Citat:
Ursprungligen postat av
GaylordYanker
Moses sandaler!
Du vet inte ens vem som för statistiken, men utropar dig till den godtycklige domaren över hur den kan tolkas?
Förresten räknade jag fel, jag har granskat dem i över 20 år och om du hade tagit dig tid att läsa dem, hade du insett att det jag säger, är ganska ordagrant vad även de säger.
Se här:
https://www.mi.se/app/uploads/Loneskillnaden-mellan-kvinnor-och-man-2021.pdf
Nu är det dessutom såhär:
De mäter just nu på alla företag med mer än 500 anställda.
Den absoluta majoriteten av Sveriges företag är alltså inte ens med.
Det enda de får fram är utfall.
Utfall kan inte tolkas som förutsättningar eller lika villkor och så länge kvinnor och män envisas med att välja olika SÄRSKILT i Sverige, dvs det som kallas jämställdhetsparadoxen, föreslår jag att du försöker hitta på lite bättre argument, för kvoter, positiv särbehandling och institutionell diskriminering av män måste ta slut snart.
Men först måste skolan fixas så att pojkar inte systematiskt kastas under bussen för att den är anpassad för flickor.
Du har redan rekord i skjutvapenvåld och den hastighet med vilken vi skapar nya unga arga män kommer drabba allt fler med sossar och annat vänsterpack vid makten.
Den måste stramas upp och sluta flumma TYP IGÅR!
Men herregud, är det så du resonerar på ett övertygande sätt? Genom att säga: ''Du vet inte ens vilka som står bakom statistiken''? Det är inte särskilt svårt att kolla upp. Vad det handlar om här är att Mi och Arbetsgivarverket har presenterat vissa siffror.
Den absoluta majoriteten av Sveriges företag behöver inte vara med, det är inte så statistik funkar. Randomisering och stratifiering på detta vis gör det möjligt att dra slutsatser utan att gå genom den absoluta majoriteten av företagen. Hur kan du inte ens begripa detta enkla?
Jag gillar även att du hakar upp dig på Mi. Även Arbetsgivarverkets statistik visar på en oförklarlig löneskillnad, hur bortförklarar du den?
Dina anekdoter är inte värda ett skit i diskussionen. Vad du anser är irrelevant, vad du kan presentera däremot på ett övertygande sätt... det är jag villig att ta till mig. Jag såg spöken igår, tro mig, jag har forskat om spöken i 50 år. Det är mitt bevis.
I det dokumentet du skickade står det: ''
Män tjänar i genomsnitt mer än kvinnor, både i privat och i offentlig sektor. Det finns ingen entydig och allmänt accepterad förklaring till varför det är så. De löneskillnader vi ser idag är resultatet av en mängd samverkande faktorer: historiska, sociala, politiska och ekonomiska.''.
''Random sampling is a part of the sampling technique in which each sample has an equal probability of being chosen. A sample chosen randomly is meant to be an unbiased representation of the total population.''
https://economictimes.indiatimes.com/definition/random-sampling
Ett randomiserat urval möjliggör att man kan dra generella slutsatser lol... kan du inte ens detta?!
Mi:s statistik bygger på:
1) Ett randomiserat urval. I statistik så möjliggör ett randomiserat urval att man kan dra generella slutsatser om totalen. Det minskar även risken för partiskhet. Så ditt snack om partiskhet faller här rejält.
2) Urvalet har även stratifierats efter företagsstorlek vilket innebär att man kan dra allmänna slutsatser om lönestrukturen som helhet.
De skriver ju även själva i det dokumentet som du skickade:
''Samtliga företag med minst 500 anställda är med i undersökningen varje år.
Urvalet, bestående
av cirka 8 700 företag, organisationer och stiftelser, dras genom ett obundet slumpmässigt
urval. Under normala förhållanden byts cirka 20 procent av företagen ut mellan åren. Det är
små och medelstora företag som byts ut i undersökningen, eftersom företag med minst 500
anställda alltid är med.
''
Urvalet stratifieras efter företagsstorlek (7 storleksklasser) och näringsgren (83 näringsgrens-
grupper) i 530 strata, där individposterna i varje stratum tilldelas respektive stratums upp-
räkningsfaktor.
Med hjälp av denna uppräkningsfaktor kan beräkningar av lönestrukturen för
Sverige som helhet göras.''
Du verkar inte förstå att man alltid gör ett urval.. det är så statistik funkar. Men sålänge man gör det på rätt sätt så kan man generalisera resultaten med en viss nivå av ''margin of error'' givetvis.
De behöver inte inkludera massor med fler företag eftersom att deras metoder möjliggör för att dra allmänna slutsatser. Det som är hela poängen med randomisering och stratifiering.
Dina åsikter är en slags
anecdotal fallacy. Kan du länka till någon duktig statistiker som tvärsågar Mi:s uträkningar på ett trovärdigt sätt? Förmodligen inte. Allt jag hör är: ''Mi har fel för jag har hållt på med detta i 20 år''.
https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal
Tydligen har du inte ens koll på grunderna när det gäller statistik analys. Jag tror inte vi kommer så mycket längre. När du kan presentera fakta som tar kål på Mi och arbetsgivarverkets statistik, då är jag villig att börja lyssna. Men att lyssna på dina personliga åsikter utan faktaunderlag när du inte ens begriper statistikens grunder? Nej tack..