2022-07-01, 20:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Håller du även dörrarna öppna för MK och BW som inblandade? Pusselbitarna verkar vara funna men inte lagda, så bilden saknas ännu....

MK vet jag för lite om för att kunna bilda mig en åsikt, BW däremot har det ju framkommit en del märkliga uppgifter om. I och med att de verkar ha hållit ihop den sommaren (åtminstone), så, ja, mina dörrar är öppna. Jag skulle vilja veta mer om personerna/händelserna i "EM-huset" den aktuella natten.
Citera
2022-07-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Håller du även dörrarna öppna för MK och BW som inblandade? Pusselbitarna verkar vara funna men inte lagda, så bilden saknas ännu....

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
MK vet jag för lite om för att kunna bilda mig en åsikt, BW däremot har det ju framkommit en del märkliga uppgifter om. I och med att de verkar ha hållit ihop den sommaren (åtminstone), så, ja, mina dörrar är öppna. Jag skulle vilja veta mer om personerna/händelserna i "EM-huset" den aktuella natten.
.

Det var ju det där inlägget av Bratis som gjorde MK väldigt intressant för mig, för mig personligen så känns det verkligen som svaret ligger i just dessa individer, efter det som framkommit i tråden iaf. För just individerna enskilt har en del personlighetsdrag som verkar mindre charmiga, och är dom tillsammans en vild festnatt.. så känns det som att något skulle kunna hända.

Ja där är det lite svårt, historier som går isär och halvkassa alibin som jag tolkar det, samt SP vet man inte riktigt vart han tog vägen. Däremot så var det tre stycken som lämnade Mariestad ett par år senare, inget olagligt i det men ett märkligt sammanträffande i det stora hela.
Citera
2022-07-01, 21:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
HA var troligen inte i bilen när den körde in på cykelvägen. De körde nog in där för att kunna lasta in henne i bilen om hon miste livet nära Ekuddenvägen. För riskabelt att lasta in henne på Ekuddenvägen. Deras hjärnor måste ha gått på högvarv om hur de skulle agera. Föra bort henne eller låta henne ligga? Om de skulle ta bort henne fanns bara valet att köra in på cykelvägen och bära henne till bilen. Skorna kan i bara farten ha blivit inslängda i snåret utan någon tanke bakom, bara en stressreaktion.

Ja förmodligen miste hon livet nära Ekuddenvägen och sen lastas kroppen in i bilen vid lekplatsen, det har ju alltid varit huvudteorin. Men, rent hypotetiskt kan hon även ha mist livet i bilen vilket öppnar för att man åkte in till lekplatsen för att "lämna spår" efter Helena. En GM springer ner på stigen och kastar skorna åt varsit håll och sen droppar man några av hennes andra tillhörigheter på marken vid lekplatsen. Dom kan ju faktiskt t.o.m. ha tyckt att dom var jävligt smarta här. En total vilseledning som håller än idag?

Märk väl, jag säger inte att det var så det gick till utan påtalar bara att det inte kan uteslutas.
Om nu GM kände HA så väl att dom visste att hon skulle ta genvägen via skogsstigen så kan man givetvis även fått idén att det skulle se ut som att hon hade blivit överfallen på stigen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-07-01 kl. 22:01.
Citera
2022-07-01, 22:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Varför tror du man körde in på cykelvägen ifrån början? Var det för att genskjuta Helena och det var där det skedde? Eller GWs teori om att GM sprang efter henne och efter dådet så körde man in på cykelvägen och hämtade henne?

Det finns väl 3 alt. som jag ser det:

1. Lasta kroppen.
2. "Lämna spår" efter Helena för att vilseleda.
3. Genskjuta henne.
Citera
2022-07-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

1. Lasta kroppen.
3. Genskjuta henne.

Jag tror skorna var för att vilseleda, eller så bara slängde de iväg dem,brydde sig inte i paniken.. men de andra små föremålen var nog inte det. Jag tror nog de ramla ur när de bar in henne. Så en kombo av 1 och 2
Citera
2022-07-01, 22:40
Medlem
Citat:
Det innebär ett stort risktagande att åka in på cykelvägen med HA död eller medvetslös i bilen för att placera ut skor och andra tillhörigheter men man kanske bedömde att det var större chans att bli sedda om bilen stod kvar ute på Ekuddenvägen, vid Kohagen?.

Det ovan håller jag absolut med om. Stor risk. Min tanke var i detta fall om möjligheten finns, förutsatt att inget egentligen hände på lekplatsen, utan någon annan stans i närområdet (därav frågan om hund-sök).
Kan det vara så att gärningsmännen sonika delade på sig? En (eller två) GM tar HA ut i båt, som verkar vara hetaste spåret just nu. En ensam GM ur gänget blir ensam tilldelad uppgiften att ta bilen (vit) från brottsplatsen och åka tillbaka för att då eventuellt plantera spår vid lekplatsen. Efter detta så åker personen i mycket hög fart hemåt för att antingen hämta något eller någon eller bara samla tankarna om vad som just hänt för att senare åka ut till sjukhuset för att slippa ha bilen hemma? Kanske inte var denna GMs bil och han ville då möjligen slippa att detta uppmärksammades efterföljande morgon?
Bara en tanke.
Citera
2022-07-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
HA var troligen inte i bilen när den körde in på cykelvägen. De körde nog in där för att kunna lasta in henne i bilen om hon miste livet nära Ekuddenvägen. För riskabelt att lasta in henne på Ekuddenvägen. Deras hjärnor måste ha gått på högvarv om hur de skulle agera. Föra bort henne eller låta henne ligga? Om de skulle ta bort henne fanns bara valet att köra in på cykelvägen och bära henne till bilen. Skorna kan i bara farten ha blivit inslängda i snåret utan någon tanke bakom, bara en stressreaktion.

Ja jag tror inte heller det fanns någon djupare baktanke med något av det, kanske att kasta iväg skorna i hopp om att det skulle se ut som hon gick men jag tror också det var en oplanerad gärning så allt gick nog väldigt snabbt och stressat. De har egentligen haft väldigt mycket tur. Att allt har blivit så rörigt med massa GMs och falska alibin. Hade det skett idag hade det nog löst hyfsat snabbt
Citera
2022-07-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Det ovan håller jag absolut med om. Stor risk. Min tanke var i detta fall om möjligheten finns, förutsatt att inget egentligen hände på lekplatsen, utan någon annan stans i närområdet (därav frågan om hund-sök).
Kan det vara så att gärningsmännen sonika delade på sig? En (eller två) GM tar HA ut i båt, som verkar vara hetaste spåret just nu. En ensam GM ur gänget blir ensam tilldelad uppgiften att ta bilen (vit) från brottsplatsen och åka tillbaka för att då eventuellt plantera spår vid lekplatsen. Efter detta så åker personen i mycket hög fart hemåt för att antingen hämta något eller någon eller bara samla tankarna om vad som just hänt för att senare åka ut till sjukhuset för att slippa ha bilen hemma? Kanske inte var denna GMs bil och han ville då möjligen slippa att detta uppmärksammades efterföljande morgon?
Bara en tanke.

Att delade på sig tror kan ha skett, förutsatt att det är 3st och en kanske valde att köra in till stan när de andra två körde ut med båten, det finns en möjlighet, ställa bilen och springa därifrån, hävda att man varit hemma efter man kört hem sina polare medan de andra två säger att de blev skjutsade hem.. kan man ge alla ge varandra alibi.

Men att placera ut föremål i lekplatsen efteråt. Det har jag svårt att se, delvis för att detta var ju inte planerat och det finns inget syfte i att placera ut saker egentligen, bästa vore ju noll spår efter personen. Desto mindre bevis desto bättre elle? Det hade varit ännu smartare att ta med skorna istället för att slänga dem. Jag tror som sagt mycket skedde i panik och inte så mycket tankar mer än komma därifrån så fort som möjligt innan någon ser.
Citera
2022-07-01, 23:07
Medlem
Citat:

1. Lasta kroppen.
3. Genskjuta henne.

Btw, hur långt är det mellan vägen och cykelbanan? Liksom dom körde runt och lasta in henne där, antagligen närmare att bära/släpa samt mindre insyn. Men är det långt ifrån bilvägen till cykelvägen så att säga. Hur långt sprang hon liksom.

Man undra liksom varför dom hamna där egentligen, lär man nog inte få veta på om inte GMs själv berättar.

Jag tror som sagt det hela är ganska slarvigt gjort egentligen bara så mycket tur och tillfälligheter som gjort att det ser mer skickligt ut än vad det är.

Jag vet att ena skon låg på andra sidan vägen, antagligen kastad men den andra var väl ganska lång in i lekplatsen, tänker att det kan vara så att GMs bara hittade en och kastade iväg den så den hamna på andra sidan, liksom ingen tanke med det alls utan bara kasta iväg den man hittade. Sen föll resten av föremålen ut när de lastade in henne.
Citera
2022-07-01, 23:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Bara en tanke.

Svårt att svara på eftersom bilen sågs inne på cykelvägen vid 2 olika tillfällen och 2 olika tidpunkter. Första gången ca 02.30 passerade den framför killarna som satt i bilen på Hällristningsvägen för att sedan komma åkandes tillbaka samma väg ca 15 min senare. 2:a gången när Carina kom cyklandes vid ca 03.30 stod den parkerad inne på cykelvägen (på en annan plats än där den sågs vid första tillfället).

Om jag förstår dig rätt menar du att 2 GM skulle ha burit HA ner till småbåtshamnen medans 1 GM blev "tilldelad" att ta bilen från brottsplatsen. Det låter väldigt krångligt och ogenomtänkt.

Det mest sannolika är att GM lämnar brottsplatsen med HA i bilen och åker ut till golfbanan, Sandviken där kroppen sen "förvaras" (gropen där likhunden markerade) i väntan på en båt - allt enligt IB03's scenario.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-07-01 kl. 23:43.
Citera
2022-07-02, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reisling73
Jag hade iallafall berättat om jag vetat nåt eller sagt påhittad version på förhör och rättat till det. Även mina kompisar tror jag sagt vad de visste (många blev ju kallade till polisen av dem) Har bott i M-stad sen barnsben och flyttade när jag var vuxen till Skåne. Jag tycker inte det var nån tabu o prata om detta som många säger.

Jag tycker du borde joina våra diskussioner! Verkar som du har lite insider tips😀 samt var i Mariestad under denna tiden som det hände?
Citera
2022-07-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Men att placera ut föremål i lekplatsen efteråt. Det har jag svårt att se, delvis för att detta var ju inte planerat och det finns inget syfte i att placera ut saker egentligen, bästa vore ju noll spår efter personen. Desto mindre bevis desto bättre elle? Det hade varit ännu smartare att ta med skorna istället för att slänga dem. Jag tror som sagt mycket skedde i panik och inte så mycket tankar mer än komma därifrån så fort som möjligt innan någon ser.

Om Helena kom hem och det hände något i hemmet - det har ju talats om att flera personer funnits där - så kan det vara ett syfte med att placera ut saker så att det verkar som om hon aldrig kom hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in