2022-07-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Vems kvinna syftar du på och du menar ju att man ska söka vid Läckö efter Helena. Att åka båt dit från Mariestad är långt så min fråga är ju i så fall vilken hamn på Läckö som du syftar på skulle använts
Hon ligger nog i vattnet ,sedan att det är långt hindrar inte,är det nån som vet kommer man längre ut än till slottet?
Citera
2022-07-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nu är det ju möjligt att de återkom till brottsplatsen och att H gömdes innan och att de sen återkom för att hämta kroppen?
Då har de haft tid att tänka.

Ja det är ju en möjlighet, jag har alltid undrat varför de tog det beslutet. För hade man inte blivit rädd och tänkt; Shit hon dog!? Vi måste ringa ambulans. Utan det känns som man bara acceptera läget på något sätt.. det enda vi kan göra är att dumpa kroppen. Man liksom får utgå ifrån att detta är inget som de brukar göra liksom. Sen kunna vara tyst om det i 30år. Det är för mig häpnadsväckande.
Citera
2022-07-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Hon ligger nog i vattnet ,sedan att det är långt hindrar inte,är det nån som vet kommer man längre ut än till slottet?
Menar landvägen ,
Citera
2022-07-03, 10:19
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Nej det är jag medveten om jag menade spår som i allt som kan förknippas med Helena, liksom det allra smartaste är ju att hon försvann spårlöst, för isf hade ju allt bara varit spekulationer.. nu vet man ju ändå vissa saker tack vare att det jag gått att säkerhetsställa vissa saker som tex delar av hennes tillhörigheter och skorna, sen vittnena etc. Det är ju lite det som talar för att det inte var en planerad handling och att det antagligen skedde i kohagen osv. Smartaste ifrån GMs sida hade väl varit om hon inte lämnade bilen.. bara försvann liksom. För då hade nog storyn varit att hon gick men kom aldrig hem.
Fast där håller jag inte med dig.
Men vi tror som sagt olika.
Jag har skrivit och förklarat varför det enligt mig var smartare att få alla att tro att hon gick hem. Men vet såklart inte. Hon kanske gick hem och mötte GM på stigen?
Jag kan inte se något skäl till varför H skulle ta av sandalerna i bilen, de var bekväma skor och välanvända, så knappast att hon fick skavsår eller hade ont av dem. Sen hade ju det droppat blod på dem, som visar att hon troligen stått då hon blödde.
Citera
2022-07-03, 10:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja det är ju en möjlighet, jag har alltid undrat varför de tog det beslutet. För hade man inte blivit rädd och tänkt; Shit hon dog!? Vi måste ringa ambulans. Utan det känns som man bara acceptera läget på något sätt.. det enda vi kan göra är att dumpa kroppen. Man liksom får utgå ifrån att detta är inget som de brukar göra liksom. Sen kunna vara tyst om det i 30år. Det är för mig häpnadsväckande.
Nja? Finns otroligt många oempatiska människor ute i världen.
Minst en av dem var det åtminstone och den/de andre/andra kan ha varit rädd/rädda för denna person?
Citera
2022-07-03, 10:31
Medlem
Citat:
Nja? Finns otroligt många oempatiska människor ute i världen.
Minst en av dem var det åtminstone och den/de andre/andra kan ha varit rädd/rädda för denna person?

Ja, mycket av det som skedde efteråt är som sagt jättesvårt att spekulera i. Varför de gjorde de valen de gjorde etc. Ja det tror jag definitivt att de kan ha varit faktor att man är lite rädd för varandra eller att det ska hända en själv om man pratar.. men också rädslan för samhällets syn, att bli upptäckta.. Rädslan för vad alla ska säga om det skulle komma fram etc. Tror de har varit en stor drivkraft i detta. Sannolikheten för att det ska hända är ju redan så liten och skulle de då vara hennes vänner som gjort detta så blir ju den sociala smällen desto högre.
Citera
2022-07-03, 12:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Just denna detaljen är jättesvår att sätta sig in i, det kan vara ett försök att få det att se ut som att hon gått hem. Men jag tänker är det isf inte ännu bättre att lämna så få spår av sig som möjligt.. jag tror som sagt att man bara i all hast kasta iväg dem. Ingen riktig tanke med det förutom att bara bli av med dem och henne så snabbt som möjligt. Jag tror liksom man agerade i stress och panik. Att i efterhand placera ut något är väl en betydligt större risk än att oroa sig för att någon hörde bråket. Jag tror som sagt att de hade en enorm tur och att mycket talade för dem gällande det inledande skedet ifrån polisens håll. Jag tror brottet verkar bättre utfört än det egentligen var.. förstår du hur jag tänker?

Enligt uppgift kom BW kom till UA vid redan vid 08.30 morgonen efter. OM han hade en plan att vilseleda polisen genom att placera ut några av HA's tillhörigheter så hade han både möjlighet och gott om tid att göra det (inte minst när UA åkte till Töreboda för att hämta plånboken).

Det mest troliga är att GM var rädd och orolig för att bilen skulle kopplas till försvinnandet. Det det enda man kunde göra för att få bort fokus från bilen var att få det å se ut som att HA hade gått hela vägen hemåt ensam och att hon sen blev överfallen på skogsstigen.

BW kan med andra ord ha haft med sig HA's ringar och lypsyl i byxfickan när han kom till UA på morgonkvisten. Iskallt - javisst, men vad gör man inte för att komma undan? Helena's skor kan han också haft med sig i bilen OM det ev. skulle uppstå ett läge/ en möjlighet för honom att gå iväg med dom å slänga dom borta vid skogsstigen.

När UA åkte till Töreboda fick BW läget, möjligheten uppstod. Skulle inte förvåna mig om den sluge BW t.o.m. sa något i stil med: "Åk du och hämta plånboken, jag stannar här och håller ställningarna, ringer någon så svarar jag" osv.

Endast spekulationer givetvis...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-07-03 kl. 12:40.
Citera
2022-07-03, 12:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Med all respekt för alla användares teorier och så, men jag vill ändå rensa upp om framför allt en teori/spekulation, nämligen den att gärningsmannen/gärningsmännen skulle ha återvänt för att placera ut Helenas saker. Det är bara ett fett nej på den teorin/spekulationen!

Gärningsmannen/gärningsmännen hade med hjärtat i halsgropen precis lyckats undkomma. Så:

* Varför skulle de återvända med den enorma risken att möta någon, bli upptäckta?
* Det finns inte på kartan att den där genomstressade personen/de där genomstressade personerna skulle ha något som ens på nanonivå skulle kunna liknas vid ett analytiskt dryftande av läget med målet att tänka ut "den perfekta planen".
* Alla gärningsmän av allvarligare brott vill ju självklart inte lämna några spår efter sig - eller i vart fall så få spår som möjligt. Varför då medvetet göra motsatsen, alltså att lägga ut spår?

I övrigt är den ljusa bilen som ses på gång-/cykelvägen med 99,99 procents säkerhet inblandad i fallet. Det torde vara självklart att Helena transporterades från platsen i den bilen. Det torde vara lika otänkbart att någon kör olagligt på denna precis utmed husknutarna placerade och tillika upplysta gång-/cykelväg mitt i natten (!) för att köra några föremål som ska "placeras ut för att förvilla polisen". Inte ens en per definition tvättäkta idiot skulle kunna komma på något så korkat. Och självklart är det lika otänkbart att samma pucko skulle ha fått för sig att knalla tillbaka till fots mitt i natten för att trassla omkring i mörkret.

Vi kan vara säkra på att skorna som hittades utmed skogsstigen samt bland annat ringarna som hittades vid lekplatsen, hamnade där just där och då. Man ska komma ihåg att det är kanske 50 meter mellan platsen där ringarna hittades och platsen där skorna hittades, så det ter sig om möjligt ännu mer ologiskt ta sig tillbaka till området och springa omkring där i mörkret. Det hade ju varit att be om att få problem.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-07-03 kl. 12:50.
Citera
2022-07-03, 13:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Enligt uppgift kom BW kom till UA vid redan vid 08.30 morgonen efter. OM han hade en plan att vilseleda polisen genom att placera ut några av HA's tillhörigheter så hade han både möjlighet och gott om tid att göra det (inte minst när UA åkte till Töreboda för att hämta plånboken).

Det mest troliga är att GM var rädd och orolig för att bilen skulle kopplas till försvinnandet. Det det enda man kunde göra för att få bort fokus från bilen var att få det å se ut som att HA hade gått hela vägen hemåt ensam och att hon sen blev överfallen på skogsstigen.

BW kan med andra ord ha haft med sig HA's ringar och lypsyl i byxfickan när han kom till UA på morgonkvisten. Iskallt - javisst, men vad gör man inte för att komma undan? Helena's skor kan han också haft med sig i bilen OM det ev. skulle uppstå ett läge/ en möjlighet för honom att gå iväg med dom å slänga dom borta vid skogsstigen.

När UA åkte till Töreboda fick BW läget, möjligheten uppstod. Skulle inte förvåna mig om den sluge BW t.o.m. sa något i stil med: "Åk du och hämta plånboken, jag stannar här och håller ställningarna, ringer någon så svarar jag" osv.

Endast spekulationer givetvis...

Min fetning: Men för att det alternativet skulle vara attraktivt, måste ju den i exemplet påstådde BW i så fall ha vetat eller starkt misstänkt att bilen hade blivit iakttagen. (Eller så utgick han från det per automatik.) Men det visste han ju i så fall inte då, eftersom den nyheten blev känd först flera dagar senare. Om det skulle ha varit så som du spekulerar om, gjorde ju den påstådde BW bara allt värre om han skulle ha lagt ut sakerna på söndagsförmiddagen: Bilen blev ju iakttagen, den har dryftats tusentals gånger i media samt har varit polisens huvudspår i praktiken hela tiden. Plus att den påstådde BW med emfas underströk bilens roll i försvinnandet genom att placera Helena i området genom hennes tillhörigheter.

Så, det smartaste hade ju självklart varit att INTE placera ut några föremål i efterhand, eftersom bilen då hade blivit "bara en bil" som hade kunnat åka där av en ren slump. Men i och med föremålen knyts ju bilen ännu hårdare till försvinnandet. Snacka om kontraproduktivt.

Jag för min del är på goda grunder säker på att de hittade tillhörigheterna var det omedelbara resultatet efter det som utspelade sig den där natten.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-07-03 kl. 13:07.
Citera
2022-07-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Med all respekt för alla användares teorier och så, men jag vill ändå rensa upp om framför allt en teori/spekulation, nämligen den att gärningsmannen/gärningsmännen skulle ha återvänt för att placera ut Helenas saker. Det är bara ett fett nej på den teorin/spekulationen!

Gärningsmannen/gärningsmännen hade med hjärtat i halsgropen precis lyckats undkomma. Så:

* Varför skulle de återvända med den enorma risken att möta någon, bli upptäckta?
* Det finns inte på kartan att den där genomstressade personen/de där genomstressade personerna skulle ha något som ens på nanonivå skulle kunna liknas vid ett analytiskt dryftande av läget med målet att tänka ut "den perfekta planen".
* Alla gärningsmän av allvarligare brott vill ju självklart inte lämna några spår efter sig - eller i vart fall så få spår som möjligt. Varför då medvetet göra motsatsen, alltså att lägga ut spår?

I övrigt är den ljusa bilen som ses på gång-/cykelvägen med 99,99 procents säkerhet inblandad i fallet. Det torde vara självklart att Helena transporterades från platsen i den bilen. Det torde vara lika otänkbart att någon kör olagligt på denna precis utmed husknutarna placerade och tillika upplysta gång-/cykelväg mitt i natten (!) för att köra några föremål som ska "placeras ut för att förvilla polisen". Inte ens en per definition tvättäkta idiot skulle kunna komma på något så korkat. Och självklart är det lika otänkbart att samma pucko skulle ha fått för sig att knalla tillbaka till fots mitt i natten för att trassla omkring i mörkret.

Vi kan vara säkra på att skorna som hittades utmed skogsstigen samt bland annat ringarna som hittades vid lekplatsen, hamnade där just där och då. Man ska komma ihåg att det är kanske 50 meter mellan platsen där ringarna hittades och platsen där skorna hittades, så det ter sig om möjligt ännu mer ologiskt ta sig tillbaka till området och springa omkring där i mörkret. Det hade ju varit att be om att få problem.

Citat:
Min fetning: Men för att det alternativet skulle vara attraktivt, måste ju den i exemplet påstådde BW i så fall ha vetat eller starkt misstänkt att bilen hade blivit iakttagen. (Eller så utgick han från det per automatik.) Men det visste han ju i så fall inte då, eftersom den nyheten blev känd först flera dagar senare. Om det skulle ha varit så som du spekulerar om, gjorde ju den påstådde BW bara allt värre om han skulle ha lagt ut sakerna på söndagsförmiddagen: Bilen blev ju iakttagen, den har dryftats tusentals gånger i media samt har varit polisens huvudspår i praktiken hela tiden. Plus att den påstådde BW med emfas underströk bilens roll i försvinnandet genom att placera Helena i området genom hennes tillhörigheter.

Så, det smartaste hade ju självklart varit att INTE placera ut några föremål i efterhand, eftersom bilen då hade blivit "bara en bil" som hade kunnat åka där av en ren slump. Men i och med föremålen knyts ju bilen ännu hårdare till försvinnandet. Snacka om kontraproduktivt.

Jag för min del är på goda grunder säker på att de hittade tillhörigheterna var det omedelbara resultatet efter det som utspelade sig den där natten.

Jo jag håller med dig. Jag tror ju t.om med att det inte var en våldtäkt som spårade ur utan ett fyllebråk/misshandel som spårade ur. Så jag tänker att det inte fanns någon tid att tänka. Det skedde ju i affekt och kroppen togs bort i panik. Har faktiskt funderat på vad som sades sinsemellan.. eller om de bara stirrade rätt fram liksom var som zombies pga av stress och chock.

Nej jag tror inte spår och villospår var något som var på deras agenda, utan man bar in henne i bilen och saker trillade ur, inget man ens reagerade på, än mindre tänkte på. (Som sagt de ultimata hade ju varit inga spår, puts väck borta, ingen kropp, inget mord).

Jag tänker något i stil med att den ena skon kanske låg vid platsen de började bära henne så innan man lyfte så tog man skon och skickade iväg den, inte riktigt tanke utan mer att den skulle bort. Stressen och paniken gjorde att man bara ville distansera sig snabbt ifrån både plats och händelse. Jag tror inte det var så kyliga och kalkylerande i bilen/stundens hetta.
Sen kan vissa saker upplevas som både smart och kyligt men jag tror inte deras psyken var speciellt kyliga egentligen utan det var nog mycket som gjordes i ren panik och inte speciellt väl genomfört heller. Utan de har haft mycket tur på sida gällande att polisen intresserade sig för andra spår i början.

Däremot kan jag ha fel, så jag vill inte avfärda idéen om att skorna kanske kastades för att det skulle se ut som att hon gått men det gjordes där är och då.
Citera
2022-07-03, 13:46
Medlem
Citat:
Är ju fler som tror på att skorna är placerade där de fanns av ett viss syfte, däribland G.W.

Nja... GW har sagt i Nyhetsmorgon iaf att man hittade hennes skor och det är gärningsmannen som har kastat dom där.

Tror inte han skrivit eller sagt något gällande syfte att kasta dom där. Samt i boken Ville Wingmutter så nämner han knappt något om det utan mer att hennes tillhörigheter ligger där de ligger för att det var där bilen stod när de lyfte in henne i baksätet, därför de är samlade just där. Han tror de är saker som låg i ryggsäcken. Men skulle även kunna vara saker ifrån tex fickor osv också. Men kanske något mer troligt ifrån ryggsäck. Ingen detalj att lägga vikt vid utan mer viktigt att det var där bilen stod med högsta sannolikhet.
Citera
2022-07-03, 13:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

BW misstänkte givetvis att bilen hade blivit sedd av någon vid något tillfälle. I synnerhet om HA hoppade in i den redan i stan eller hur? BW var nog raka motsatsen pigg och klartänkt när han sen kom till UA 08.30 morgonen efter. Han hade nyss tvättat sina skitiga kläder och kom väl till föräldrahemmet direkt från EM huset.
Varken DU eller jag vet hur BW tänkte denna morgon. Kanske hade han bara en enda sak i huvudet? Att få det hela att se ut som att HA hade blivit förföljd och överfallen inne på skogsstigen.

Hur smart det var eller inte var blir bara tramsigt att diskutera eftersom det här i sådant fall var något som BW gjorde under enorm stress, ångest, rädsla, panik, i ett desperat försök att rädda sitt eget skinn.

Just där och då, den hemska morgonen kan det ha kännts som att det var hans enda möjlighet att påverka utredningen.
Om HA fick skjuts innebar det att hon kände GM vilket i sin tur skulle försätta BW i en betydligt sämre sits. Misstanken om att hon fått skjuts av nära vänner kunde kanske elimineras om polisen istället misstänkte att HA hade varit förföljd och att hon sedan överfölls av en för henne okänd GM inne på skogsstigen.

Citat:

Det kvittar om det var "smart eller inte" eller om det var "kontraproduktivt" eller inte.
DU var inte i BW's kropp på söndagsmorgonen efter en fruktansvärd mardrömsnatt. Därmed kan du heller inte avgöra vad som var "rätt eller fel".
BW tog dom besluten han gjorde utefter vad han - där och då - ansåg var bäst för honom.

Citat:

Hur var det nu "med att hålla alla fönster öppna"? Det gäller dig också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in