Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jo, det är en utav mina stora intressen. Det finns några bevis på en och annan sköldmö som följde vikingamän till strid, så finns det också spartanska kvinnor som var tränade för att försvara staden när männen var ute i strid, liksom mongoliska kvinnor som tycks ha varit tränade i att skjuta pilbågar mot rädande fiender.
I regel så tycker jag att det är rätt att kvinnor ska tränas i försvar, då män inte alltid kommer finnas till hands för att försvara kvinnor och barn, de kan ju rentav förlora striden och dö.
Men det är som sagt en otrolig undantag att kvinnor deltar i krig och så ser det fortfarande ut.
Du må vara hur intresserad som helst, men det är ingen som kan veta antal % kvinnor som varit stridande genom vår världshistoria.
Och det är först nyligen man fått teknik nog att kunna ta reda på kön på gamla gravfynd.
Och finns de idag som menar kvinnor kan ha varit betydligt mer närvarande i strid än man tidigare trott.
Tar du skyterna ex. så har man funnit ca 20% kvinnliga gravar med tecken på strid på skelett samt vapen, alltså alla de attribut som man direkt menade förr skulle utgöra bevis på att man hade funnit en manlig krigare. Väljer man gå efter sina fördomar så får man det resultat man vill ha.
20% är inte lite, eller något "otroligt undantag".
Citat:
Av att lära från historien tycks inte någon stark sådan vilja existera. I Ukraina just nu ser jag 98% män bland de stridande, och ukrainska kvinnor är ganska hårdhudade jämfört med resten av Europa (liksom deras män).
Däremot har kvinnor visat enorm mod i att i stor antal agera som sjuksköterskor och så vidare vid krigsfronten, och det är något som ska lovsjungas givetvis. Detta är det naturliga givetvis, kvinnor kan inte tävla mot männen i krig, men är de modiga kan de förse männen med moral genom att förse dem med den omsorg de behöver.
Källa på 98% tack.
För detta finner jag när jag googlar:
"De senaste åren har andelen kvinnliga soldater i den ukrainska armén ökat påtagligt, och efter det ryska anfallet strömmar anmälningarna in från kvinnor som vill dra på sig uniform och ladda sitt vapen.
[...]
"Det är bara fem år sedan, i juni 2016, som kvinnor alls tilläts ta plats i stridande förband – nu är andelen över 17 procent, enligt en rapport i fjol från Ukrainas försvarsdepartement."
[...]
"och sett till hela den ukrainska försvarsmakten var i fjol 22,8 procent av de anställda kvinnor."
https://www.dn.se/varlden/kvinnorna-i-ukrainas-arme-blir-fler-mamma-beromde-mig-for-att-jag-gick-hit/
dina 98% verkar alltså inte alls stämma...
och självklart kan kvinnor "tävla mot män" i krig. I moderna krig är det inte muskelfibrer som avgör utan vilka vapen du har och hur mycket du vill försvara dig.
Citat:
Det är vida känd att det är borgliga kvinnor som stred för den tidiga feminismen, och det handlade då om att få ha just skrivbordsjobb, som journalister, akademiker, osv.
Arbetarkvinnor stred givetvis inte om att få dubbel lön i de rudimentära tunga industrierna där männen jobbade där en enorm andel dog i arbetsolyckor. Än idag så är det bara män som dör i princip i riskabla arbeten som byggarbetare, gruvarbetare, etc.
Nä arbetarkvinnor stred självfallet för att få inget betalt alls....
Vilket nonsens
Ja, det var främst överklass som stred i de förstavågens feminism varför? Jo för att det var överklassens kvinnor som överhuvudtaget kunde detta i början, som hade tiden och orken.
men betyder inte att där inte även fanns arbetarklass.
Citat:
Du bara påstår att det inte är bättre för kvinnor att leva i en storfamiljskontext, jag tror tvärtom att det är främst kvinnor som mår bättre utav dem. Du reptererar omgående att vi av naturen är gjorda för att bo i kollektiv, typ som jägare och samlare gjorde, och det är givetvis så att kärnfamiljen är svag och bräcklig; den är inte stresstålig och klarar inte av att ge alla dess medlemmar den stöd de behöver.
Barn far mycket illa av att bara bero på kärnfamiljen, vilket rentav blir till enbart en ensamstående mamma ofta.
Statliga byråkrater har ingen emotionell närhet att ge åt varesig barn eller moder. Ingen har väl ens haft en lärare som är som en fader eller mamma åt en, eller ens en faster; lärare har inte all denna emotionella investering för att ge barnen vad de behöver bortom grundutbildningen (och även det tycks svårt). De är stressade och har ofta 30 barn att handskas med under varje lektion.
Ett barn behöver givetvis en nätverk av vuxna de växer upp med och som de kan lita på ifall saker går fel, och staten saknar förmågor att ge barn sådant.
Kvinnor kan inte förlita sig på att någon anonym konsult eller social sekreterare ska sannerligen bry sig om henne heller, hon behöver ha en nätverk av andra kvinnor (och män) som hon alltid kan lita på kan ställa upp för henne ifall saker går fel.
Snarare du som påstår massa saker utan att ha den minsta bäring ur verkligheten.
Citat:
Kvinnor är mycket lyckligare i sydeuropa än i Europa enligt mättningar, och för barn är det ännu värre. Sverige är värst i ligan när det gäller barn och det är inte så konstigt då välfärdsstaten har gjort oss individualistiska och kalla.
Mammor kan inte ens förlita sig på att föräldrar till barnens vänner bjuder de på mat när de är över. Ingen kan lita på någon, i detta land är alla främlingar inför varandra. Ifall du vill ha hjälp, gå och ring farbror stat.
Källa på att sydeuropeiska kvinnor skulle vara "mycket lyckligare" än nordeuropeiska...
för sorry men mig veterligen så påvisar de flesta studier i lycka raka motsatsen, och speciellt! då det gäller kvinnor.
"The study efficiently puts an end to the myth of taciturn Northerners being more prone to depressions than the more hot-blooded Southerners as reality rather suggests the opposite. The most depressed seem to be the ones in Portugal, where nearly one in three women states that she has been depressed in the last week. That is twice as many as in Sweden. Overall, citizens in south and east Europe are more depressed than Northern Europeans."
https://www.umu.se/en/news/swedes-are-healthier-and-happier-than-southern-europeans_5816527/
Sen, var ett jävla tjat om detta med mat...tycker väl detta fenomen har blivit tillräckligt genomlyst vid det här laget...är enligt forskare på området något som sitter i vår kultur som har att göra med de sedvanliga "jantelagarna". Du ska inte skrävla om hur rika ni, eller antyda att andra är fattiga, via att bjuda andras barn på mat, de kan uppfatta detta som en skymf.
Alltså ett sätt för fattigsverige att visa artighet och "heder" på som fortsatt satt i 1960-70 tal då alla dessa "stories" om att inte bli bjudna på middag verkar komma ifrån.