2022-06-27, 22:27
Medlem
General-snuss avatar
Hur ser arbetsgivare på att man skulle ha en prick i belastningsregistret? För x antal år sedan
Citera
2022-06-27, 22:38
Avslutad
Vad är enklaste vägen att bli lokförare?
Citera
2022-06-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Som lokförare är det roligare med långa sträckor med få stopp typ Stockholm-Malmö eller pendeltåget där det är mycket gasa och så fort man är uppe i fart är det dags att börja bromsa igen?

Jag tycker absolut det är roligast med färre stopp och högre hastigheter. Därför vet jag att jag inte alls skulle trivas på pendeltåg. Dock vet jag att många föredrar många stopp och därför inte kan tänka sig något annat.

Testa dig fram på LIA och känn vad du tycker är roligast. LIA på pendeln är väldigt lärorikt då man får mängdträning på uppehåll och att bromsa ett tåg bekvämt men samtidigt effektivt. Testa även så mycket annat som möjligt, så som fjärrtåg, regionaltåg och gods.
Senast redigerad av amigo45 2022-06-29 kl. 01:38. Anledning: Skulle bli citat
Citera
2022-06-29, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Vad är enklaste vägen att bli lokförare?

Sök in till en yrkeshögskola som håller i utbildning för lokförare. Om du inte lyckas knipa en plats på någon internutbildning om du skulle jobba på något sånt företag idag.
Citera
2022-07-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amigo45
Jag tycker absolut det är roligast med färre stopp och högre hastigheter. Därför vet jag att jag inte alls skulle trivas på pendeltåg. Dock vet jag att många föredrar många stopp och därför inte kan tänka sig något annat.

Testa dig fram på LIA och känn vad du tycker är roligast. LIA på pendeln är väldigt lärorikt då man får mängdträning på uppehåll och att bromsa ett tåg bekvämt men samtidigt effektivt. Testa även så mycket annat som möjligt, så som fjärrtåg, regionaltåg och gods.

Håller helt med att det är roligare och trevligare med långa resor med få stopp. Men som sagt det finns dom som tycker tvärt om. Har man långa resor blir det lätt fler överläggningar på annan ort. Men även det känns bättre om det är en bit från hemmet.
Bland resandetågföretagen varierar det ganska mycket hur långt hemifrån man kör.
På södra stambanan kör SJ stockholmsförare bara till Linköping medan Snälltågets kör hela vägen till Malmö. Stockholm-Jämtlandsfjällen har SJ oftast ett par förarbyten. Snälltåget max ett.
Stockholm-Göteborg körs normalt utan förarbyte om man inte räknar med tågen som går via Västerås med X40.
Citera
2022-07-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-snus
Hur ser arbetsgivare på att man skulle ha en prick i belastningsregistret? För x antal år sedan

Det beror nog mycket på vad du fått prick för. Det är ju trots allt en säkerhetstjänst.
Citera
2022-07-02, 19:02
Medlem
General-snuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorvagn
Det beror nog mycket på vad du fått prick för. Det är ju trots allt en säkerhetstjänst.

Narkotika brott torskade med 1 kg gräs och 3000 tramadol tabletter
Citera
2022-07-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-snus
Narkotika brott torskade med 1 kg gräs och 3000 tramadol tabletter

Oj. Ja du, det är högst tveksamt då. Droger är det nolltolerans kring på järnvägen…

Du gör nog bäst i att vänta tills pricken försvinner.
Citera
2022-07-05, 01:26
Medlem
Hur ser det ut när man kör på en levande kropp? Jag läste om ett amerikanskt kriminalfall där två styckade kroppar hade placerats på spåret i syfte att försvåra det forensiska arbeter. Men lokföraren hade vittnat om att när tåget hade kört på kropparna hade de inte exploderat (som brukligt vid kollision) som en ballong. Så kan nån i detalj beskriva hur det ser ut när man kör på en människa eller älg eller rådjur eller något annat djur i likvärdig storlek.
Citera
2022-07-05, 06:12
Bannlyst
Är det stor skillnad att köra ett ER1 tåg och ett RC2 lok?
Citera
2022-07-05, 06:26
Bannlyst
Varför tutar tågen ibland även om det inte är någon på spåret?

Kör ni ibland fortare än var ni får?
Citera
2022-07-05, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Varför tutar tågen ibland även om det inte är någon på spåret?

Det finns många orsaker till varför det finns behov av att varna allmänheten genom att signalera "tåg kommer" med tyfonen. Här är ett urval av de tillfällen då behovet finns:

- Vid och efter en ljudsignaltavla enligt reglerna för ljudsignaltavlan.
- När ett tåg eller spärrfärdssätt närmar sig en V-signal i ”stopp” och riskerar att inte kunna stanna före plankorsningen.
- När föraren bedömer att personer i eller i farlig närhet av spåret behöver varnas. När personer behöver varnas vid igångsättning eller vid låg hastighet får signalen inskränkas till ett kort ljud.
- När ett vägfordon närmar sig en plankorsning och det ser ut som om det inte kommer att stanna.
- Om föraren inte kan se vad V-försignalen eller V-signalen visar när tåget passerar orienteringstavlan för en vägskyddsanläggning.
- Om föraren ser att en V-försignal eller en V-signal visar ”stopp före plankorsningen” när tåget har passerat en orienteringstavla för en vägskyddsanläggning.
- När tåget har stannat får det fortsätta förbi plankorsningen när föraren har förvissat sig om att detta kan ske utan fara.
- När tåget har stannat innan plankorsning vid "stopp före plankorsning", får det fortsätta förbi plankorsningen när föraren har förvissat sig om att detta kan ske utan fara. Ljudsignalen ”tåg kommer” ska ges upprepade gånger från igångsättningen tills tåget har kommit fram till plankorsningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Kör ni ibland fortare än var ni får?

Det är tekniskt sett svårt att köra för fort på järnvägen idag. Förenklat så tillåter tågskyddssystemet endast en överhastighet på 5km/h över takhastigheten (om hastigheten inte överskrider tågsättets största tillåtna hastighet), men ingriper inte med systembroms förrän en överhastighet på 10km/h, och med systemnödbroms vid en överhastighet på 15km/h. Under 80km/h tillåts ingen överhastighet överhuvudtaget.

Så svaret på din fråga är: Ja, det händer att man kör för fort ibland, men då ingriper tågskyddsystemet och sänker hastigheten till gällande takhastighet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in