket att fixa så pengarna behövs till annat.
Just nu håller han på att gräva om tomten (för hand) och täcker över stenröset (syns dom inte finns dom inte) i hopp om att dom inte ska trivas. Men de kommer ju så klart att vara helt meningslöst, förutom att de blir finare med blommor än sten