• 1
  • 2
2022-07-06, 19:23
Medlem
aina08s avatar
Föräldrarna har köpt en sommarstuga där en del av tomten är skogstomt.
Bara ca 1m från stugan finns ett stenrös med rejäla stenar vilket är en drömplats för orm.
Petade lite med ett spätt och direkt dök två huggisar upp.
Tanken är att det mesta av skogstomten ska fyllas ut och planteras med gräs men vad gör man med stenröset där ormarna verkar bo?
Stenarna är rejäla och inget man bara lyfter bort med handkraft och vem vet hur mycket sten som ligger under och hur många ormar som bor där.

Jag vet att huggormen är fridlyst och de kan den ju få vara så länge den inte kommer dit jag är.
Att flytta ormar som dyker upp lär va ganska lönlöst då det förmodligen finns massor och det lär bli nya varje vår.
Föräldrarna är gamla och grejer nog inte ett huggormsbett så bra som en ung och frisk människa oftast gör. Sen har vi hundar som vi vill ska kunna gå fritt på tomten utan att bli bitna.

Så den stora frågan.
Hur blir man av med ormen?
Citera
2022-07-06, 19:30
Medlem
https://www.granngarden.se/sorkstav-...gaAlVMEALw_wcB

Dessa har vi på brukshundklubben. Jag har haft de hemmavid också då jag bodde med skogstomt. Det blev helt ormfritt på tomten inom några dagar.
Citera
2022-07-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser

Dessa har vi på brukshundklubben. Jag har haft de hemmavid också då jag bodde med skogstomt. Det blev helt ormfritt på tomten inom några dagar.
Fungerar alldeles utmärkt mot både orm, snok och sork.
Citera
2022-07-06, 23:16
Medlem
du kan döda den och hävda självförsvar
Citera
2022-07-06, 23:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Bara ca 1m från stugan finns ett stenrös med rejäla stenar vilket är en drömplats för orm.
Tanken är att det mesta av skogstomten ska fyllas ut och planteras med gräs men vad gör man med stenröset där ormarna verkar bo?
Stenarna är rejäla och inget man bara lyfter bort med handkraft och vem vet hur mycket sten som ligger under och hur många ormar som bor där.

Jag vet att huggormen är fridlyst och de kan den ju få vara så länge den inte kommer dit jag är.
Att flytta ormar som dyker upp lär va ganska lönlöst då det förmodligen finns massor och det lär bli nya varje vår.
Föräldrarna är gamla och grejer nog inte ett huggormsbett så bra som en ung och frisk människa oftast gör. Sen har vi hundar som vi vill ska kunna gå fritt på tomten utan att bli bitna.

Så den stora frågan.
Vad är spätt? Släng ut snus lite här och var. Här försvann vart enda orm när jag började slänga ut snus
Citera
2022-07-07, 08:00
Medlem

Funkar den på sniglar också??
Citera
2022-07-07, 08:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08

Så den stora frågan.

Mina föräldrar hade samma problem men det var över 40 år sen. Min mamma ringde skansen och Jonas kom med ormkroken och hämtade dem. Tror de fick tag på 14st.

Nu är det nog bäst att prata med länstyrelsen som jag tror tar hand om sånt. De kommer flytta dem till säker plats.
Citera
2022-07-07, 11:11
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser

Citat:
Ursprungligen postat av wempa65

Funkar den på sniglar också??
Magkänslan är helt klart att den även fuckar andra djur och insekter som man vill ha, typ maskar eller nåt.
Citera
2022-07-07, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad är spätt? Släng ut snus lite här och var. Här försvann vart enda orm när jag började slänga ut snus
Är det därför jag aldrig har nån orm här på tomten? Kastar ut 25-30 gram begagnad lössnus varje dag året runt i trädgården.
Citera
2022-07-07, 11:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är det därför jag aldrig har nån orm här på tomten? Kastar ut 25-30 gram begagnad lössnus varje dag året runt i trädgården.
Japp det funkar hur bra som helst. Det var morfar som lärde mej det men han kleta även snus på en pinne och höll fram så ormen bet I den
Citera
2022-07-07, 11:24
Medlem
Ormen är fridlyst, men det finns undantagsregel för tomten om man inte lyckas med att fånga in och flytta ormen eller ormarna att då döda ormen.

Jag skulle definitivt vända mig till en expert i och med att det är en massa stenar där.

Helt enkelt betala en kunnig person för att både fånga in ormarna och sedan även ta bort alla stenarna från tomten eftersom man annars lär få dit nya ormar.

Det är helt enkelt värt lägga kanske 10-15.000 kr på att få hjälp med att fixa det.
Citera
2022-07-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Japp det funkar hur bra som helst. Det var morfar som lärde mej det men han kleta även snus på en pinne och höll fram så ormen bet I den
Fast skatorna trivs bra här. Mina ungar brukar säga att det är för att jag gjort dem nikotinberoende och de är här och letar snus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in