2022-07-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Såg du om Olofs mamma var där? Jag kunde inte se henne.

Ingen av hans anhöriga har varit där under någon av rättegångsdagarna
Citera
2022-07-05, 16:46
Medlem
boqpods avatar
Hajade också till på åklagarens yrkande.
Men vid en kort eftertanke på GMs ålder och tiden när detta begicks osv, så ändras åsikten snabbt.
Självklart hade man önskat att han fick 15 år, men vårt rättsystem funkar inte så.
Han var trots allt ung när brottet begicks.
Vi får vara glada att han inte dödat igen efter mordet på Malin (?!) åtminstone.
Citera
2022-07-05, 16:47
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Kort sammanfattat idag så tycker jag att åklagaren var bra, målsägarbiträdet helt suveränt, och Holst gjorde en suverän insats i egenskap av försvarare. Hade jag varit Olof hade jag varit väldigt nöjd med honom. Jag tror inte att någon kunnat göra det bättre. Sen betyder verkligen inte det att han kommer att frias, jag bara skriver hur jag uppfattar saken.

Väntan utanför salen på häktningsbeslut var klart nervöst. Beskedet om häktning var en riktigt skön avslutning på dagen.

Ja Holst slutplädering var verkligen lysande! Tidigare verkade han uppgiven på nåt sätt.
Citera
2022-07-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Hajade också till på åklagarens yrkande.
Men vid en kort eftertanke på GMs ålder och tiden när detta begicks osv, så ändras åsikten snabbt.
Självklart hade man önskat att han fick 15 år, men vårt rättsystem funkar inte så.
Han var trots allt ung när brottet begicks.
Vi får vara glada att han inte dödat igen efter mordet på Malin (?!) åtminstone.

Utifrån omständigheterna så är hennes yrkande på 6 år som absolut lägst - men helst mer - inget att anmärka på. Däremot är ju det hela definitivt föremål för debatt kring lagstiftningen. Holsts uträkning som fick det till 0 även om han döms för mordet är ju en annan sak 😁

Helt oavsett vad det blir för utgång nu kan vi nog vänta oss starka reaktioner. Får han 6 år till exempel, ja det låter ju helt orimligt i allmänhetens öron. Det ska det göra också tycker jag.
Citera
2022-07-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ja Holst slutplädering var verkligen lysande! Tidigare verkade han uppgiven på nåt sätt.

Precis min uppfattning också. En arrogans, nästan less. Uppgiven är också en bra beskrivning i vissa lägen. Alla de jag pratade med utanför var överens om att båda sidor gjorde ett riktigt bra jobb idag. Det ska han ha, Holst. Själv tyckte jag att rättegångens lysande stjärna allt som allt var målsägandebiträdet. Fantastisk.
Citera
2022-07-05, 17:00
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Utifrån omständigheterna så är hennes yrkande på 6 år som absolut lägst - men helst mer - inget att anmärka på. Däremot är ju det hela definitivt föremål för debatt kring lagstiftningen. Holsts uträkning som fick det till 0 även om han döms för mordet är ju en annan sak 😁

Helt oavsett vad det blir för utgång nu kan vi nog vänta oss starka reaktioner. Får han 6 år till exempel, ja det låter ju helt orimligt i allmänhetens öron. Det ska det göra också tycker jag.

Holst vevar ju på i sin roll naturligtvis.
Men att vi plockat bort straffrabatter av olika slag ser jag som steg i rätt riktning.
Men k detta fall får vi följa regelverket som fanns då, även om det kan svida i ögonen för vissa såklart.
Citera
2022-07-05, 17:01
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Precis min uppfattning också. En arrogans, nästan less. Uppgiven är också en bra beskrivning i vissa lägen. Alla de jag pratade med utanför var överens om att båda sidor gjorde ett riktigt bra jobb idag. Det ska han ha, Holst. Själv tyckte jag att rättegångens lysande stjärna allt som allt var målsägandebiträdet. Fantastisk.

Instämmer! Hon var helt fantastisk och mer karismatisk än åklagaren om jag får säga min mening. Och den härliga dialekten på det!
Citera
2022-07-05, 17:04
Medlem
Citat:
Instämmer! Hon var helt fantastisk och mer karismatisk än åklagaren om jag får säga min mening. Och den härliga dialekten på det!

Helt enig. Var du en av dem som dök upp idag eller har du varit där fler dagar?

Du behöver inte svara om du inte vill eftersom jag har stenkoll på närvarande alla dagar 😅

Publikrekord idag på 11, senare 12 åskådare 😁
Citera
2022-07-05, 17:30
Avstängd
Citat:
Ja, det låter jävligt löjligt men det har alltid varit runt det förväntade utifrån den lagstiftning som gällde då brottet begicks (fick 8 år i TR pga sin låga ålder) och man förväntar sig att det dras av en viss rabatt efter lång tid förflutit.

Det skulle aldrig bli något långt eller rättvist straff i den här processen. Alla inblandade så som anhöriga är väl medvetna om detta, man får rätta sig utifrån det som är, de är ute efter fällande dom och avslut.

8¨år i tr är inte olofs förtjänst då han ljuuugiiit rakt igenom

hur har han haft det på damfronten efter mordet på malin - sjuk jävel den där?
Citera
2022-07-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
8¨år i tr är inte olofs förtjänst då han ljuuugiiit rakt igenom

hur har han haft det på damfronten efter mordet på malin - sjuk jävel den där?

Nej det är väl klart att det inte var Olofs förtjänst.. Det är väl åklagarens och försvarets "förtjänst" och dömt utifrån rådande lagstiftning som fanns då.

Han har inte haft några flickvänner.
Senast redigerad av KriminoLogisk 2022-07-05 kl. 17:36.
Citera
2022-07-05, 17:51
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Nej det är väl klart att det inte var Olofs förtjänst.. Det är väl åklagarens och försvarets "förtjänst" och dömt utifrån rådande lagstiftning som fanns då.

Han har inte haft några flickvänner.

Stort tack för dina referat från förhandlingarna. Mycket sakliga och (även om subjektivitet säkert finns..) väldigt objektiva.
Citera
2022-07-05, 17:58
Medlem
stillsodarks avatar
Men... Kvar i häktet... Då kan vi ju antagligen förvänta oss att rätten anser honom skyldig iaf. Dock kommer han väl knappast att få sitta tid som ens i fantasin kan spegla föräldrarnas lidande. Eller Malins lidande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in