2022-07-02, 08:56
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Tror faktiskt räntehöjningar biter föga på det som driver inflationen, dvs energiproblematiken världen över.

Ser det extremt osannolikt att någon politiker har bollar för att införa detta. Majoriteten av befolkningen bor i ägt boende. Skulle bli stora tapp för det parti som går till val på detta.
Många tror att det är sittande regeringen som bestämmer penningpolitiken.
Riksbanken är fristående och fattar sina egna beslut, deras jobb är att hålla inflationen på 2%.
2022-07-02, 09:02
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Slemhog säger att han inte drabbas av inflationen och tar upp något irrelevant anekdotiskt exempel. Livsmedel +8,8% I maj, el upp typ 35%. Han konsumerar alltså inte el eller livsmedel. Skulle iofs kunna förklara de bisarra inläggen
Hans huvudsakliga konsumtion är tydligen elektronikprylar....
2022-07-02, 09:29
Medlem
FI: Kalkylräntor kan höjas, olämpligt med under 6%

Nu smäller det!

Ytterligare en faktor som kommer slå mot bostadspriserna.

Nu får ni allt smaka!
2022-07-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Bra föreningar har 0-4000 kr/kvm i lån och skall helst gjort stambyte senaste 10 åren.

Föreningen behöver inte ha gjort stambyte senaste 10 åren, men det är viktigt att det finns en underhållsplan för föreningen och att de har gjort avsättningar för de kommande renoveringar. Så fungerar det i övriga Sverige, men det kanske fungerar på annat sätt i Fjollträsk.

Således är det MYCKET viktigt för köparen av en BRF att granska årsredovisningen noggrant. Helt otroligt att folk köper lägenhet utan att granska föreningens ekonomi. Detta är personer som borde ställas under ekonomiskt förvaltarskap.
2022-07-02, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vischan
Föreningen behöver inte ha gjort stambyte senaste 10 åren, men det är viktigt att det finns en underhållsplan för föreningen och att de har gjort avsättningar för de kommande renoveringar. Så fungerar det i övriga Sverige, men det kanske fungerar på annat sätt i Fjollträsk.

Således är det MYCKET viktigt för köparen av en BRF att granska årsredovisningen noggrant. Helt otroligt att folk köper lägenhet utan att granska föreningens ekonomi. Detta är personer som borde ställas under ekonomiskt förvaltarskap.
Håller med. Innan pandemin såg jag tydligt hur svårt det var att sälja i sämre föreningar.

Dock. Många är helt inställda på nybyggen och då är usla föreningar regel snarare än undantag. Det får vara värt det resonerar de
2022-07-02, 09:41
Medlem
XavierPierrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ditt utgångspris är bara ett fantastifoster. En påhittad siffra på en skärm. Vem har hittat på det?
Priset är vad konsumenten vill betala vid en given tidpunkt.

Det osar bitterhet och missunsamhet i dina inlägg, men även i de inlägg @kajusi skriver. Har ni sålt bostäder med förlust tidigare och önskar att andra ska gå samma öde till mötes?
2022-07-02, 10:16
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Det osar bitterhet och missunsamhet i dina inlägg, men även i de inlägg @kajusi skriver. Har ni sålt bostäder med förlust tidigare och önskar att andra ska gå samma öde till mötes?
Den typen av människor har skrivit i tråden i 12 år om den kommande kraschen! År efter år har de haft fel, nu när det har kommit något som liknar en krasch så får de luft under vingarn. Man får förstå det

För mig som varit både inne och ute ur marknaden dessa år och nu på väg in igen, ser jag detta som en nyttig priskorrigering. Jag har naturligtvis bott nästan gratis dessa år och det är nog det som stör dessa figurer. Inget sunt system att en grupp på marknaden betalar dyrt för sitt boende och en annan bor gratis eller i värsta fall tjänar på att bo!
2022-07-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou

Varför ska vi vara i din sits och ha sålt bostäder i förlust?

Hur mycket bitterhet hade inte ni när ni blev kritiserade på toppen?

Men då hånades det på.
Nu får ni äta upp era ord och då kommer offerkoftan fram.

Hur känns det att ha förlorat 20% i värde på din bostad på några månader, kan man få några kommentarer?
2022-07-02, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Den typen av människor har skrivit i tråden i 12 år om den kommande kraschen! År efter år har de haft fel, nu när det har kommit något som liknar en krasch så får de luft under vingarn. Man får förstå det

För mig som varit både inne och ute ur marknaden dessa år och nu på väg in igen, ser jag detta som en nyttig priskorrigering. Jag har naturligtvis bott nästan gratis dessa år och det är nog det som stör dessa figurer. Inget sunt system att en grupp på marknaden betalar dyrt för sitt boende och en annan bor gratis eller i värsta fall tjänar på att bo!

Så är det inte riktigt, alla är inte lika stora idioter som ni själva.

Vi sa till er att sälja 2021, vad gjorde ni istället? Skrattade..

Nu påstår ni att vi har sagt sälj i 12 år för att vi har pekat ut riskerna de senaste 2 åren
Förnekelsen är stor hos dig.

För ingen som inte äger nu gjorde rätt 2021?
Du måste glömt att det var REKORDFÖRSÄLJNINGAR 2021 medans idioter som du köpte.
REKORD. Det innebär att det var REKORDMÅNGA som cashade ut också. Vilket du inte gjorde, loser.

Här har ni flanders inlägg från september 2021:

"Ursprungligen postat av flanders
Regeringen kommer hitta sätt att gå runt Cementakrisen. Låt oss återkoppla till detta om ett par månader så får vi se

Om räntan gick upp 2-3% skulle regeringen GARANTERAT slopat amorteringskrav även för nya lån. Går räntan upp mycket lär regeringen dessutom ta bort kravet på kontantinsats. Vi går tillbaka till 2010 helt enkelt.

Jag tror inte priserna kommer fortsätta spikrakt uppåt utan plana ut på lite sikt alternativt gå ned något. Men en krasch tror jag inte på. Det som drev kraschen på 90-talet var helt andra faktorer kopplade till bla valutan än det vi ser idag.

Ni som alltid försöker hitta anledningar till en krasch har failat väldigt många gånger nu. Först var det kravet om kontantinsats, sen amorteringskravet, sen covid, sen post covid när permitteringen som skulle skapa en krasch. Det är intressant att se vilka nya anledningar ni hittar."

Ett till inlägg från flanders i september:

Cementa kommer aldrig lägga ner produktionen. Regeringen kommer se till att köra över de som behöver köras över. Så jävla korkade är inte ens de.

Väldigt lite tyder på höjda räntor i någorlunda närtid. Detta om inte inflationsökningen i USA fortsätter, men det mesta tyder på att den kommer lugna sig framöver.

Det du glömmer är att jämfört med 2010 har vi nu ett amorteringskrav där regeringen visat att de omedelbart släpper detta vid behov. En räntehöjning på 2% kan mao enkelt pareras då de inte vill ha konsekvenserna annars.

flanders i juli 2021

Nej det är inte speciellt sannolikt. Belåningsgraden i Sverige är tom lägre nu än för 15 år sen. Att räntan går upp ett par procent kommer inte få priserna i Danderyd att störtdyka, möjligen i hålor, men de har jag inte ens diskuterat. De som bor i dessa områden har Cash, fonder, etc om någon i Bromma mot förmodan skulle tvingas att sälja kan de ändå enkelt köpa villa I större delen av Sthlm utan problem.

En återinförd fastighetsskatt av det gamla snittet är politiskt självmord av genomföra. Det kommer inte ske om inte V, S och MP får total majoritet. Inget talar för det.

Går räntan upp går sannolikt även inflationen igång och driver upp löner och äter upp lånen. De som verkligen kan få problem är de som exakt vid det tillfället köpt och belönat sig till max, men det är det få som gör i dessa områden. Nästan ingen jag känner, ens unga, sitter med mer än 60-70% belåningsgrad.

FÖ så satt det massor av människor som du och spådde domedagen innan covid, och vad har hänt? Bostadsmarknaden är starkare än någonsin.

oj oj oj, så fel den här grabben hade. så mycket kunskap va? så mycket.
fel i allt. han GARANTERAR t.om slopade ammorteringskrav. GARANTERAR. Vad hände? Det uteblev.
Senast redigerad av kajusi 2022-07-02 kl. 10:47.
2022-07-02, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Tror faktiskt räntehöjningar biter föga på det som driver inflationen, dvs energiproblematiken världen över.

Ser det extremt osannolikt att någon politiker har bollar för att införa detta. Majoriteten av befolkningen bor i ägt boende. Skulle bli stora tapp för det parti som går till val på detta.

Det har hela tiden varit räntesänkningarna som drivit inflationen. Nu är det räntehöjningar som motar dessa. Samma princip men åt det andra hållet.
2022-07-02, 10:47
Bannlyst
Idiotlandet Sverige med sitt sanktionskrig mot Ryssland får iallafall inte mig att rusa iväg och köpa en trevlig sommarstuga. Men hur är det med er?
2022-07-02, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Så är det inte riktigt, alla är inte lika stora idioter som ni själva.

Vi sa till er att sälja 2021, vad gjorde ni istället? Skrattade..

Nu påstår ni att vi har sagt sälj i 12 år för att vi har pekat ut riskerna de senaste 2 åren
Förnekelsen är stor hos dig.

För ingen som inte äger nu gjorde rätt 2021?
Du måste glömt att det var REKORDFÖRSÄLJNINGAR 2021 medans idioter som du köpte.
REKORD. Det innebär att det var REKORDMÅNGA som cashade ut också. Vilket du inte gjorde, loser.

Här har ni flanders inlägg från september 2021:

"Ursprungligen postat av flanders
Regeringen kommer hitta sätt att gå runt Cementakrisen. Låt oss återkoppla till detta om ett par månader så får vi se

Om räntan gick upp 2-3% skulle regeringen GARANTERAT slopat amorteringskrav även för nya lån. Går räntan upp mycket lär regeringen dessutom ta bort kravet på kontantinsats. Vi går tillbaka till 2010 helt enkelt.

Jag tror inte priserna kommer fortsätta spikrakt uppåt utan plana ut på lite sikt alternativt gå ned något. Men en krasch tror jag inte på. Det som drev kraschen på 90-talet var helt andra faktorer kopplade till bla valutan än det vi ser idag.

Ni som alltid försöker hitta anledningar till en krasch har failat väldigt många gånger nu. Först var det kravet om kontantinsats, sen amorteringskravet, sen covid, sen post covid när permitteringen som skulle skapa en krasch. Det är intressant att se vilka nya anledningar ni hittar."

Ett till inlägg från flanders i september:

Cementa kommer aldrig lägga ner produktionen. Regeringen kommer se till att köra över de som behöver köras över. Så jävla korkade är inte ens de.

Väldigt lite tyder på höjda räntor i någorlunda närtid. Detta om inte inflationsökningen i USA fortsätter, men det mesta tyder på att den kommer lugna sig framöver.

Det du glömmer är att jämfört med 2010 har vi nu ett amorteringskrav där regeringen visat att de omedelbart släpper detta vid behov. En räntehöjning på 2% kan mao enkelt pareras då de inte vill ha konsekvenserna annars.

flanders i juli 2021

Nej det är inte speciellt sannolikt. Belåningsgraden i Sverige är tom lägre nu än för 15 år sen. Att räntan går upp ett par procent kommer inte få priserna i Danderyd att störtdyka, möjligen i hålor, men de har jag inte ens diskuterat. De som bor i dessa områden har Cash, fonder, etc om någon i Bromma mot förmodan skulle tvingas att sälja kan de ändå enkelt köpa villa I större delen av Sthlm utan problem.

En återinförd fastighetsskatt av det gamla snittet är politiskt självmord av genomföra. Det kommer inte ske om inte V, S och MP får total majoritet. Inget talar för det.

Går räntan upp går sannolikt även inflationen igång och driver upp löner och äter upp lånen. De som verkligen kan få problem är de som exakt vid det tillfället köpt och belönat sig till max, men det är det få som gör i dessa områden. Nästan ingen jag känner, ens unga, sitter med mer än 60-70% belåningsgrad.

FÖ så satt det massor av människor som du och spådde domedagen innan covid, och vad har hänt? Bostadsmarknaden är starkare än någonsin.

oj oj oj, så fel den här grabben hade. så mycket kunskap va? så mycket.
fel i allt. han GARANTERAR t.om slopade ammorteringskrav. GARANTERAR. Vad hände? Det uteblev.

Är räntan 3%? Sist jag kollade var den 0.75%.

Lades cementas produktion ned eller pågår den fortfarande?

Har fastighetsskatten återinförs?

Inflationen i USA fortsatte. Den hade vänt ner om inte externa faktorer som Putins krig och covidnedstängningar i Kina uppstått.

För mig är störtdykande priser och krascher runt -40/50%. Har vi sett detta? Mina inlägg gjordes dessutom innan peaken i vintras så priserna har inte ens gått ned från nivån de låg på i höstas

Tack för att du tydliggör hur rätt jag har haft! :-D

Du däremot har suttit och skrikit om att NU KRASCHAR MARKNADEN i dessa trådar regelbundet i 10 år. Det har fortfarande inte hänt så förstår din stora bitterhet.
Senast redigerad av flanders 2022-07-02 kl. 11:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in