Citat:
Ursprungligen postat av
maniacman
Fast det där med ”kraftigt försämrade villkor”. Har lite inblick från en som arbetat med förhandlingar gällande SAS pilotfack. Saken är ju den att deras villkor låter dem bo och äta kostnadsfritt på 1a klassens hotell mm. De har vidare en massa extratillägg som gör att den där lönen på ca97 hamnar runt 150-200kkr i månaden.
Det du skriver är genomgående felaktigt.
Jag har själv jobbat som pilot i nordiska bolag i tre decennier, dock inte i SAS.
Idag har SAS ett av de sämre avtalen. Jag har flera kollegor som varit inne på SAS och vänt, för att sedan säga upp sig och återvända till min nuvarande arbetsgivare. Jag har inte i detalj koll på SAS avtal men vet vad kollegorna berättat som sa upp sig därifrån.
Ingångslönen låg för några år sedan på under 30k och några ob-tillägg eller liknande existerar inte i flygbranschen. Efter ett antal år kommer de upp i 40-50k som styrman på SAS och börjar först då komma upp i vad en kapten på ett propellerflygplan tjänar.
Om de efter ett par decennier blir kapten tillkommer befälhavartillägg och då kommer de i kombination med att vara i slutet av lönestegen upp i 100k.
Det du skriver om hotell är bara fånigt. Som pilot bor man nästan alltid på flygplatshotellen där flygbolagen upphandlat ett stort antal rum. Det finns inget lyxigt eller fördelaktigt med det. Man har samma lagstadgade traktamente som alla andra resande och får man något utöver det förmånsbeskattas man för det.
Det du beskriver speglar lite hur det såg under monopoltiden för drygt 30 år sedan men det har sedan länge ändrats.
Citat:
Ursprungligen postat av
maniacman
Det är ju i princip en VD lön som de har. När de jämför mellan bolag så måste man ju jämföra ”rätt saker”. Tex är det ju fel att jämföra en Lufthansa-pilots brutto med sitt egna netto.
Helt rätt.
Närmast jämförbara konkurrent är Norwegian. SAS pilotgrupp har flera gången under våren föreslagit att man ska ta Norwegians avtal rakt av men det vägrar bolaget då det skulle bli för dyrt.
Sedan dess har Norwegian skrivit under ett nytt avtal med löneförhöjning.
Citat:
Ursprungligen postat av
maniacman
Vi får väl se vad som händer. Undrar vilka bolag de tänkt jobba på (och vad de tror de kan få) om SAS försvinner?
Norwegian?
De har mycket bättre arbetsscheman och högre löner. Om SAS försvinner lär både de och andra stå i startgroparna redo att anställa till Arlandabas.
Citat:
Ursprungligen postat av
maniacman
Personligen tycker jag att de sågar av grenen de sitter på.
Som förslaget ligger nu innebär det att nuvarande SAS där piloterna är anställda avvecklas på sikt ändå och byts ut mot bemanningsbolag, så vad har de att förlora?