2022-07-07, 12:52
Medlem
jenniferruless avatar
TS : Jag tror BRIS kan hjälpa dig. Dom erbjuder hjälp via mail, chat och tel.

Detta är en typiskt BRIS-grej.
Citera
2022-07-07, 12:55
Medlem
Dziwnes avatar
Låter som att dina föräldrar inte ville ha barn, och din morsa verkar vara extra bitter över det. Sen kan man alltid spåra en förälders behandling av sina barn till hur de själva behandlades av sina föräldrar. Människor har en förmåga att internalisera abuse, typ: "jag växte ju upp och blev alldeles förträfflig, så det ligger nog nåt i den uppfostringsmetoden". Så fortsätter det sen över generationerna.
Citera
2022-07-07, 12:57
Medlem
Jag hade också strul med min mamma under tonåren men har en bra relation nu flera år senare. Jag tänker spontant att din mamma kanske har någon diagnos? Kanske någonting som hon själv mår dåligt över och egentligen skulle behöva ta itu med. Har det alltid varit så här under din uppväxt?

En kollega till mig har 3 barn. Dom två senaste har diagnoser och han har öppet sagt att dom aldrig borde skaffat dom två senaste eftersom dom är så krävande. Kan det vara något liknande här?
Jag vet att det låter hårt och det är inte meningen att såra dig, men jag funderar lite kring det. Kan det vara något i din mammas omgivning som gör att hon mår dåligt, med tanke på att du läst smsen?

Har du uttryckt hur du känner till din mamma och frågat varför hon beter sig så? Tänker att det oftast finns en anledning till ett beteende. Förr så bråkade min sambo och jag ganska mycket och betedde oss som småbarn. Ganska lång tid i vårat förhållande var jag på henne trots att hon gick ifrån mig. Det enda jag ville var att vi skulle bli vänner och inte sitta på varsitt håll i flera timmar. Det var fel av mig men jag kunde inte kontrollera min känslor kring att vi bråkade, bli ensam och bli ignorerad.

Känner du själv att du har något beteende som du egentligen inte borde syssla med?
Citera
2022-07-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har ingen aning varför jag skriver detta men tror att jag vill få fram ts spring och vänd dej inte om innan det är försent. Tack för orden kan hända att jag tar bort detta inlägg inom en timme.

Tråkigt att höra om din uppväxt! Hoppas du mår bättre idag än då trots att du fortfarande mår dåligt. Jag har själv en radda diagnoser och problem efter, vad jag misstänker, ett dåligt beteende från min mamma. Har du tagit hjälp från vården för att bearbeta?

Tror dessvärre inte att du kan ta bort ditt inlägg... det går inte att radera inlägg på FB
Citera
2022-07-07, 13:03
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Dina föräldrar vill bara ditt bästa som de flesta andra föräldrar. Kritiken kanske är befogad? Rannsaka dig själv. Hur som helst, försök ändå att bemöta dom vänligt och inte tjafsa emot.
Som förälder håller man inte alltid med sina barn. Men deras kritik ska just vara vuxen och inte vara överdriven och bli personlig för dem. Och föräldrarna är visserligen viktiga länkar bakåt till förfäderna men trots allt är framtiden viktigare.
Citera
2022-07-07, 13:08
Medlem
Pre 1914s avatar
Vilket jävla tjat om diagnoser överallt. Om hon skulle kvalificera för en diagnos så vad ändrar det? Hon är den hon är ändå och hon får försöka hantera livet och hitta vägar framåt precis som alla andra.
Citera
2022-07-07, 13:11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Tråkigt att höra om din uppväxt! Hoppas du mår bättre idag än då trots att du fortfarande mår dåligt. Jag har själv en radda diagnoser och problem efter, vad jag misstänker, ett dåligt beteende från min mamma. Har du tagit hjälp från vården för att bearbeta?

Tror dessvärre inte att du kan ta bort ditt inlägg... det går inte att radera inlägg på FB
Har inte ork att ta hjälp det skulle jag gjort mycket tidigare men på den tiden fanns inte så mycket hjälp att få, det var på 70 och 80 talet.

Inom en timme kan man gå in i sitt inlägg för redigering, ta bort det man har skrivit och texta tabort.
Citera
2022-07-07, 13:20
Medlem
Lösningen är att flytta hemifrån.

Sedan, som du själv är inne på, så ska du naturligtvis inte läsa andra vuxna personers sms bakom deras ryggar. På vilket sätt mår du bättre av att göra så?
Citera
2022-07-07, 13:20
Moderator
Maviels avatar
Fundera lite över ditt eget beteende. Det är skillnad som förälder att bo med barn eller att bo med ett vuxet barn.

Betalar du hem? Bidrar du? Hjälper du till med vardagssysslor? Eller kan det vara så att du faktiskt är lite av en parasit och dina föräldrar är trötta på dig?

Oavsett är det att kränka din mammas identitet att läsa hennes sms. Skärp dig.
Citera
2022-07-07, 14:09
Medlem
BigFatCones avatar
Är det möjligtvis att du är 20+, kanske till och med 25+ men beter dig fortfarande som att du är 14?

Also, snoka i dina föräldrars telefoner? Det finns ju uppenbarligen fog för vissa klagomål.
Citera
2022-07-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temissbrukare
Mina föräldrar har aldrig riktigt visat att de älskar mig. det har bara varit tjat, ilska, missnöje, irritation, under hela min uppväxt och även idag.
Jag har varit tonåring precis som alla har varit och har precis som många tonåringar mått dåligt. haft självskadebeteende men det är egentligen det ändå dumma jag har gjort.

Jag vet att detta är dumt av mig, men jag brukar ta mina föräldrars mobiler när de inte ser och läsa igenom deras sms som de skriver till varandra..
Min mamma skriver hela tiden skit om mig. hon gör värsta dramat av småsaker. skriver att hon inte kan sova ordentligt pga mig, att jag inte lämnar henne ifred, att jag är arg och otrevlig, och massa annat skit.
hon uttrycker sig hatiskt.

Hon startar bråk om småsaker.
Om jag vill vara ifred och går in på mitt rum och stänger dörren så rycker hon upp dörren varje 15 minut typ. det är ju hon som inte lämnar mig ifred. jag sover också extremt dåligt pga att hon väcker mig genom att gå in på rummet ibland och jag kan inte koppla av.

Värsta är att hon klagar på mig att jag är "sur och har ett dåligt humör", inte så konstigt då på tanke på att jag redan mår dåligt och så ska mina egna föräldrar snacka skit om mig och bete sig som omogna små syskon mot mig? för min mamma beter sig inte som en mamma, hon beter sig som en jobbig lillasyster/lillebror.

Vet att det kanske låter som att jag är under 18, men jag är en ung tjej gammal nog att flytta hemifrån och ja, jag försöker få tag på en egen lägenhet.

Försök bli självständig och flytta hemifrån så kommer de snart bli snälla och vilja att du ska komma hem till dem och äta middag. Skaffa dig någon typ av enkelt jobb så att du kan betala hyra för ett rum någonstans.
Citera
2022-07-07, 14:59
Medlem
lyssna inte på dom okunniga snälla!

Ha mycket tålamod med deras brister!

Syster! Var lojal och respektera din familj. Respektera dina föräldrar och lyssna på dom och håll humöret uppe även om det är svårt. Vad dom än gör så lyssna var lojal och ära din mamma med blommor.
Försök att vara snäll mot dom hela tiden och var lojal och ha mycket tålamod med deras brister.
Vi barn upplever alla brister mer eller mindre det ger oss inte rätten att göra sverige till ett anti familj land.
vi lever i ett antifamilj land du har nu chansen att ära den svenska familjen och bli förebilden.

om du följer detta råd garanterar jag dig framgång.

Jag önskar dig all lycka och framgång
Senast redigerad av chucknorris2 2022-07-07 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in