Citat:
Ursprungligen postat av
mattias89312
Är det någon som kan förlara varför subuxone blockerar opiater som kodein,morfin,oxycontin mm..
Och vad jag förstått mig rätt finns det undantag bland alla opiater som fungerar, tex Tramadol,Tapentadol och ketogan
Vad är skillnaden? Buprenorfinet borde väl "blockera" eller sänka effekten även för vissa opioder/opiater, Någon påläst person som kan förklara lite enkelt varför vissa opiater fungerar ihop med subuxone och vissa inte... Blir inte klok på det.. Dock vet jag att Tapentadol tex gör mig påverkad när jag står på 12mg/dygn sub... Men minns inte hur mycket tapentadol jag behövde för att få ett rus när man inte går på sub, Kanske känner man av det fast lite mindre?
Hoppas någon kan räta ut detta för mig och GLAD MIDSOMMAR ALLESAMMANS
Ingen expert jag heller men två grejer:
- Buprenorfin blockerar många opioider, men inte helsyntetiska som tramadol, tapentadol, fentanyl mfl. Det är min erfarenhet och så jag förstått det hela.
- Suboxone är ju inte bara buprenorfin, utan också naloxon. Det borde betyda att ”blockeringen” blir ändå starkare. Har ingen erfarenhet av det, men någon mer erfaren kanske vet om det ändå finns något som ger effekt…