Citat:
Ursprungligen postat av
aina08
Föräldrarna har köpt en sommarstuga där en del av tomten är skogstomt.
Bara ca 1m från stugan finns ett stenrös med rejäla stenar vilket är en drömplats för orm.
Petade lite med ett spätt och direkt dök två huggisar upp.
Tanken är att det mesta av skogstomten ska fyllas ut och planteras med gräs men vad gör man med stenröset där ormarna verkar bo?
Stenarna är rejäla och inget man bara lyfter bort med handkraft och vem vet hur mycket sten som ligger under och hur många ormar som bor där.
Jag vet att huggormen är fridlyst och de kan den ju få vara så länge den inte kommer dit jag är.
Att flytta ormar som dyker upp lär va ganska lönlöst då det förmodligen finns massor och det lär bli nya varje vår.
Föräldrarna är gamla och grejer nog inte ett huggormsbett så bra som en ung och frisk människa oftast gör. Sen har vi hundar som vi vill ska kunna gå fritt på tomten utan att bli bitna.
Så den stora frågan.
Hur blir man av med ormen?
Mina föräldrar hade samma problem men det var över 40 år sen. Min mamma ringde skansen och Jonas kom med ormkroken och hämtade dem. Tror de fick tag på 14st.
Nu är det nog bäst att prata med länstyrelsen som jag tror tar hand om sånt. De kommer flytta dem till säker plats.