Jag har funderat en del under dagen och det känns som att det är en pusselbit som inte riktigt blivit lagd. Vi har spelarna, vi har ställt ut brädet men frågan är vilken konstellation samt man måste försöka sätta sig in varför denna tystnad uppstått..
Vi har diskuterat det flera gånger men jag har aldrig riktigt förstått tystnadskulturen kring hela bekantskapskretsen.. det är som en tung mantel av bly, alla vänner distanserade sig medvetet eller omedvetet efter att Helena försvann. Jag tror svaret ligger där.. Det har med relationen att göra. Det är någon hon känner och litar på. Samt det är några som har social status inom gruppen. Annars skulle inte denna tydnadskultur kunna uppstå. Det finns ingen logik i att hålla tyst om det är någon du bara känner ytligt..
Utan jag tror det ligger så nära hjärtat att du inte ens kan med och föreställa att det skulle vara två personer som står dig nära..
Jag har alltid tyckt att UAs uttalanden varit märkliga.. Speciellt den ifrån Veckans Brott med Leif GW Persson. När IB03 hade teorin om att UA hade manligt besök ifrån Sthlm den där natten och medvetet valt att ta bort detta ifrån den officiella storyn så klarnade det lite till varför hennes samtal med Helena lät så konstigt.. och jag tror även vissa saker kanske är lite fabricerade så som att hon sa att hon skulle ta taxi och att Helena var på så gott humör och ville delge Ulrika detta, jag tror det är ett sätt att döva sitt eget samvete och bevara minnet av sin syster som vackert (är nog väldigt mänskligt).sen är det lite märkligt att hon inte nämnt att hon hade en tjejkompis över, inte för att det har något med saken att göra men märklig detalj att utelämna.
Men det jag inte kan förstå är vännerna men framförallt UAs uttalanden om att hon inte vill ge mördaren ett ansikte, jag kan förstå att man omedvetet i sitt huvud målar upp ett monster.. men de hittade inget monster, hade man inte då tittat runt sig och tänkt; Varför är det ingen som säger något? Det var ju flera av hennes vänner som var där på Stadshotellet..
Jag har nämnt detta tidigare men flera vittnen har hört och sett något på en cykelbana i ett litet område i Mariestad men ingen av hennes vänner vet något om vart hon tog vägen efter Stadt.. det är för mig extremt märkligt.. i min värld är det faktiskt rent omöjligt.
Det jag också tycker är märkligt är att UA träffar Leif GW Persson i Veckans brott och det märks att Ulrika nästan blir lite upprörd när han säger att GMs går att hitta i bekantskapskretsen och att det är nog så sorgligt att flera vet vilka som gjort det. Hon kontrar snabbt med att hon aldrig velat misstänka någon och för henne är mördaren ansiktslös.
Detta fick mig att tänka på varför hon inte kan blicka mot sina vänner och förstå att något inte stämmer..det ligger för nära hjärtat.. (För hade jag träffat GW som varit insatt i fallet, var med i gärningsmannen profilgruppen och skrivit om fallet i en bok så hade man väl matat honom med frågor likt en kulspruta? Men jag får känslan att man bara vill ha de svaren man själv vill höra).
Och då insåg att jag tror svaret ligger i just detta. Nästintill alla som pekat ut som Helenas GM har inte varit nära vän till Helena, systern, och vännerna..
Jag personligen tror ju att GMs går att hitta i bekantskapskretsen kring Helena; "EM-Huset"
Men när man tittar på individerna i EM-Huset så är det flera av dem som egentligen bara har en relation till BW (som hade en nära relation till båda systrarna samt andra i Helenas kompisgäng).
PU; Träningskompis och festkompis med EM-Huset men kände inte Helena, hade kommenterat hennes utseende men ingen han umgicks med eller kände, samt att efter allt man läst här i tråden om PU så kan det vara så att han faktiskt ramlade i en buske (oavsett hur märkligt det än låter men han verkar vara en person som kör rätt hårt med båda det ena och det andra i kroppen).
SP; Han var med på förfesten med BW och åkte med honom ner till Stadt men han hade som jag tolkar det som ingen relation till Helena eller Ulrika, samt jag tänker att han var en ökänd kvinnoboxare och det till sist ledde till att fick dra ifrån staden pga av ett bråk på en strand, där han tydligen ska ha misshandlat sin dåvarande flickvän (Vilket jag förstått det som var något han ägnade stor tid åt). Jag vet inte om han behöver mer ögon på sig gällande kvinnor och hans beteende gällande kvinnor, speciellt inte för en kvinna som han inte har någon relation till..
KM; Var med på förfesten i Töreboda och har uttalat sig väldigt märkligt efter Helenas försvinnande men han kände egentligen bara systrarna via sin flickvän som jag tolkat det.. därför han var på Helena under kvällen, tror inte de hade träffats mer än ett par gånger om ens det... han hade egentligen inte så mycket vänner i varken sig Helenas grupp eller i EM-huset. Jag får liksom med känslan av att hans beteende går att förklara via rädsla.. han verkar liksom vilja stoppa huvudet i sanden och gömma sig ifrån allt. Det låter väldigt misstänkt att han drar tillbaka det han har sagt, även saker som inte ens är misstänkt, typ du stod bredvid henne i baren? -"Ja eller jag menar nej! Kommer inte ihåg" jag personligen tror han var på torget och såg vilken bil som Helena hoppade in i.. därför han är så rädd för att säga vad han vet. Han är rädd och jag tror han är en ganska osäker individ överlag.
Bröderna O; Ska tydligen vara helt avskrivna och enligt tråden ska de heller inte känna Helena.
Där jag vill landa är att om det hade varit personer som inte var speciellt nära Helena så hade nog flera valt att ta bort handen över munnen och börjar prata och peka fingret. Speciellt efter så lång tid efteråt.
Jag tror nämligen att UA och PW och resterande av kompisgruppen inte kan med och peka fingret på folk som alla känner! För om vi tar PU, SP och KM.. hade det inte varit ganska enkelt att peka fingret på dessa individer? Det står inte någon i bekantskapskretsen eller systrarna speciellt nära om du inte är medlem i EM-Huset.
Enligt tråden så hade UA aldrig kunnat peka fingret på BW om han hade varit inblandad, och jag tror svaret ligger i just det.. men finns det någon mer som har fötterna i båda lägren så att säga. Som systrarna och vännerna heller inte hade velat peka fingret på? För jag tänker att de kanske inte kan peka fingret på BW men man hade ju kanske kunnat peka fingret på någon av hans kompisar, speciellt om de har ett rykte om sig själva som både anabola, tjack, kvinnomisshandel etc etc.. för även om någon är utkanten av din bekantskapskrets, en kompis-kompis så är det ju enklare att peka fingret på en sån än en nära vän..
Citat:
Han heter MK.....
Han var vän till Helena och hennes systrar.
Han var även väldigt god vän med BW.
Han påstod att BW och han ej kom hem föränn sent kvällen innan Helena försvann på natten.
BW ska inte ha varit på fest i Rabyn enligt honom.
Om jag minns rätt ska ingen av dem ens varit fulla. Minns inte om det framgick vem av dem som kört.
Vad jag vet är att omkring den tiden då BW började balla ur så ballade även denna MK.
Båda lämnade Mariestad"