2022-07-02, 12:34
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vill minnas att han hävdade minnesförlust i de tidigare rättegångarna.

Jag läste klart förundersökningen från -97 igår.
Jag häpnar över hans Mats Alm-historier.
Förstår verkligen inte hur han blev frikänd, han erkänner ju i princip alla omständigheter utom själva mordet.
Hade sex på bar backe i snön. Jo tjena.

De dömde väl kanske annorlunda då, vet inte. Nu har de teknisk bevisning och hans fabulerande om onaniträffar i skogen är så skrattretande (tragiken i fallet till trots) osannolika.

Finns väl exempel på svagare indiciekedja i övriga fall som förövaren torskat?
Citera
2022-07-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Kändes det som hans ”kroppsspråk” eller gestikulerande med händerna var väldigt ”off” som att han inte riktigt förstår hur man faktiskt använder sitt kroppsspråk, att det känns som att han även där återanvänder vissa former av gester..

Exempelvis hålla händerna lite utanför kroppen, handflatorna lite uppåt och föra dem fram och tillbaka för att understryka saker, men eftersom gesten inte riktigt stämmer med vad han säger så känns det fel?

När han använder kroppsspråket/handgestikuleringen så är det precis den där samma om och om igen, med lite ryckningar av axlarna ungefär som om någon annan skulle gestikulera att man inte vet, men för Olof är det den rörelsen oavsett vad det är han pratar om?

(Märk väl, jag har inte varit på rättegången och jag har inte en susning hur han ser ut eller rör sig, jag tänkte testa en tes jag har)

Har inte tänkt på detta överhuvudtaget. När vi kunde se hans ansikte kunde vi inte se hans händer/kroppspråk. När vi kunde se hans kroppspråk var det alltså i profil med kameran långt ifrån Olof i en översiktlig bild över rätten, det syns verkligen inte bra. Jag upplevde det väl om något som någon som använder händerna för att understryka det han säger eller för att "visa" saker. Men jag har inte analyserat det på något sätt.
Citera
2022-07-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
KriminoLogisk har ni fått se bilder på Malins kranium under rättegången och isåfall hur mycket skulle du säga att den överensstämmer med GOP bilden?

De bilderna blurras för oss.
Citera
2022-07-02, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
De bilderna blurras för oss.
De snoppbilder som någon stackars läkare bedömt, visades dem upp?
Citera
2022-07-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Nej 😅
Citera
2022-07-02, 13:00
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Försvaret har alltså hävdat att hans kuk är deformerad efter att gängledaren gjort något med den som gjorde jätteont? och då för att visa detta har man tagit foto på kuken och frågat en läkare om skadan?
Helt sjuk historia! En skada där kan ju ha uppkommit hur som helst, och när som helst!
Citera
2022-07-02, 13:01
Medlem
swimp78s avatar
Någon som är juridiskt insatt som kan säga ifall olofs rövarhistorier om kriminella runkgäng och ärr på penisen osv på något vis kan innebära att han slipper undan straff eftersom det på nåt vis leder bort från utan rimliga tvivel? Finns det nån teknikalitet i att han kommer med den här skiten som gör att han kan slippa undan?

För mig som levman förstärker det ju bara bilden av att han är opålitlig, och att det är än sannolikare att han mördat henne. Men ibland blir man ju förvånad och besviken på juridiken.
Citera
2022-07-02, 13:05
Medlem
Här har vi en juridisk expert som gör en mycket bra poäng. Det rentav irriterar mig att jag inte själv tänkte på detta, men framför allt att åklagaren inte ifrågasatte det.

Olof lägger ju skulden för mordet på det här gänget, det är gänget eller åtminstone Ledargestalten som har Malins döda kropp i besittning, som han senare (vet inte när, men varken morddagen eller dagen efter) tar med på en av deras Runksessioner samt tvingar de andra att gömma i skogen.

Samtidigt så har Olof gett hela gänget alibi för morddagen.

https://sverigesradio.se/artikel/juristexperten-motsagelsefullt-i-den-nya-versionen-ger-han-dem-alibi
Citera
2022-07-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Någon som är juridiskt insatt som kan säga ifall olofs rövarhistorier om kriminella runkgäng och ärr på penisen osv på något vis kan innebära att han slipper undan straff eftersom det på nåt vis leder bort från utan rimliga tvivel? Finns det nån teknikalitet i att han kommer med den här skiten som gör att han kan slippa undan?

För mig som levman förstärker det ju bara bilden av att han är opålitlig, och att det är än sannolikare att han mördat henne. Men ibland blir man ju förvånad och besviken på juridiken.

Det finns ju kort sagt absolut ingenting i det Olof har sagt som skapar rimligt tvivel 😅
Citera
2022-07-02, 13:12
Medlem
swimp78s avatar
Hans berättelse om gänget, klubbhuset och allt detta - har han alls uppgett vilka dessa personer skulle vara eller var de här platserna är belägna? Finns det namn? Eller är det enbart fantasi?
Citera
2022-07-02, 13:14
Medlem
Citat:

Nej han kommer inte slippa undan för bevisningen är jävligt stark. Det ska inte spela någon roll vilken story han kommer med då bevisningen är stark. Det är dessutom tydligt att historien är en efterhandskonstruktion. När det som i det här fallet finns massa bevis mot honom behöver rätten inte ta någon större hänsyn till hans story.
Senast redigerad av gunsnroses91 2022-07-02 kl. 13:22.
Citera
2022-07-02, 13:18
Medlem
Citat:
Hans berättelse om gänget, klubbhuset och allt detta - har han alls uppgett vilka dessa personer skulle vara eller var de här platserna är belägna? Finns det namn? Eller är det enbart fantasi?

Han kan tyvärr inte nämna några namn eller detaljer pga den hotbild som finns mot honom från personerna i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in