2022-07-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Fick ner OS till 1.7 GB senat jag slimmade systemet.
Min installation av Windows 10 LTSC tar under 1.2 GB RAM efter uppstart. Har även slimmat Windows 10 32bit på en platta så att den ligger på under 500 MB RAM efter boot.

Har även försökt slimma Windows 11 på liknande sätt, men det tar runt 100-200MB mer RAM än 10:an för mig.
Citera
2022-07-07, 08:37
Medlem
hashs avatar
Vet inte skillnaderna mellan Windows 10 professional vs Enterprise versionen.
Men efter att ha startat upp min jobblaptop(Enterprise Win10), startat Outlook och Teams, så har skiten redan tagit över 8GB RAM.

Sensationellt dåligt, burken är förvisso inte optimerad, men ska det vara så jävla uselt på deras top-notch version av Windows?
Citera
2022-07-07, 14:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Men efter att ha startat upp min jobblaptop(Enterprise Win10), startat Outlook och Teams, så har skiten redan tagit över 8GB RAM.

Sensationellt dåligt, burken är förvisso inte optimerad, men ska det vara så jävla uselt på deras top-notch version av Windows?
I varje fall tidigare var speciellt Teams en resursslukare av rang (på flera olika O/S). Jag tror att MS har börjat komma tillrätta med det, men applikationen är nog fortfarande resurshungrig.

Det låter mycket med 8GB, är det inte någon tillfällig topp vid uppdatering eller dylikt? På min jobbdator som kör Win 10 Pro så går det just nu åt 6,5 (av 8) GB och då är Teams öppet, Word och cirka 50 Chrome-flikar samt några andra program.
Citera
2022-07-07, 17:04
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash

Främst är skillnaden som det låter, enterprise har mer företagsstöd än professional.
Därav följer att den har fler services som är installerade och kör i bakgrunden.
Dessutom brukar IT lägga in en massa skit själva för övervakning och diagnosticering så riktigt jämförbart är det inte.
Citera
2022-08-06, 11:13
Medlem
Pusts avatar
Ett test som jämför Windows 10 med 11. 10 är snabbare i kategorier som videoredigering, uppstart mm. 11 är snabbare i filkopering. Oftast var skillnaden marginell. 11 var signifikant snabbare i virusskanning. Överlag vann 10, särskilt om man har en dator med lägre RAM (11 kräver mer minne än 10), men skillnaden var marginell som sagt.

https://www.youtube.com/watch?v=eVK3vtzLUWg
Citera
2022-08-06, 12:07
Medlem
Jag håller mig till Windows 10 Enterprise LTSC. Kör LTSC 2019 och 2021 beroende på dator. Fick 11an förinstallerad på en burk och det systemet åkte ut efter någon timme då jag definitivt inte är överens med gränsnittet såvida det inte är en 2-in-1 med pekskärm.

LTSC är också mycket rent, snabbt och bloatfritt.

Sedan är jag överraskad hur bra LTSC 2019 rullar på en 4 GB RAM C2D med mekanisk hårddisk. Jag trodde att det skulle gå långsamt men inte, den pinnar på nästan oförskämt bra och är fullt duglig som vardagsdator även om den nu går som mediaserver.

Kör LTSC är mitt enkla råd och det baserar jag även på att mina tidigare installationer av icke-LTSC ibland blev lite struliga efter feature updates vilket är problematik som helt undvikits sedan jag gick över. Enbart säkerhets/kvalitetsuppdateringar är ett plus här.
Citera
2022-08-06, 14:41
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Min installation av Windows 10 LTSC tar under 1.2 GB RAM efter uppstart. Har även slimmat Windows 10 32bit på en platta så att den ligger på under 500 MB RAM efter boot.

Har även försökt slimma Windows 11 på liknande sätt, men det tar runt 100-200MB mer RAM än 10:an för mig.
Hur gör du för att slimma OS:et?
Går det att göra i efterhand lika bra?

Har tidigare testat både Revo Uninstaller och IObit Uninstaller men mycket av skiten de plockar bort lyckas komma tillbaks med vissa systemuppdateringar.
Citera
2022-08-09, 18:16
Medlem
Jag köpte en ny dator i våras.

Installerade Windows 11 och alla drivrutiner och uppdateringar.

Efter ca 2 veckor började datorn krångla, genom att spel krashade utan felmeddelande. Det gick heller inte att se något felmeddelande i event viewer. Jag installerade om datorn igen med Windows 11, allt fungerade bra i 2-3 veckor då samma problem uppstod igen. Tänkte att det ev. kunde vara något värmeproblem, men ingenting i datorn går varmt.

Då installerade jag istället Windows 10 professional. Har inte haft några problem sedan dess, och det var mer än 2 månader sedan.

Alltså kommer jag att stanna på W10.
Citera
2022-08-09, 18:56
Medlem
Var det inte så här med windows 10 när den släpptes? För att med tiden bli bra?
Citera
2022-08-09, 19:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Hur gör du för att slimma OS:et?
Går det att göra i efterhand lika bra?

Har tidigare testat både Revo Uninstaller och IObit Uninstaller men mycket av skiten de plockar bort lyckas komma tillbaks med vissa systemuppdateringar.

Hindra återinstalleringar går inte men man kan göra avinstallerandet så automatiskt som möjligt - https://www.bcuninstaller.com/. Både före och efter.
Citera
2022-08-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelFyrkant
Anledningen de flesta datorer nu fortfarande säljes med Microsoft Windows 10 Professional är för att Windows 11 inte är bra på något sätt.

Ta t.ex komplett, dom säljer nu mestadels med windows 10,

https://www.komplett.se/product/1145...ett-office-i30

Det är för att Windows 11 är så segt, windows blir segare och segare med åren nu, det är skam att dom ändrar i programkoden, windows 7 var bättre programmerad.

Enda anledningen jag använder win10 nu är för att windows 7 inte går att uppdatera längre, Linux är inte passat för mig.

Vissa intels processorer är anpassade till windows 10, så den duger nu för tillfället till spel och annat.

Vad tycker ni andra? Var det synd att microsoft slutade uppdatera Windows 7?
W7 suger balle, Windows 10 är perfektion.
Purister inom allt är så cringe.
Citera
2022-08-09, 21:37
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Var det inte så här med windows 10 när den släpptes? För att med tiden bli bra?

Jo, samma gnäll från samma efterblivna personer som helt borde avstå från att använda datorer designade för normalbegåvade människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in