2022-07-02, 13:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Btw, hur långt är det mellan vägen och cykelbanan? Liksom dom körde runt och lasta in henne där, antagligen närmare att bära/släpa samt mindre insyn. Men är det långt ifrån bilvägen till cykelvägen så att säga. Hur långt sprang hon liksom.

Inte särskillt långt, det är ett mindre skogsparti mellan Ekuddenvägen och cykelvägen, det tar väl några min att gå stigen.

Citat:
Man undra liksom varför dom hamna där egentligen, lär man nog inte få veta på om inte GMs själv berättar.

Dom hamnade där för att det var den vägen Helena gick när hon skulle hem.
Citera
2022-07-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Om Helena kom hem och det hände något i hemmet - det har ju talats om att flera personer funnits där - så kan det vara ett syfte med att placera ut saker så att det verkar som om hon aldrig kom hem.
Det var ett inlägg för några år sedan med en teori om detta, kanske var du, väldigt tänkvärt iallafall.
Citera
2022-07-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Svårt att svara på eftersom bilen sågs inne på cykelvägen vid 2 olika tillfällen och 2 olika tidpunkter. Första gången ca 02.30 passerade den framför killarna som satt i bilen på Hällristningsvägen för att sedan komma åkandes tillbaka samma väg ca 15 min senare. 2:a gången när Carina kom cyklandes vid ca 03.30 stod den parkerad inne på cykelvägen (på en annan plats än där den sågs vid första tillfället).

Om jag förstår dig rätt menar du att 2 GM skulle ha burit HA ner till småbåtshamnen medans 1 GM blev "tilldelad" att ta bilen från brottsplatsen. Det låter väldigt krångligt och ogenomtänkt.

Det mest sannolika är att GM lämnar brottsplatsen med HA i bilen och åker ut till golfbanan, Sandviken där kroppen sen "förvaras" (gropen där likhunden markerade) i väntan på en båt - allt enligt IB03's scenario.
De tog nog den här båten som den här personen fått kanske av sin far, de körde nog mot torsö, de la nog kroppen i nåt stort , så de kunde komma och ta upp och flytta ut till Läckö ,att de inte tog färjan över var nog en försiktighet åtgärd, man lånade nog en båt av en person när de körde mot läckö ,
Citera
2022-07-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Om Helena kom hem och det hände något i hemmet - det har ju talats om att flera personer funnits där - så kan det vara ett syfte med att placera ut saker så att det verkar som om hon aldrig kom hem.

Ja, Jo, allt är möjligt men jag själv tror inte det fanns så mycket baktankar kring det. Jag tror det var oplanerat därav så finns det inte så mycket tid till villospår etc. Innan trodde jag att skorna kanske var för att förvilla folk att hon hade gått hem men börjar mer och mer glida in på att de bara kastade iväg dem för att bli av med det. Snabbt in, snabbt ut och bara körde direkt till den båten som de hade tillgång till liksom.
Citera
2022-07-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Inte särskillt långt, det är ett mindre skogsparti mellan Ekuddenvägen och cykelvägen, det tar väl några min att gå stigen.

Dom hamnade där för att det var den vägen Helena gick när hon skulle hem.

Ja jag tror det är lite slump, de var nog påväg hem/mot Helenas håll och på något sätt så lyckades hon komma ut ur bilen och de följde efter och hamnade där. Liksom var ju inte så långt ifrån hennes bostad, 75m tror jag det var.
Citera
2022-07-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ja jag tror det är lite slump, de var nog påväg hem/mot Helenas håll och på något sätt så lyckades hon komma ut ur bilen och de följde efter och hamnade där. Liksom var ju inte så långt ifrån hennes bostad, 75m tror jag det var.

Just därför, tror jag absolut inte på en slump. Skorna upphittades några meter in från stigen på vardera sida. Helena själv skulle inte stanna upp i tex flykt situation och kasta med full kraft vardera sko åt olika håll. Varför skulle tex en gm vända tillbaka efter att forslat Helena in i en bil för att kasta in skorna, så nära hemmet och så nära inpå ett pågående överfall/brott. Ingen av teorierna håller enligt min mening.
För mej är det fortfarande ett mysterium varför Helenas persedlar fanns där. Alla vittnesmål till händelsen i dungen har enbart vilselett och inte lett utredningen någon vart.
Det är inte mörkt veckan innan midsommar, inte ens dunkelt i tät skog. Speciellt en så varm och klar natt. Första skon återfanns på söndag sen eftermiddag/kväll. Den andra på måndagen efter lunch tid.
Detta var nära hemmet.. Markerades platsen på söndag kväll? Vallfärdade familj och vänner till platsen, de kanske till och med uppehöll sej i dungen hela natten och morgonen? Det var väl ingen ide och lägga sej och det var ju nära, så det var väl bara att ströva fram och tillbaka? Fakta är att resterande saker återfanns först flera timmar senare, alltså efter lunch på måndagen!
Knäcker utredarna varför de sista spåren efter Helena fanns där så har de lösningen tror jag. Få bekräftat om platsen var en brottsplats eller enbart en fyndplats, vilket de inte ens har gjort än!!!
Citera
2022-07-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Just därför, tror jag absolut inte på en slump. Skorna upphittades några meter in från stigen på vardera sida. Helena själv skulle inte stanna upp i tex flykt situation och kasta med full kraft vardera sko åt olika håll. Varför skulle tex en gm vända tillbaka efter att forslat Helena in i en bil för att kasta in skorna, så nära hemmet och så nära inpå ett pågående överfall/brott. Ingen av teorierna håller enligt min mening.
För mej är det fortfarande ett mysterium varför Helenas persedlar fanns där. Alla vittnesmål till händelsen i dungen har enbart vilselett och inte lett utredningen någon vart.
Det är inte mörkt veckan innan midsommar, inte ens dunkelt i tät skog. Speciellt en så varm och klar natt. Första skon återfanns på söndag sen eftermiddag/kväll. Den andra på måndagen efter lunch tid.
Detta var nära hemmet.. Markerades platsen på söndag kväll? Vallfärdade familj och vänner till platsen, de kanske till och med uppehöll sej i dungen hela natten och morgonen? Det var väl ingen ide och lägga sej och det var ju nära, så det var väl bara att ströva fram och tillbaka? Fakta är att resterande saker återfanns först flera timmar senare, alltså efter lunch på måndagen!
Knäcker utredarna varför de sista spåren efter Helena fanns där så har de lösningen tror jag. Få bekräftat om platsen var en brottsplats eller enbart en fyndplats, vilket de inte ens har gjort än!!!

Som sagt allt är möjligt! Det är bra frågeställningar du ställer. Jag tror Polisen missade som sagt mycket i början av undersökningen, man utgick nog inte direkt ifrån att det kunde röra sig om ett brott utan mer ett försvinnande. Det dröjde väl ett tag innan man började utgå ifrån att brott kan ha skett och inte bara ett försvinnande. Oftast är det väl så att människor som försvinner gör det självmant mer än att de skulle ha bragts om livet så att säga.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg men den ena skon som hittades på måndagen låg längre in i dungen så att säga, kan det inte vara så att GM bara hittade den ena skon när de skulle bära och lyfta in henne i bilen, och antingen om skorna lossna när de bar henne kring fötterna eller så hade de trillat av om hon tex sprang, men att man bara kastade iväg den ena skon för det var den man hittade, för jag har för mig att det var ganska mörkt och dunkelt inne i den där kohagen/lekplatsen, så jag tror att GMs inte jag varken sig tid eller tankar på att strö ut vilseledande bevis. Jag menar skorna är ju det största beviset på att ett brott skett med tanke på att det fanns blod på skorna.

Smartaste hade ju varit att inte lämna något efter sig. Hon försvann spårlöst och återfanns aldrig..inga vittnen, inga bevis, inga spår. Då hade man ju inte haft något att gå på. Då hade det även varit lättare att köpa en okänd GM som rövade bort henne i skogen.

Jag tror som sagt personligen att dom har haft väldigt mycket tur och jag vill inte tillskriva dem några egenskaper som de kanske egentligen inte har uppvisat.. däremot så är jag fascinerad av att de har lyckats hålla tyst om det så länge och att övriga kompisar också har lyckats vända blad och gå vidare
Citera
2022-07-02, 17:30
Medlem
Citat:

Samt jag tänker att man får nog ha i beaktning; Att oavsett vem man tror det är så skedde detta nog i en enorm fart, andrenalin, panik, ångest, stress, är det de som jag tror att de är så får man nog väva in ett par andra substanser i kombon också. Så jag tror inte det var särskilt väl genomfört utan att turen låg mycket på deras sida. Speciellt när de kom till tex förhör och att många andra valde att hålla tyst och titta åt ett annat håll osv.
Citera
2022-07-02, 17:36
Medlem
Citat:

Kommer du ihåg att vi pratade om relationer, relation GM och Helena. Jag tror det handlar mer om det. Starka känslor som spårade ur, kan vara massa saker men ilska, fylla, svartsjuka etc etc. Jag tror svaret och motivet i vad som hände ligger där. Medan svaret på GMs ligger i de olika konstellationerna.
Citera
2022-07-02, 17:42
Medlem
Citat:

Utgår från att gm var någon som kände Helena och att hon var en behaglig, trevlig, okomplicerad omtyckt tjej.

Med det sagt har jag svårt att se hur någon som känner henne, blir så besinningslöst arg att han slår ihjäl henne eller våldtar och sen dödar.....

Tror mer på en relation som utåt inte är känd som nära för alla...
Här finns en okänd dold konflikt som uppstått i relationen. De diskuterar i bilen och är kraftigt känslomässigt oense. Helena står på sej och vägrar att ge vika. I ren panik slår han till henne över näsan, när hon inte lyssnar, o hon reaktivt böjer sej fram sittande i bilen, så hamnar blod dropparna på skorna. Detta väcker Helenas rättspatos och hon blir än mer bestämd i sitt ställningstagande och dessutom säger att nu ska hon låta andra veta. Han får panik och skriker att hon inte får yppa något och stryper henne i ren ilska, frustration och panik. Sedan.............

Helt fiktivt scenario, men vill trycka på just att det krävs intimt starka känslor i konflikt för att döda någon som man tycker bra om....och har någon form av relation till.

Här tror jag svaret ligger i vad som hände i bilen,, jag tror du är väldigt nära sanningen här! Det är två energier som möts och det uppstår en enorm känslomässig och såklart impulsiv reaktion. Och som du säger, kraftigt känslomässigt oense.. jag tror det kan vara undertryckt ifrån bådas sida, projecering t.om. sen smäller det! Ren känslomässig handling! Tror ditt scenario här är som sagt nära verkligheten
Citera
2022-07-02, 17:50
Medlem
Läste att den misstänkte är död och så är det inte mer att göra. "Alla" som det berör närmast vet sannolikt ändå vem det handlar om och man hoppas ju, och tror, att hans liv blev rätt eländigt!? Gör kopplingar till fallet med Malin Lindström i Husum OT OT men det fallet har ju blivit aktuellt igen då man idag kan ta fram DNA-bevis som inte var möjligt 1996 då hon mördades. Man sparade hennes kläder infrysta med en mikroskopisk spermafläck. Personen som varit misstänkt hela tiden under alla år och som sannolikt hela bygden tittat snett på blev BEVISAD som mördaren. Jag hoppas och tror, även där att ett fängelsestraff inte skulle varit värre än det liv han har levat......! Ett fängelse av ensam ruelse i en norrländsk liten bygd han inte lämnat......
Citera
2022-07-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Läste att den misstänkte är död och så är det inte mer att göra. "Alla" som det berör närmast vet sannolikt ändå vem det handlar om och man hoppas ju, och tror, att hans liv blev rätt eländigt!? Gör kopplingar till fallet med Malin Lindström i Husum OT OT men det fallet har ju blivit aktuellt igen då man idag kan ta fram DNA-bevis som inte var möjligt 1996 då hon mördades. Man sparade hennes kläder infrysta med en mikroskopisk spermafläck. Personen som varit misstänkt hela tiden under alla år och som sannolikt hela bygden tittat snett på blev BEVISAD som mördaren. Jag hoppas och tror, även där att ett fängelsestraff inte skulle varit värre än det liv han har levat......! Ett fängelse av ensam ruelse i en norrländsk liten bygd han inte lämnat......

Ja,.jag tror inte att du kan leva ett helt normalt liv när du har pekats ut en gång, nästan oavsett om du är skyldig eller ej, blickarna kommer nog alltid existera. Skillnaden här är att ingen har riktigt pekats ut för det. Oftast när en person pekats ut så finns det inte så många fler på listan, som tex Malin, eller ännu större och kändare; OJ, liksom han gick fri men listan på misstänkta var liksom tom efter det.. det kan liksom inte vara någon annan som gjort det.

Problemet med Helena är att det finns flera officiella misstänkta och några inofficiella. Så det är svårt att säga vem som egentligen gjorde det men jag tror som sagt några vet att den personen som pekats ut nu inte riktigt är den rätta.. jag tycker tyvärr det luktar Skandiamannen, man pekar ut någon som redan är död. Han har inga riktiga anhöriga som kan anmäla för förtal osv.. ett bra sätt om man vill bli av med problemet och lägga ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in