WilleGarvin: Det är av mindre betydelse vilken vi diskuterar, då densitet, luftfuktighet och temperatur hänger ihop ganska väl. Varm luft, har förmåga att ta upp mer fukt och får därmed en högre densitet och omvänt.
"Ifrågasätter du att luften är tyngre ju närmare marken du kommer?"
Nej, men här är det över en sjö och alltså på genomgående samma nivå. Se nedan
https://i.ibb.co/zJRzd2m/distance.jpg
Vad händer om du behåller Chicago skyline i kameran men åker närmare? Blir det en förhållandevis plötsligt hopp, när du åker genom luft med en annan temperatur? Som hur benen ändrar utseende när du tittar över respektive under vattenytan i en pool du står i?
Om du nu tror att luftens temperatur/luftfuktighet påverkar brytningen så pass mycket, så kan du ju göra en enkel laboration hemma:
1. Ställ in ett objekt i ugnen och täck för hela objektet på ugnsglaset med papper.
2. Vid vilken temperatur i ugnen kan du se hela objektet igen, på grund av brytningen?
3. Du får spraya in vatten i ugnen med om du vill och därmed höja luftfuktighet/densitet.
Du kommer inte att se objektet ens om du ställer en hink med vatten i en 300 graders ugn. Tycker du jag var elakt och vill modifiera laborationen, så får du beskriva det. Bara det är luftens förändringar och därmed brytningsindex som påverkar vad du kan se under laborationen.
Tobbex73:
Då jag hänvisar er till att själv använda earth curvature calculator, så vill jag inte skapa onödigt utrymme för missuppfattningar. Du kan tänka att jag skriver krökning.