Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
Jag som lagerråtta tjänar mer än en lokförare. Det är sjukt. Jag arbetar heltid på rullande schema 15.00-23.45. Landar på 40k brutto och 29-30k netto efter skatt. Ni ska egentligen ha mer betalt kan man tycka, om inte mycket bättre OB pga de tider ni arbetar (vet inte hur OB ser ut för er).
Blir man ändå inte ganska trött på att köra Stockholm-Göteborg i 40 år om man börjar som lokförare vid 20 års ålder? Lite monotont menar jag.
Lokförare har generellt väldigt bra OB. Jag känner lokförare som får ut hela gundlönen efter skatt tack vare OB och andra tillägg.
Lokförare klättrar ju väldigt snabbt i lönestegen… att gå från kanske 20-25 till 42 lax på två-tre år… det är hemskt snabbt.
Utöver grundlönen och OB så finns ju ofta möjligheten till att ta en del extrapass på nästan alla företag… då får man saftig övertid också
Det går nog ingen nöd på lokförarna… de utbildar sig i ett år och tjänar redan efter tre år mycket mer än vad en hel del med 3-5 år på högskola någonsin kommer tjäna…
Sen tror jag inte din lön är så representativ för lagerarbetare generellt. Jag har jobbat på både lager och fabrik… de högsta lönerna hos oss som inte hade någon form av chefsliknande uppdrag låg på 31 lax. Det var en lång stege att klättra för att nå dit… man kunde komma högt snabbt om man tog på sig chefsliknande uppgifter och landa på 34-35 lax… men det var inte värt det.