2022-07-06, 16:37
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det beror också på att de ”manliga” yrkena tenderar vara skalbara medan de ”kvinnliga” tenderar att vara knutna till människor (ej skalbara i samma utsträckning).

Precis, men det är fortfarande kvinnans fel som väljer ett enklare jobb och då "får" sämre lön. De kan väl öppna egna företag istället för att gnälla.
Citera
2022-07-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Självklart finns det undantagsfall där kvinnor tjänar mer än mannen! Men dom ska vi ignorera! Vi ska även ignorera att:

• kvinnor i större utsträckning väljer jobb som betalar mindre = drar ner snittlönen för alla kvinnor
• kvinnor sjukskriver sig mer = drar ner snittlönen för alla kvinnor
• kvinnor är sämre på att löneförhandla = får sämre löneutveckling än manliga kollegor = drar ner snittlönen för alla kvinnor
• kvinnor blir gravida = dom flesta upptäcker att det är roligare att vara mamma än att arbeta = slutar arbeta/slutar klättra på någon karriärsstege = drar ner snittlönen för alla kvinnor

Bara när vi exkluderat dessa heeelt irrelevanta faktorer så kan vi få en rättvis bild. Kom också ihåg att Elon Musk, Jeff Bezos och andra hyperframgångsrika män ska räknas in i samma kategori som oss andra män = ökar snittlönen för alla män.
Givetvis ska man ignorera dessa fakta eftersom målet med feminism är att ta död på den starke (vite) mannen, då kan vi inte hålla på med riktiga uppgifter eller verklighetskopplad logik.
Citera
2022-07-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Du verkar ha en alldeles särskilt skruvad uppfattning av vad vi diskuterar här.
Jag ska inte riktigt sänka mig till din nivå om personangrepp här eftersom det inte ger mig någon att lägga upp rena amatörer över knäet och randa deras babylena rumpor, så du slipper den förnedringen här. DU står inte i någon position att utnämna mig till en hobbyexpert. Dels är du ingen auktoritet på ämnet, för det andra har du inte den blekaste jävla aning om vem du pratar med.
Fattar du?

Jag ska hålla mig på en mycket enkel nivå, så att även du fattar vad jag försökt säga.

Jag har använt mig av medlingsinstitutets statistik i över 15 år för att visa både det ena och det andra och jag har sett den av och till besudlas av partisaner, som desperat försöker få den att visa något, den trots alla investerade miljoner fortfarande aldrig ha lyckats göra.

För det första är det inte arbetsgivarverket som gör dessa rapporter.
För det andra, om någon gör ett påstående och jag kan falsifiera det, kan man avfärda påståendet OCH rapporten som falsk.

Du ska få en enkel sammanfattning till varför medlingsinstitutet inte lyckas visa det beställaren vill.

Dvs: "Statistiken tyder på en oförklarlig löneskillnad mellan män och kvinnor"
Svaret finns redan i meningen, om du tittar riktigt noga.
Den är viktad efter för få parametrar. Därför är skillnaden fortfarande "oförklarlig".
Ju fler parametrar man räknar in, om man gör det korrekt, desto mindre blir skillnaden. Och desto mindre oförklarlig blir den.
För det första är vi olika och vill olika saker. För det andra är vi olika drivna. För det tredje är vi olika "agreeable", dvs godtar de löneerbjudanden vi får. För det fjärde väljer kvinnor medvetet jobb som ger sämre betalt för att de är mer drivna mot omvårdnad, medan män är mer drivna mot teknik, t.ex. Jag kan hålla på ett tag...

I den civiliserade världen där kunskap och fakta går före patologisk ideologi eller idealism har man kommit så långt att man kan visa att kvinnor tjänar mer än män, stiger fortare i hierarkierna mot ledande positioner och utnämns oftare till chefsjobb systematiskt inom statliga verk och myndigheter, regioner, kommuner och dem som skriver avtal med dem.

Problemet kommer inte minska med uppemot 70% kvinnor i de högre utbildningarna.

Där har du fel. Ju fler relevanta parametrar man räknar in utan att överjustera, desto mer minskar skillnaden. Antalet parametrar i sig har ingen betydelse om de är irrelevanta. Att väga in massor med irrelevanta parametrar och överjustera är ett totalt felaktigt sätt att bedriva statistik på, dessutom ökar du även då risken för att du krossar en ''causal pathway'' och fuckar datan.

Att väga in en massa parametrar genom att överjustera samtidigt som de saknar relevans är inte ett korrekt sätt att föra statistik på. Att skillnaden förklaras som oförklarlig beror på att man inte känner till några andra relevanta faktorer SOM MAN HAR MÖJLIGHET ATT MÄTA OCH VÄGA IN I STATISTIKEN. Det är det som är hela poängen. De är icke-mätbara. Det du föreslår är en spekulativ förklaringsmodell.

Att tro att det handlar om att bara kasta in en massa parametrar stämmer inte.

Dina spekulationer om vad som kan förklara löneskillnaden är en sak, men då måste du ha något att förlita dig på och inte bara spekulationer.

Att baserat på luft dra tvärsäkra slutsatser är totalt orimligt.

Du har inte lyckats falsifiera varken arbetsgivarverkets eller Mi:s statistik som pekar på en oförklarlig löneskillnad mellan män och kvinnor.

Vad ska du läxa upp mig med? Länka till någon svensk expert i ämnet som kan förklara detta för mig och andra. Om du inte har någon svensk källa som pekar ut felaktigheterna, så finns det inte mycket att säga.

Vad har du för träning i statistik analys?
Citera
2022-07-06, 16:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har säkerligen också att göra med att kvinnor helt enkelt är sämre på att förhandla om lönen och sätta ett värde på sig själva. Vi män kan absolut gå till chefen och säga att jag är värd 5000kr till då jag gjort ditten och datten medans många kvinnor bara är tysta och jobbar på.

En stor möjlighet att få upp lönen är också att byta jobb, skulle nog säga den bästa möjligheten. Många kvinnor jobbar längre på sina arbetsplatser än vad män gör. Jag skulle säga att en ett genomsnitt bland män ligger på ca 4-8 år på samma arbetsplats innan de byter. Många kvinnor är gärna kvar längre på arbetsplatsen även om de vet att de kan få bättre betalt på andra ställen, lite feghet och bekvämlighet skulle jag gissa på.

Jag själv har haft fyra olika jobb de senaste 15 åren och höjt lönen med ca 41 000kr och har samma typ av arbetsuppgifter. Varje gång jag bytt jobb så har det blivit en löneökning på mellan 4-10 000kr. Bonusar och andra förmåner har dessutom också höjts varje gång men de är inte medräknande i detta.

Sambon bytte också jobb nu för ett tag sen och fick upp lönen 4000kr inom samma bransch men jag var tvungen att jaga på henne så hon förstod sitt värde på marknaden och helt enkelt tog i från tårna när det var dax att prata lön.

Hade varit bra då jag själv är en bra bit över brytgränsen och gärna hade kunnat dela med mig till sambon som har en bit kvar och vi hade då fått mer att leva på för varje månad.
Om det du skriver stämmer så är eventuella löneskillnader inte alls konstiga. Män ÄR bättre, och därför får de högre lön.

Då är det konstiga snarare varför löneskillnaden inte är större.
Citera
2022-07-06, 17:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om det du skriver stämmer så är eventuella löneskillnader inte alls konstiga. Män ÄR bättre, och därför får de högre lön.

Då är det konstiga snarare varför löneskillnaden inte är större.

Jag och sambon jobbar i helt olika branscher så hennes lön är helt ok för henne och jag klagar inte heller.

Män är inte alltid bättre men vi är mer framåt och har inga problem att säga att vi kan saker utan att ha 100% på fötterna. En kvinna vill gärna ha både hängslen, livrem och sydväst för att kunna säga att hon kan en viss sak.
Citera
2022-07-06, 17:14
Medlem
Sesuss avatar
-
Kom och tänka på den här korta roliga videon.
https://www.youtube.com/watch?v=-pdnkbs4l_g
Citera
2022-07-06, 17:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag och sambon jobbar i helt olika branscher så hennes lön är helt ok för henne och jag klagar inte heller.

Män är inte alltid bättre men vi är mer framåt och har inga problem att säga att vi kan saker utan att ha 100% på fötterna. En kvinna vill gärna ha både hängslen, livrem och sydväst för att kunna säga att hon kan en viss sak.
Ja, män ÄR bättre.

Det är ju så (vilket kanske vissa finner lite märkligt men alla verkar tycka att det är så det ska vara) att vilken lön du får avgörs inte av hur bra du är på ditt jobb. Den avgörs av hur bra du är på att berätta om hur bra du är.

Vad du presterar under en tio minuter lång diskussion, som förmodligen är helt orelaterad till dina arbetsuppgifter, spelar mycket större roll för din lön än vad du presterar under tio år av arbete.

Så det är kanske det vi ska komma till rätta med så kommer lönerna också att bli rättvisa mellan könen. Man får inte förhandla om lönen själv. I stället får det vara någon slags kommitté som bedömer hur svårt ditt jobb är och hur pass bra du utför det.
Citera
2022-07-06, 17:22
Medlem
Sesuss avatar
-
Om kvinnor kunde utföra samma jobb som män och var billigare skulle alla företag bara anställa kvinnor.
Citera
2022-07-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Vi har alltid blivit lurade att kvinnor tjänar mindre än män. Nu har en Kartläggningen gjorts i samband med den lönerevision för myndighetschefer som regeringen nyligen fattat beslut om som kommit fram till män tjänar i snitt 238 kronor mindre än kvinnor.

Vad har vi för tankar om detta? Är detta feminismens seger?

https://tt.omni.se/rikspolischefen-toppar-loneligan/a/y4WXaJ

Om du trollar är du ett geni. Trollar du inte är motsatsen.
Citera
2022-07-06, 18:26
Medlem
Hur länge ska män tolerera att ha lägre lön än kvinnor? Många män är också fast i traditionella mansyrken som mekaniker och annat... Män får lägre lön men ska alltid vara redo att byta däck på bilen eller laga taket. Män är samhällets slavar och det behövs en rörelse för att ge män basala mänskliga rättigheter.
Citera
2022-07-06, 18:43
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Vi har alltid blivit lurade att kvinnor tjänar mindre än män. Nu har en Kartläggningen gjorts i samband med den lönerevision för myndighetschefer som regeringen nyligen fattat beslut om som kommit fram till män tjänar i snitt 238 kronor mindre än kvinnor.

Vad har vi för tankar om detta? Är detta feminismens seger?

https://tt.omni.se/rikspolischefen-toppar-loneligan/a/y4WXaJ

Hur dum får man vara? Det finns fakta i samhället som du lätt kan leta upp. Finns statistik för löner baserat på ålder och kön i nästan alla yrken. Bara gå on och kolla. Sen kom tillbaka och se hur korkad du är som ens skrev det där
Citera
2022-07-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
-
Om kvinnor kunde utföra samma jobb som män och var billigare skulle alla företag bara anställa kvinnor.
ytterst få som fattar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in