2022-07-02, 07:48
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
"Ingen använder Bitcoin".
https://pbs.twimg.com/media/FWl7xtBXgAE7TCc?format=png&name=large

(också ping BenjaminJuhlin)
Det där har jag redan svarat på här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot Det borde du minnas, eftersom du för några veckor sedan hänvisade till just det inlägget här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
Citera
2022-07-02, 09:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Det där har jag redan svarat på här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot Det borde du minnas, eftersom du för några veckor sedan hänvisade till just det inlägget här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
Ok.
Hur tänker du det kommer sig att antalet Bitcoin låsta i Lightning ökar då?

Jag menar ju att folk använder Lightning för att kunna göra snabba och billiga transaktioner. Dvs använda Bitcoin. Har du någon annan förklaring så är jag idel öra?
Citera
2022-07-02, 09:22
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ok.
Hur tänker du det kommer sig att antalet Bitcoin låsta i Lightning ökar då?

Jag menar ju att folk använder Lightning för att kunna göra snabba och billiga transaktioner. Dvs använda Bitcoin. Har du någon annan förklaring så är jag idel öra?
Jag trodde att det som ökade var kapaciteten att skicka bitcoins genom LN, men om det är så att antalet låsta bitcoins ökar har du säkert rätt i att användningen av LN ökar. Men det kan inte röra sig om en jättestor ökning, eftersom man hade märkt en sådan i den reala ekonomin. I princip inga företag accepterar Bitcoin, så något måste det vara som brister med LN.
Citera
2022-07-02, 09:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag trodde att det som ökade var kapaciteten att skicka bitcoins genom LN, men om det är så att antalet låsta bitcoins ökar har du säkert rätt i att användningen av LN ökar. Men det kan inte röra sig om en jättestor ökning, eftersom man hade märkt en sådan i den reala ekonomin.
Du kan se Lightning som "cash lagret". Dvs det antalet Bitcoins som för tillfället är låsta i Lightning, och gissningsvis används för att att skicka.

Så på något vis används ju Bitcoin, vilket grafen tydligt visar.

Citat:
I princip inga företag accepterar Bitcoin, så något måste det vara som brister med LN.
Det är ju en sanning med modifikation. Massor av företag erbjuder Lightning betalningar. Men du kanske menar att du inte kan betala med Lightning på ICA och Elgiganten? Det har med avsaknaden av regleringar att göra. Det är för riskabelt för företag att erbjuda Lightning (som ingen riktigt efterfrågar idag) när dom inte vet hur regleringarna kommer att se ut.

Därför ser jag fram emot regleringar då det är det stora problemet här, inte tekniken.

Men Sverige kommer inte vara landet som är först in i detta, likt vi var med hemdatorer och internet på -90 talet. De länder som kommer leda denna utveckling är länder i Asien, Sydamerika och Afrika som inte har de digitala alternativen som vi har i Sverige idag.
Citera
2022-07-02, 10:10
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Du kan se Lightning som "cash lagret". Dvs det antalet Bitcoins som för tillfället är låsta i Lightning, och gissningsvis används för att att skicka.

Så på något vis används ju Bitcoin, vilket grafen tydligt visar.
Ja, men tror användningen på baslagret är ännu större. Fortfarande inte jättestor dock.

Citat:
Det är ju en sanning med modifikation. Massor av företag erbjuder Lightning betalningar. Men du kanske menar att du inte kan betala med Lightning på ICA och Elgiganten? Det har med avsaknaden av regleringar att göra. Det är för riskabelt för företag att erbjuda Lightning (som ingen riktigt efterfrågar idag) när dom inte vet hur regleringarna kommer att se ut.

Därför ser jag fram emot regleringar då det är det stora problemet här, inte tekniken.

Men Sverige kommer inte vara landet som är först in i detta, likt vi var med hemdatorer och internet på -90 talet. De länder som kommer leda denna utveckling är länder i Asien, Sydamerika och Afrika som inte har de digitala alternativen som vi har i Sverige idag.
ICA kommer nog bli sena, men om LN löst problemet med långsamma och dyra transaktioner borde i alla fall de företag som tidigare accepterat Bitcoin börja göra det igen. Men det finns ju flera exempel på Bitcoin-företag och konferenser som inte accepterar Bitcoin: https://www.restaurantbusinessonline.com/technology/newly-launched-bitcoin-pizza-brand-doesnt-accept-bitcoin
Citera
2022-07-02, 10:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Tesla kan gå i konkurs. Btc-protokollet kan inte förstöras.

Sen kan man spekulera i sannolikheter men det jag skrev ovan är sant. Att som du skriver, att alla aktier är oförstörbara men att bitcoinprotokollet kan ”försvinna hur lätt som helst”[sic] är inte sant.

Att folk tappar bort nycklarna till sina btc är knappast systemhotande. Tvärtom ökar då värdet för alla andra.
Svenska aktier registreras av företagen typ Volvo i en aktiebok och kan inte försvinna. BTC försvinner när din dator brinner upp. Ganska förvånande att du väljer BTC med argumentet att de är säkrast, när motsatsen bevisas varje dag just nu.
Citera
2022-07-02, 11:34
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Svenska aktier registreras av företagen typ Volvo i en aktiebok och kan inte försvinna. BTC försvinner när din dator brinner upp. Ganska förvånande att du väljer BTC med argumentet att de är säkrast, när motsatsen bevisas varje dag just nu.
Jag har inte btc på en dator. Inte någonstans där något kan brinna upp så de försvinner. Det problemet försvann för typ tio år sedan.

Företag kan gå i konkurs och aktierna kan upphöra. Visste du det?
Citera
2022-07-02, 11:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag har inte btc på en dator. Inte någonstans där något kan brinna upp så de försvinner. Det problemet försvann för typ tio år sedan.

Företag kan gå i konkurs och aktierna kan upphöra. Visste du det?
Berätta om ett svenskt storföretag som gått i konkurs senaste 20 åren. BTC-företag går i konkurs dagligen.
Citera
2022-07-02, 11:37
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det blev att jag köpte på mig en hel del BTC inatt.
Jag får vänta och se om jag ångrar mig om några år.
Några år? Jag är imponerad av ditt mod.

Det kommer troligen inte att bli många år. Kan du säga ett uppåt och ett värde neråt där du garanterat säljer vid? En dubblering eller halvering av kursen?

Jag har handlat med aktier i över 20 år. När ens pengar halverats börjar man må lite dåligt. När ens pengar dubblerats vill jag casha hem.
Citera
2022-07-02, 11:44
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Berätta om ett svenskt storföretag som gått i konkurs senaste 20 åren. BTC-företag går i konkurs dagligen.
Hävdar du att de inte kan gå i konkurs eller att det är osannolikt?
Citera
2022-07-02, 11:58
Medlem
hazenectars avatar
Citat:

Trams, märks att du inte vet ett skit om BTC.
Citera
2022-07-02, 12:04
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Hävdar du att de inte kan gå i konkurs eller att det är osannolikt?
Hävdar du att BTC inte kan bli värt Noll eller är det bara osannolikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in