2022-04-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
då är frågan om du jobbar på mitt företag med alla våra primadonnor
Haha eller så är lokförare ett sånt Folkslag 😂 nä vi har grymma lokförare som alltid ställer upp så ska inte va elak 😂
Citera
2022-04-07, 16:53
Medlem
Gauzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpaboy
Tja
Jobbar med godståg, fast som trafiksamordnare på kontor.
Lokförare på godståg har det så bra, men dom vet inte om det själva. Skriker efter lokförare för godståg där jag jobbar

Usch, nej! Jag saknar inte godset. Usla arbetstider, ingen kontinuitet i schemat osv
Citera
2022-04-20, 13:59
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Hej

Ville bara fråga en lokförare som har familj hur man får ihop familjelivet? Lämpar det sig att man jobbar som lokförare som småbarnsförälder eller förälder? Vad får man offra och vilka svårigheter möter man i vardagen? Eller är det bättre och lättare att utbilda sig när barnen är större och i tonåren?

Har haft en dröm att bli lokförare sen jag var 6 år gammal. Dock har jag inte kunnat infria den än.
Citera
2022-04-20, 14:01
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheetah1
Tänkte det kunde vara kul.

Eftersom stridspilottråden fullständigt spårade ur tänkte jag påpeka att dom som faktiskt kan nåt om tåg är varmt välkomna att ställa hur mycket kontrollfrågor som helst.

Nån bild kan jag däremot inte posta eftersom jag är hemma och är sjukskrivningen, anledningen kan ni hitta i en annan tråd.

Jag kör lokal/pendeltåg och det är inte i Stockholm är allt jag tänker säga, för att inte hänga ut min arbetsgivare. Blir jag frisk så att jag kan återvända till samma yrke vill jag inte svartmåla mig själv så jag får sparken. Jag har jobbat sen mitten av förra året och gjorde ett antal månaders praktik genom arbetsförmedlingen innan det. Totalt gjorde jag även 13 veckors praktik under utbildningen.
Jag har praktiserat under min utbildning kortvarigt på godståg, så har ni funderingar om det ska jag göra mitt bästa, men erfarenheten är inte så stor på den sidan.

Fire away!
Har du varit nära att köra på en hare någon gång? Hur hanterar du den upplevelsen i så fall?
Citera
2022-04-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Hej

Ville bara fråga en lokförare som har familj hur man får ihop familjelivet? Lämpar det sig att man jobbar som lokförare som småbarnsförälder eller förälder? Vad får man offra och vilka svårigheter möter man i vardagen? Eller är det bättre och lättare att utbilda sig när barnen är större och i tonåren?

Har haft en dröm att bli lokförare sen jag var 6 år gammal. Dock har jag inte kunnat infria den än.

Det beror mycket på var man jobbar. Men man får absolut räkna med att jobba varannan helg. Och överläggningar är inte helt ovanligt. Själv har jag mellan sju och tio överläggningar i månaden.
Kände att det var läge att bli lokförare när min yngsta var på väg att bli tonåring och kunde klara sig själv på morgonen.
Citera
2022-05-26, 18:36
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Det beror mycket på var man jobbar. Men man får absolut räkna med att jobba varannan helg. Och överläggningar är inte helt ovanligt. Själv har jag mellan sju och tio överläggningar i månaden.
Kände att det var läge att bli lokförare när min yngsta var på väg att bli tonåring och kunde klara sig själv på morgonen.

Tack, då får jag nog vänta några år till
Citera
2022-05-26, 18:45
Medlem
bogslayers avatar
Hur är det med toaletter på loken, kan väl inte finnas i alla?

Har du varit med om följande:

Har du varit mitt ute i ingenstans med ett lok och inte haft någon avlösare. Du är extremt skitnödig, men du kan inte stanna. Har du då valt att bara skita rätt ner i kallingarna och låta kletet vara tills du anlänt till destinationen.

Tips för framtiden är att du tar med dig sopsäckar och gör hål i dem för benen. Då har du en plastblöja som enkelt kan dras av med allt bajs i
Citera
2022-05-26, 23:06
Medlem
Vsrför tar lokförare det så hårt när dom kör ihjäl människor på spåret?
Citera
2022-05-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Hur är det med toaletter på loken, kan väl inte finnas i alla?

Har du varit med om följande:

Har du varit mitt ute i ingenstans med ett lok och inte haft någon avlösare. Du är extremt skitnödig, men du kan inte stanna. Har du då valt att bara skita rätt ner i kallingarna och låta kletet vara tills du anlänt till destinationen.

Tips för framtiden är att du tar med dig sopsäckar och gör hål i dem för benen. Då har du en plastblöja som enkelt kan dras av med allt bajs i

Toalett finns oftast inte på loken/loket. Motorvagnar har toalett.
Sen är året 2022 så ditt scenario är helt otänkbart.
Tips för framtiden är att du tänker till innan du skriver nästa gång så slipper vi andra allt bajs.

Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice

Du igen. Du ställer frågan som om du pratat med en som tagit det hårt. Varför frågade du inte den där och då? eller antar du bara att alla lokförare är helt lika? (Jag vet att det finns folk som tar det hårt och en del bryr sig mindre och vill köra så fort det går)
Citera
2022-05-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice

Olika från person till person, en bekant inom tunnelbanan körde under en transportkörning för ett litet tag sedan på och över en person som var nere på spåret för att tömma blåsan, hen var tillbaka i tjänst inom en vecka. Andra kollegor inom tuben har varit borta månader efter sina olyckor. Det är helt enkelt individuellt hur man klarar av att hantera en olycka. Men kort så är man med i att en person i förtid förlorar livet vilket är en händelse man aldrig i förväg kan förutse hur man kan hantera.

Men kort kan jag säga att jag aldrig vill se dig i en hytt oavsett om det är på järnväg, tunnelbana, spårvagn eller någon lokalbana. Din sjukliga fascination gör dig i min mening helt enkelt olämplig för att jobba som förare.
Citera
2022-06-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag som lagerråtta tjänar mer än en lokförare. Det är sjukt. Jag arbetar heltid på rullande schema 15.00-23.45. Landar på 40k brutto och 29-30k netto efter skatt. Ni ska egentligen ha mer betalt kan man tycka, om inte mycket bättre OB pga de tider ni arbetar (vet inte hur OB ser ut för er).

Blir man ändå inte ganska trött på att köra Stockholm-Göteborg i 40 år om man börjar som lokförare vid 20 års ålder? Lite monotont menar jag.

Lokförare har generellt väldigt bra OB. Jag känner lokförare som får ut hela gundlönen efter skatt tack vare OB och andra tillägg.

Lokförare klättrar ju väldigt snabbt i lönestegen… att gå från kanske 20-25 till 42 lax på två-tre år… det är hemskt snabbt.
Utöver grundlönen och OB så finns ju ofta möjligheten till att ta en del extrapass på nästan alla företag… då får man saftig övertid också

Det går nog ingen nöd på lokförarna… de utbildar sig i ett år och tjänar redan efter tre år mycket mer än vad en hel del med 3-5 år på högskola någonsin kommer tjäna…

Sen tror jag inte din lön är så representativ för lagerarbetare generellt. Jag har jobbat på både lager och fabrik… de högsta lönerna hos oss som inte hade någon form av chefsliknande uppdrag låg på 31 lax. Det var en lång stege att klättra för att nå dit… man kunde komma högt snabbt om man tog på sig chefsliknande uppgifter och landa på 34-35 lax… men det var inte värt det.
Citera
2022-06-27, 22:01
Avslutad
Som lokförare är det roligare med långa sträckor med få stopp typ Stockholm-Malmö eller pendeltåget där det är mycket gasa och så fort man är uppe i fart är det dags att börja bromsa igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in