Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Min fetning: Men för att det alternativet skulle vara attraktivt, måste ju den i exemplet påstådde BW i så fall ha vetat eller starkt misstänkt att bilen hade blivit iakttagen. (Eller så utgick han från det per automatik.) Men det visste han ju i så fall inte då, eftersom den nyheten blev känd först flera dagar senare. Om det skulle ha varit så som du spekulerar om, gjorde ju den påstådde BW bara allt värre om han skulle ha lagt ut sakerna på söndagsförmiddagen: Bilen blev ju iakttagen, den har dryftats tusentals gånger i media samt har varit polisens huvudspår i praktiken hela tiden. Plus att den påstådde BW med emfas underströk bilens roll i försvinnandet genom att placera Helena i området genom hennes tillhörigheter.
BW misstänkte givetvis att bilen hade blivit sedd av någon vid något tillfälle. I synnerhet om HA hoppade in i den redan i stan eller hur? BW var nog raka motsatsen pigg och klartänkt när han sen kom till UA 08.30 morgonen efter. Han hade nyss tvättat sina skitiga kläder och kom väl till föräldrahemmet direkt från EM huset.
Varken DU eller jag vet hur BW tänkte denna morgon. Kanske hade han bara
en enda sak i huvudet? Att få det hela att se ut som att HA hade blivit förföljd och överfallen inne på skogsstigen.
Hur smart det var eller inte var blir bara tramsigt att diskutera eftersom det här i sådant fall var något som BW gjorde under enorm stress, ångest, rädsla, panik, i ett desperat försök att rädda sitt eget skinn.
Just där och då, den hemska morgonen
kan det ha kännts som att det var hans enda möjlighet att påverka utredningen.
Om HA fick skjuts innebar det att hon
kände GM vilket i sin tur skulle försätta BW i en betydligt sämre sits. Misstanken om att hon fått skjuts av nära vänner kunde kanske elimineras om polisen istället misstänkte att HA hade varit förföljd och att hon sedan överfölls av en för henne okänd GM inne på skogsstigen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Så, det smartaste hade ju självklart varit att INTE placera ut några föremål i efterhand, eftersom bilen då hade blivit "bara en bil" som hade kunnat åka där av en ren slump. Men i och med föremålen knyts ju bilen ännu hårdare till försvinnandet. Snacka om kontraproduktivt.
Det kvittar om det var "smart eller inte" eller om det var "kontraproduktivt" eller inte.
DU var inte i BW's kropp på söndagsmorgonen efter en fruktansvärd mardrömsnatt. Därmed kan du heller inte avgöra vad som var "rätt eller fel".
BW tog dom besluten han gjorde utefter vad han - där och då - ansåg var bäst för honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag för min del är på goda grunder säker på att de hittade tillhörigheterna var det omedelbara resultatet efter det som utspelade sig den där natten.
Hur var det nu "med att hålla alla fönster öppna"? Det gäller dig också.