2022-07-02, 14:42
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Man har mätt upp massor av avstånd väldigt noga och konstaterat att dessa bara funkar på en sfär.

Trots höga berg och djupa dalar är jorden väldigt slät och rund jmf m sin stora radie. Mt Everest är bara ca 9 km högt jmf m jordens radie 6371 km. Slätare än t ex en badboll med dess skarvar.

Hur går det med experimentet?

Hur har man mätt upp avstånden som bara fungerar på en sfär?
Citera
2022-07-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad är det ens du skriver? Har du någon baktanke när du skriver massa osammanhängande nonsens som inte ens rör det vi pratar om?

Vi vet hur GPS-systemet fungerar, även du.
Du kan själv programmera en GPS-mjukvara och själv kontrollera att det stämmer.
Och du kan själv då se att GPS-systemet bygger på en klotformad jord.

Det räcker du kör med en GPS-navigator i bilen så har du bevisat att jorden är ett klot.
Eller använder din telefons GPS och valfri karta.

Vad fyller det för funktion att skriva massa osammanhängande text som inte ens betyder något i sammanhanget?
Är det för att du ska fortsätta kunna skriva inlägg efter inlägg utan att behöva säga emot dig själv?

Tjocka texten i ditt svar är helt obegripligt, finns inget kontext som svar på mitt inlägg.

Har börjat insett vilken nivå ni ligger på här, så jag förstår det är svårt att begripa. Ni kan ju bara bemöta Eric Dubays argument. Var väl kanske det som var meningen med att han klampade in å.

Om tjocka texten är obegriplig så är den väl det.
Om du vill förneka att hela systemet bygger på lodrätt och vågrätt konstant längs varandra får du det. Och du får gärna bara förklara vilken kraft som regerar på dessa och visa på effekten av den. Sen kan vi väl gå vidare å se vart vi hamnar.
Citera
2022-07-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du förstår alltså inte att "känna till avstånd och riktningar" på en yta är samma sak som att känna till objektets yta?

Ja ja, alla kan väl inte förstå allt. Beklagar. Men för oss övriga så är det faktum att vi hittar på jorden ett väldigt starkt bevis för att vi känner till dess form och storlek.

Absolut inte. Enklaste exemplet är latituden 0 (ekvatorn), på en sfär är den 4000 mil men på en platt jord är den 6280 mil.

Ok. Jag har inte gjort de mätningarna så tänker inte uttala mig om det.

Nämen hittar du verkligen med alla dessa vägar, flyg och sånt?. Det är väl okända avstånd och potentiellt "förbjudna" "gömda" platser som är intressant här. Orienteraren utanför kartan alltså.
Citera
2022-07-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja, bra du börjar undra👍 Det är väl samma avstånd som består om jorden visar sig vara platt? Eller platt å platt, oregelbunden i sina toppar å dalar. Men jag vet inte om du utgår från fysiskt avstånd på jorden eller teoretiska kalkyler rörande perfekta sfärer i vad du menar här.
.
På plattjordskartan ligger Australien och Sydamerika på motsatta sidor av pizzan. Hur kan man då hävda att avståndet på platt jord är den samma som på en jordglob?

Gleason är inte rätt plattjordskarta, säger du? Ja, men alla landområden måste väl finnas på den platta kartan också?
Då flyttar vi Sydamerika så nära Australien att det matchar den runda jorden.

Men, huff och huff. Vad hände då med avståndet Sydamerika Afrika. Den blev alldeles för stor. Inga problem, då flyttar vi också Afrika så att även det avståndet stämmer överens med det vi redan vet.

Då är alla problem löst. Eller ........ Vad hände med avståndet Afrika Australien ??

Hmm.......
Citera
2022-07-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Man räknar att 1-2% av USA's befolkning tror att jorden är platt.
https://blogs.scientificamerican.com/observations/yes-flat-earthers-really-do-exist/

Siffran är såklart lägre i Sverige eftersom vi är mer sekulariserade och bättre utbildade. Men nog finns det plattisar även här, jag skulle gissa på någon promille av Sveriges befolkning.

Möjligt, Gringos börjar gå på offensiven igen. Matt Walsh tillintetgörande av Professor Dave Explains angående Walsh dokumentär, har fått Dave skjuta sig rätt rejält i foten. Och tänker han så knäppt om kön å barns rätt att byta sånt så märks hur folk börjat undra över hans andra hjärtebarn som Globen.

Människan överlag är ju lite kluriga men tror faktiskt folk hellre tar flat Earth folks sida än att ställa sig på LGTBQ+-? folks sida. Jaja kul å se han stänga av kommentarerna🥸
Citera
2022-07-02, 15:44
Medlem
Citat:
Om jag kan förklara sydkorset? Nä.
Ser inte heller att det skulle köra över den naturliga vetenskapen vi ser och kan mäta här nere.

Ni får nog vänta på lite bättre teknik el metoder för att granska korset.
Vi behöver inte vetenskap, och vi behöver inte mäta,
och vi behöver inte bättre teknik. Vad ska den användas till? Vi behöver bara ögon för att se. Southern Cross står rakt söder från Afrika, Australien och Sydamerika, plus överallt mellan kontinenterna. På den platta jorden måste södern vara i alla möjliga riktningar. Australien och Sydamerika är i rakt motsatt riktning på pizzaen. Då behöver man inte vara raketforskare för att inse att det inte kan vara rätt. Det räcker med att ha fyllt 6 år.
Citera
2022-07-02, 15:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Har börjat insett vilken nivå ni ligger på här, så jag förstår det är svårt att begripa. Ni kan ju bara bemöta Eric Dubays argument. Var väl kanske det som var meningen med att han klampade in å.

Om tjocka texten är obegriplig så är den väl det.
Om du vill förneka att hela systemet bygger på lodrätt och vågrätt konstant längs varandra får du det. Och du får gärna bara förklara vilken kraft som regerar på dessa och visa på effekten av den. Sen kan vi väl gå vidare å se vart vi hamnar.

Är idén med att du låtsas att Eric Dubays påhitt skulle ens stämma i verkligheten för att du ska verka korkad?
För du VET ju att Eric Dubay både ljugen och har fel i sina påståenden. Så varför låtsas du att du faktiskt tror på Eric Dubay?

Gå vidare med vad? Att du låtsas att du inte vet att GPS bygger på en tredimensionell positionering av satelliter samt att koordinatsystem WGS84 också är ett tredimensionellt system.
För du har väl använt GPS någon gång i ditt liv? I så fall har du automatiskt bevisat att jorden är ett klot eftersom GPS:en visar din faktiska position på en klotformad digital karta.

Låt mig gissa, du kommer åter svara med massa svammel som inte rör det vi diskuterar.
Citera
2022-07-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vi behöver inte vetenskap, och vi behöver inte mäta,
och vi behöver inte bättre teknik. Vad ska den användas till? Vi behöver bara ögon för att se. Southern Cross står rakt söder från Afrika, Australien och Sydamerika, plus överallt mellan kontinenterna. På den platta jorden måste södern vara i alla möjliga riktningar. Australien och Sydamerika är i rakt motsatt riktning på pizzaen. Då behöver man inte vara raketforskare för att inse att det inte kan vara rätt. Det räcker med att ha fyllt 6 år.

Ok. Bra det då. Fortsatte tänka efter 6 år dock.
Är inte delaktig i din pizza modell heller.
Men visst, får man en felaktig modell framför sig är det lite svårt. Har två st såna folk vill jag ska ta till mig men, för komiska båda två för en sån här komplex plats.
Citera
2022-07-02, 16:26
Medlem
Citat:
Men jag utgår inte från några kartor här.
Säger bara att avstånd inte ändras om det visar sig vara en platt jord. Ni får det låta som, nu när den är platt så saknas det avstånd.
Självklart är det samma avstånd eftersom som det är samma sträckor och samma plats.
Visst vet vi avstånden, och det saknas inte avstånd om jorden är platt, men hela poängen är att avstånden är fel på en plattjordkarta. Och det är bara en plattjordkarta vi har presenterats för, och därmed den enda vi har att göra med. Om någon kommer med andra kartor är jag rädd att vi får samma problem med avstånden där, för det är tyvärr omöjligt att få det att matcha det vi vet.
Citera
2022-07-02, 16:32
Medlem
Citat:
Ok. Bra det då. Fortsatte tänka efter 6 år dock.
Är inte delaktig i din pizza modell heller.
Men visst, får man en felaktig modell framför sig är det lite svårt. Har två st såna folk vill jag ska ta till mig men, för komiska båda två för en sån här komplex plats.
Jag hoppas du förstår problemet? Det finns inget som tyder på det. Du har i alla fall inget svar, och det är inte konstigt, för det finns inte. Och det är det sista beviset på att jorden måste vara rund. Det finns många andra bevis också, och det förvånar mig att du inte förstår det.
Citera
2022-07-02, 16:37
Medlem
Citat:
Visst vet vi avstånden, och det saknas inte avstånd om jorden är platt, men hela poängen är att avstånden är fel på en plattjordkarta. Och det är bara en plattjordkarta vi har presenterats för, och därmed den enda vi har att göra med. Om någon kommer med andra kartor är jag rädd att vi får samma problem med avstånden där, för det är tyvärr omöjligt att få det att matcha det vi vet.

Om nån kommer med en karta är jag rädd att det har dolts massor med ogästvänliga platser med t,om öppet hav, rev, öknar å skit. Spec en världskarta.
Kan inte förstå hur man inte tror de personer bakom "standard Maps of the world" jobbar för deras högheter och kolonisatörer som lätt roffar åt sig, döljer land åt sig själv och kronan.

Nu börjar det bli ot med korruption och missförhållanden. Eller, jag hade gjort det om jag var mäktig å kunde presentera världen för "er".

Och minst några till i tråden hade gjort detsamma.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-07-02 kl. 16:42.
Citera
2022-07-02, 17:04
Medlem
Citat:
Jag hoppas du förstår problemet? Det finns inget som tyder på det. Du har i alla fall inget svar, och det är inte konstigt, för det finns inte. Och det är det sista beviset på att jorden måste vara rund. Det finns många andra bevis också, och det förvånar mig att du inte förstår det.

Du får sluta tro att jag inte förstår det jag lärde mig i grundskolan. Å du du får sluta tro att jag inte vet ganska mycket om det här.
Men, jag är väldigt noga därför vänder jag upp å ner på detta å kollar alla vrår å vinklar.
Å skit i pizzan.
Tänk mer att jorden är oändlig snarare än rymden. Coolt det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in