2022-07-03, 14:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Med all respekt för alla användares teorier och så, men jag vill ändå rensa upp om framför allt en teori/spekulation, nämligen den att gärningsmannen/gärningsmännen skulle ha återvänt för att placera ut Helenas saker. Det är bara ett fett nej på den teorin/spekulationen!

Kom inte här och snacka om att du har all respekt för användares teorier när du skriver rent ut att du ska:
"Rensa upp om framför allt en teori"

Det är inte fett nej på den teorin/spekulationen.

BW hade möjligheten när han kom till UA redan 08.30 på söndag morgon.

Citat:
Gärningsmannen/gärningsmännen hade med hjärtat i halsgropen precis lyckats undkomma. Så:

* Varför skulle de återvända med den enorma risken att möta någon, bli upptäckta?
* Det finns inte på kartan att den där genomstressade personen/de där genomstressade personerna skulle ha något som ens på nanonivå skulle kunna liknas vid ett analytiskt dryftande av läget med målet att tänka ut "den perfekta planen".

Hur menar du att BW skulle "ta en enorm risk att möta någon, bli upptäckt" när han ensam var på plats hos tidigt under söndagen?

Nej det var säkert inte särskillt väl genomtänkt men BW kan ändå ha gjort det.

Citat:
Man ska komma ihåg att det är kanske 50 meter mellan platsen där ringarna hittades och platsen där skorna hittades, så det ter sig om möjligt ännu mer ologiskt ta sig tillbaka till området och springa omkring där i mörkret. Det hade ju varit att be om att få problem.

Det jag spekulerar kring är ju om BW placerade ut något efter att han kom till UA 08.30 morgonen efter. Då var han ensam och det var ljust ute. UA åkte till Töreboda för att hämta plånboken. Hyfsat bra läge då att göra detta.

Citat:
I övrigt är den ljusa bilen som ses på gång-/cykelvägen med 99,99 procents säkerhet inblandad i fallet. Det torde vara självklart att Helena transporterades från platsen i den bilen. Det torde vara lika otänkbart att någon kör olagligt på denna precis utmed husknutarna placerade och tillika upplysta gång-/cykelväg mitt i natten (!) för att köra några föremål som ska "placeras ut för att förvilla polisen". Inte ens en per definition tvättäkta idiot skulle kunna komma på något så korkat. Och självklart är det lika otänkbart att samma pucko skulle ha fått för sig att knalla tillbaka till fots mitt i natten för att trassla omkring i mörkret.

Lugna ner dig lite nu.
BW kom till UA på morgonen, jag spekulerar inte om flera GM som håller på i mörkret eller återvänder till lekplatsen under samma natt som du aggressivt yrar om.
Jag menar att BW hade möjligheten att droppa föremål som tillhörde HA i fullt dagsljus, när UA var i Töreboda.

Märk väl, jag påtalar alltså endast att BW hade möjligheten, inte att han gjorde det.

Det är skrämmande hur fritt BW hade möjlighet att röra sig i närområdet medans UA var i Töreboda. En potentiell GM som kunde besöka och kontaminera brottsplatsen i lugn och ro.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-07-03 kl. 14:39.
Citera
2022-07-03, 14:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Jo jag håller med dig. Jag tror ju t.om med att det inte var en våldtäkt som spårade ur utan ett fyllebråk/misshandel som spårade ur. Så jag tänker att det inte fanns någon tid att tänka. Det skedde ju i affekt och kroppen togs bort i panik. Har faktiskt funderat på vad som sades sinsemellan.. eller om de bara stirrade rätt fram liksom var som zombies pga av stress och chock.

Nej jag tror inte spår och villospår var något som var på deras agenda, utan man bar in henne i bilen och saker trillade ur, inget man ens reagerade på, än mindre tänkte på. (Som sagt de ultimata hade ju varit inga spår, puts väck borta, ingen kropp, inget mord).

Jag tänker något i stil med att den ena skon kanske låg vid platsen de började bära henne så innan man lyfte så tog man skon och skickade iväg den, inte riktigt tanke utan mer att den skulle bort. Stressen och paniken gjorde att man bara ville distansera sig snabbt ifrån både plats och händelse. Jag tror inte det var så kyliga och kalkylerande i bilen/stundens hetta.
Sen kan vissa saker upplevas som både smart och kyligt men jag tror inte deras psyken var speciellt kyliga egentligen utan det var nog mycket som gjordes i ren panik och inte speciellt väl genomfört heller. Utan de har haft mycket tur på sida gällande att polisen intresserade sig för andra spår i början.

Däremot kan jag ha fel, så jag vill inte avfärda idéen om att skorna kanske kastades för att det skulle se ut som att hon gått men det gjordes där är och då.

Citat:
Nja... GW har sagt i Nyhetsmorgon iaf att man hittade hennes skor och det är gärningsmannen som har kastat dom där.

Tror inte han skrivit eller sagt något gällande syfte att kasta dom där. Samt i boken Ville Wingmutter så nämner han knappt något om det utan mer att hennes tillhörigheter ligger där de ligger för att det var där bilen stod när de lyfte in henne i baksätet, därför de är samlade just där. Han tror de är saker som låg i ryggsäcken. Men skulle även kunna vara saker ifrån tex fickor osv också. Men kanske något mer troligt ifrån ryggsäck. Ingen detalj att lägga vikt vid utan mer viktigt att det var där bilen stod med högsta sannolikhet.

Jag är helt enig med dig.
Citera
2022-07-03, 14:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
BW misstänkte givetvis att bilen hade blivit sedd av någon vid något tillfälle. I synnerhet om HA hoppade in i den redan i stan eller hur? BW var nog raka motsatsen pigg och klartänkt när han sen kom till UA 08.30 morgonen efter. Han hade nyss tvättat sina skitiga kläder och kom väl till föräldrahemmet direkt från EM huset.
Varken DU eller jag vet hur BW tänkte denna morgon. Kanske hade han bara en enda sak i huvudet? Att få det hela att se ut som att HA hade blivit förföljd och överfallen inne på skogsstigen.

Hur smart det var eller inte var blir bara tramsigt att diskutera eftersom det här i sådant fall var något som BW gjorde under enorm stress, ångest, rädsla, panik, i ett desperat försök att rädda sitt eget skinn.

Just där och då, den hemska morgonen kan det ha kännts som att det var hans enda möjlighet att påverka utredningen.
Om HA fick skjuts innebar det att hon kände GM vilket i sin tur skulle försätta BW i en betydligt sämre sits. Misstanken om att hon fått skjuts av nära vänner kunde kanske elimineras om polisen istället misstänkte att HA hade varit förföljd och att hon sedan överfölls av en för henne okänd GM inne på skogsstigen.

Det kvittar om det var "smart eller inte" eller om det var "kontraproduktivt" eller inte.
DU var inte i BW's kropp på söndagsmorgonen efter en fruktansvärd mardrömsnatt. Därmed kan du heller inte avgöra vad som var "rätt eller fel".
BW tog dom besluten han gjorde utefter vad han - där och då - ansåg var bäst för honom.

Hur var det nu "med att hålla alla fönster öppna"? Det gäller dig också.

Citat:
Kom inte här och snacka om att du har all respekt för användares teorier när du skriver rent ut att du ska:
"Rensa upp om framför allt en teori"

Det är inte fett nej på den teorin/spekulationen.

BW hade möjligheten när han kom till UA redan 08.30 på söndag morgon.

Hur menar du att BW skulle "ta en enorm risk att möta någon, bli upptäckt" när han ensam var på plats hos tidigt under söndagen?

Nej det var säkert inte särskillt väl genomtänkt men BW kan ändå ha gjort det.

Det jag spekulerar kring är ju om BW placerade ut något efter att han kom till UA 08.30 morgonen efter. Då var han ensam och det var ljust ute. UA åkte till Töreboda för att hämta plånboken. Hyfsat bra läge då att göra detta.

Lugna ner dig lite nu.
BW kom till UA på morgonen, jag spekulerar inte om flera GM som håller på i mörkret eller återvänder till lekplatsen under samma natt som du aggressivt yrar om.
Jag menar att BW hade möjligheten att droppa föremål som tillhörde HA i fullt dagsljus, när UA var i Töreboda.

Märk väl, jag påtalar alltså endast att BW hade möjligheten, inte att han gjorde det.

Det är skrämmande hur fritt BW hade möjlighet att röra sig i närområdet medans UA var i Töreboda. En potentiell GM som kunde besöka och kontaminera brottsplatsen i lugn och ro.

Vet du att BW skulle ha varit hos Ulrika 08:30? Om inte måste du först förvissa dig om så var fallet, eftersom det annars riskerar att bli en trådsanning. Han var kanske inte hos Ulrika förrän vid 11:00?

Jo, jag håller alla fönster öppna, men det utesluter inte att jag kan ha en uppfattning som jag har bildat mig på goda grunder. Så resonerar också GW Persson, men han och jag är väl lika korkade ...

I övrigt har du helt bommat att jag tydligt skrev "mitt i natten" två gånger för att understryka att jag tror att det som hände, det hände just under natten, "där och då". Jag tror helt enkelt inte på någon "dagen-efter-åtgärd".

Men för trådens bästa: Skriv inte att BW skulle ha varit hos Ulrika 08:30 om du inte säkert vet det. Jag har kanske missat något, och i så fall tar jag gärna emot källan för det klockslaget.
Citera
2022-07-03, 17:20
Medlem
Att någon mitt i händelsens centrum har sinnesnärvaro att tänka så långt att man ska få det att se ut som om Helena gick hem och inte åkte bil tror jag absolut inte på. Det är min tro. Att de dagen efter placeras där de placeras är inte helt omöjligt, beror helt på hur gm tänker. Kan tänka mig att gm hjärna har gått på högvarv efter att hon blivit bortförd. Allt från att tänka ut var hon ska dumpas, hur det ska göras, tänka ut alibi och förvilla. Den som gjort det måste vara en beräknande person, en kall jävel om det är någon från vänkretsen vilket jag tror det är. BW borde kontrolleras mycket noga. Han har iallafall inga problem med att döda både älgar, rävar och fåglar och stoltsera med liken. Hur bra är han på skådespel och lögner? Han sägs ha varit lite av en mytoman. Uppväxt med pappa, mamma och syster boende någon annanstans. Han rusade väl in i rättsalen och skrek något när dansken var på tapeten eller hur var det nu med det? Däremot hörde han aldrig av sig till PR när han var misstänkt och det reagerade PR på och tyckte var jävligt underligt med tanke på att de var vänner och att BW ville göra allt för att hitta HA mördare. Jag tror att BW var den som skickade dessa anonyma tips till efterlyst. Jag tror också att BW ligger bakom tipset om att HA synts på bron med en glasögonprydd man. Kokar man ner detta så pekar allt på BW, personen som är den sista kända person som pratat med henne.
Senast redigerad av divadnil 2022-07-03 kl. 17:23.
Citera
2022-07-03, 17:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Att någon mitt i händelsens centrum har sinnesnärvaro att tänka så långt att man ska få det att se ut som om Helena gick hem och inte åkte bil tror jag absolut inte på. Det är min tro. Att de dagen efter placeras där de placeras är inte helt omöjligt, beror helt på hur gm tänker. Kan tänka mig att gm hjärna har gått på högvarv efter att hon blivit bortförd. Allt från att tänka ut var hon ska dumpas, hur det ska göras, tänka ut alibi och förvilla. Den som gjort det måste vara en beräknande person, en kall jävel om det är någon från vänkretsen vilket jag tror det är. BW borde kontrolleras mycket noga. Han har iallafall inga problem med att döda både älgar, rävar och fåglar och stoltsera med liken. Hur bra är han på skådespel och lögner? Han sägs ha varit lite av en mytoman. Uppväxt med pappa, mamma och syster boende någon annanstans. Han rusade väl in i rättsalen och skrek något när dansken var på tapeten eller hur var det nu med det? Däremot hörde han aldrig av sig till PR när han var misstänkt och det reagerade PR på och tyckte var jävligt underligt med tanke på att de var vänner och att BW ville göra allt för att hitta HA mördare. Jag tror att BW var den som skickade dessa anonyma tips till efterlyst. Jag tror också att BW ligger bakom tipset om att HA synts på bron med en glasögonprydd man. Kokar man ner detta så pekar allt på BW, personen som är den sista kända person som pratat med henne.

Med undantag från det av mig fetmarkerade, är jag enig med dig.

Dessutom undrar jag fortfarande varför BW inte togs med i radiodokumentären. Pernillas och Mats förklaring duger inte.
Citera
2022-07-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil

Jag tror du är nära sanningen här asså. Jag börjar bli mer och mer klar över vilka som är inblandade i detta och börjar få bilden klar.. mycket tack vare tråden här.

Sen är det som sagt små detaljer som är väldigt svåra att räkna ut och det är nog så att det är bara ett par personer som kan reda ut de frågorna.

Var det verkligen någon som såg henne på bron?
Vad hände i bilen?
Varför kasta ni skorna? I all hast eller ett försök att få det att se ut som att hon gick hem?
Senast redigerad av SpiderRico 2022-07-03 kl. 17:32.
Citera
2022-07-03, 17:33
Medlem
Citat:

Dessutom undrar jag fortfarande varför BW inte togs med i radiodokumentären. Pernillas och Mats förklaring duger inte.
Nä det är väldigt konstigt. Det är som om BW är en diplomat som ej får röras...
Citera
2022-07-03, 17:34
Medlem
Citat:

Har också funderat på det och jag är nog av den tron att det ligger för nära hjärtat. Samma gällande den andra. Båda dessa var deras vänner. Man kan helt enkelt se den vägen och vart den kan leda. Bättre att försöka intala sig själva att sanningen är där ute någonstans..
Citera
2022-07-03, 17:37
Medlem
Citat:
Enligt uppgift kom BW kom till UA vid redan vid 08.30 morgonen efter. OM han hade en plan att vilseleda polisen genom att placera ut några av HA's tillhörigheter så hade han både möjlighet och gott om tid att göra det (inte minst när UA åkte till Töreboda för att hämta plånboken).

Det mest troliga är att GM var rädd och orolig för att bilen skulle kopplas till försvinnandet. Det det enda man kunde göra för att få bort fokus från bilen var att få det å se ut som att HA hade gått hela vägen hemåt ensam och att hon sen blev överfallen på skogsstigen.

BW kan med andra ord ha haft med sig HA's ringar och lypsyl i byxfickan när han kom till UA på morgonkvisten. Iskallt - javisst, men vad gör man inte för att komma undan? Helena's skor kan han också haft med sig i bilen OM det ev. skulle uppstå ett läge/ en möjlighet för honom att gå iväg med dom å slänga dom borta vid skogsstigen.

När UA åkte till Töreboda fick BW läget, möjligheten uppstod. Skulle inte förvåna mig om den sluge BW t.o.m. sa något i stil med: "Åk du och hämta plånboken, jag stannar här och håller ställningarna, ringer någon så svarar jag" osv.

Endast spekulationer givetvis...

Absolut, mycket kan säkert gå in. Som sagt detaljer efteråt är jättesvårt att spekulera i.. därför jag försöker undvika att gå in på såna små detaljer som skorna eller vem som gjorde vad. Jag försöker mer tänka och fokusera på Stadt och torget. Vilka körde? Vilka var där? Vem är det största chans att hon åkte med. Samt vilka hade de andra skyddat om det visade sig att det kanske hänt något.
Citera
2022-07-03, 17:49
Medlem
Citat:
Absolut, mycket kan säkert gå in. Som sagt detaljer efteråt är jättesvårt att spekulera i.. därför jag försöker undvika att gå in på såna små detaljer som skorna eller vem som gjorde vad. Jag försöker mer tänka och fokusera på Stadt och torget. Vilka körde? Vilka var där? Vem är det största chans att hon åkte med. Samt vilka hade de andra skyddat om det visade sig att det kanske hänt något.
Någonstans i en tidning, kommer inte ihåg var, stod det att BW hade frågat HA om hon ville ha skjuts hem men hon hade tackat nej enligt BW. Hur troligt är det då att hon efter denna fråga från en vän väljer att hoppa in i en annan bil? Den chansen borde vara rätt nära noll. Hon kan såklart ha blivit indragen i en bil men det skulle ha setts och hörts. Skulle då vara det som hände där ute vid Ekuddenvägen. Tror jag dock inte.
Citera
2022-07-03, 17:49
Medlem
Som sagt för mig börjar bilden bli mer och mer klar. Jag har två kandidater som jag tycker passar in med båda EM-Huset och HA/UA's bekantskapskrets.. två som tillhör båda lägren, dvs att båda grupperna hade kunnat tänka sig att titta åt ett annat håll, eller ännu värre kunna ljuga för. Jag tror denna tystnadskultur bara uppstår om individerna är såpass bra omtyckta och att många väljer att tro att dessa två hade inte kunnat göra detta för dom är HA's vänner. T.om systern kan inte med att peka fingret åt det hållet utan sanningen måste vara en annan.

Däremot är det en av kandidaterna som jag inte riktigt kan förbise..men han passar inte in i mitt scenario.. han tillhör liksom inte någon av grupperna. Han hade nog varit relativt enkelt att peka fingret på för övriga..

Däremot kan jag inte bortse ifrån att hade handgemäng uppstått, så borde det finnas tydliga bevis på detta, tex Helena borde ha blod på sin tröja efter slaget på näsan. Samt att om du ger dig på någon, säg stryper, borde du inte ha typ rivmärken...... Typ i ansiktet eller på armarna?

Men och andra sidan kanske du kan dölja detta på armarna genom att byta kläder och tvätta bort eventuellt blod genom att tvätta kläderna och sen göra dig av med kläderna.

Den detaljen går att hitta hos två stycken. Men jag tror inte det var i maskopi den kvällen..
Citera
2022-07-03, 17:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag tror du är nära sanningen här asså. Jag börjar bli mer och mer klar över vilka som är inblandade i detta och börjar få bilden klar.. mycket tack vare tråden här.

Sen är det som sagt små detaljer som är väldigt svåra att räkna ut och det är nog så att det är bara ett par personer som kan reda ut de frågorna.

Var det verkligen någon som såg henne på bron?
Vad hände i bilen?
Varför kasta ni skorna? I all hast eller ett försök att få det att se ut som att hon gick hem?

Vi kan inte utesluta att det var Helena själv som kastade iväg skorna, att hon kan ha varit så kvicktänkt att hon medvetet ville lämna spår efter sig. Det är trots allt inte alls ovanligt att ett mordoffer försöker att lämna spår efter sig, som till exempel rivmärken på förövaren (och därmed DNA under sina naglar!) eller försöker att skriva gärningsmannens namn med sitt eget blod - vilket faktiskt har hänt förbluffande många gånger.

Men det mest troliga är att skorna kastades in av gärningsmannen/gärningsmännen helt spontant, utan tanke. Antingen för att de låg synliga på skogsstigen eller för att skorna ramlade av fötterna och var i vägen när den ena personen skulle bära Helena i smalbenen. I min värld är det helt uteslutet att gärningsmannen/gärningsmännen "tänkte smart för att förvilla". Seriöst, panik råder och all form av fungerande hjärna är som bortblåst.

Men självklart är osvuret bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in