Citat:
Banken ser inte dig som en människa, utan som en utfallsfunktion. Egentligen ser de inte ens dig som individ överhuvudtaget, du blir bara en irrelevant datapunkt av hundra tusen andra.Nja detta tror jag iof inte eller missförstår jag kanske.
Banken vill att man ska betala så mycket i ränta i så lång tid som möjligt.
Går det åt helvete för folk dvs kreditförluster får banken svårare att få in pengar och behöver anlita inkasso sov för att få tillbaks pengarna och mycket av pengarna kommer de aldrig se, brutna människor brukar vara trasiga människor som inte är kapabla att rädda upp någon situation.
Banken vill att man ska betala så mycket i ränta i så lång tid som möjligt.
Går det åt helvete för folk dvs kreditförluster får banken svårare att få in pengar och behöver anlita inkasso sov för att få tillbaks pengarna och mycket av pengarna kommer de aldrig se, brutna människor brukar vara trasiga människor som inte är kapabla att rädda upp någon situation.
Enkelt exempel:
Scenario 1: du betalar 10 000:-/år till banken för ingenting (banking är inte kostnadsdrivande tjänster, det är rent seeking), och du löper 0% risk att inte kunna betala lånet.
Scenario 2: du betalar 50 000:-/år till banken för ingenting, och du löper 10% risk att inte kunna betala lånet (personlig konkurs och kreditförlust för banken).
En stor och lönsam organisation vill inte gärna sätta sig i situationen att de har 10% risk att förlora sina pengar.
Men grejen är att banken inte ens ser dig som en individ, du är bara en datapunkt av hundratusen andra. I verkligheten blir det därför typ:
Scenario 2: 100 000 personer betalar 50 000:-/år, och det är 0.1% risk att >10% av dessa inte kan betala lånet. D.v.s. 99.9% sannolikhet att minst 90% betalar in enorma summor för ingenting.
Alltså vill banken absolut inte ha Scenario 1. De vill ha Scenario 2, där X antal personer kommer gå i personlig konkurs.
----
Och då har vi bara pratat helt rationellt företagande. Sen kommer vi till saker som statliga bailouts, och att organisationerna är tämligen trasiga även utan dessa bailouts, och då blir det resor värre. Men jag vill bara förklara att även helt rationellt företagsekonomisk så vill banken råka ut för kreditförluster. Om banken gör 0% kreditförluster har de suboptimerat.