2022-07-02, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Nja detta tror jag iof inte eller missförstår jag kanske.
Banken vill att man ska betala så mycket i ränta i så lång tid som möjligt.
Går det åt helvete för folk dvs kreditförluster får banken svårare att få in pengar och behöver anlita inkasso sov för att få tillbaks pengarna och mycket av pengarna kommer de aldrig se, brutna människor brukar vara trasiga människor som inte är kapabla att rädda upp någon situation.
Banken ser inte dig som en människa, utan som en utfallsfunktion. Egentligen ser de inte ens dig som individ överhuvudtaget, du blir bara en irrelevant datapunkt av hundra tusen andra.

Enkelt exempel:

Scenario 1: du betalar 10 000:-/år till banken för ingenting (banking är inte kostnadsdrivande tjänster, det är rent seeking), och du löper 0% risk att inte kunna betala lånet.

Scenario 2: du betalar 50 000:-/år till banken för ingenting, och du löper 10% risk att inte kunna betala lånet (personlig konkurs och kreditförlust för banken).

En stor och lönsam organisation vill inte gärna sätta sig i situationen att de har 10% risk att förlora sina pengar.

Men grejen är att banken inte ens ser dig som en individ, du är bara en datapunkt av hundratusen andra. I verkligheten blir det därför typ:

Scenario 2: 100 000 personer betalar 50 000:-/år, och det är 0.1% risk att >10% av dessa inte kan betala lånet. D.v.s. 99.9% sannolikhet att minst 90% betalar in enorma summor för ingenting.

Alltså vill banken absolut inte ha Scenario 1. De vill ha Scenario 2, där X antal personer kommer gå i personlig konkurs.

----

Och då har vi bara pratat helt rationellt företagande. Sen kommer vi till saker som statliga bailouts, och att organisationerna är tämligen trasiga även utan dessa bailouts, och då blir det resor värre. Men jag vill bara förklara att även helt rationellt företagsekonomisk så vill banken råka ut för kreditförluster. Om banken gör 0% kreditförluster har de suboptimerat.
2022-07-02, 07:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det är ju inte vad de tror. Säljare försöker inte ens komma högre upp än -10% längre, därav alla "accepterat pris" osv. De försöker stanna på -10%. Det avvaktande är att köparna vill ha -20% (eller någon annan siffra), därav alla skambud.

Vilket snarare stärker bilden, eftersom Malmö är extremt mycket billigare än Stockholm och räntorna alltså inte har samma utslag. Malmös priser har såklart även de ökat en del de senaste 10-åren, men det var från nivåer som i Stockholm innebär en gata där det är farligt att gå utanför dörren.

Malmö verkar ha snittpriser kring 33ksek/kvm. Stockholm har ställen i förorten för 90ksek/kvm.

(nåja, hade.. det kanske är 70-80 just nu)

Så är det. Malmö är EXTREMT billigt jämfört med Sthlm. Sist jag kollade kostade den finaste sekelskiftsvåningen, takvåning på lilla Torg runt 50k per kvm. Det får du inte ens en lgh i närförort för i Sthlm ens nu. Inte ens bättre lägenheter i områden långt från stan som typ Täby eller de finare nybyggena i Norrtälje är så billiga.
2022-07-02, 07:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så är det. Malmö är EXTREMT billigt jämfört med Sthlm. Sist jag kollade kostade den finaste sekelskiftsvåningen, takvåning på lilla Torg runt 50k per kvm. Det får du inte ens en lgh i närförort för i Sthlm ens nu. Inte ens bättre lägenheter i områden långt från stan som typ Täby eller de finare nybyggena i Norrtälje är så billiga.
Skulle inte ta emot en bostad gratis ens i nån av de negerkolonierna.
Konstigt att det fortfarande finns vita människor som betalar för att bo där.
2022-07-02, 07:48
Medlem
Citat:
Banken ser inte dig som en människa, utan som en utfallsfunktion. Egentligen ser de inte ens dig som individ överhuvudtaget, du blir bara en irrelevant datapunkt av hundra tusen andra.

Enkelt exempel:

Scenario 1: du betalar 10 000:-/år till banken för ingenting (banking är inte kostnadsdrivande tjänster, det är rent seeking), och du löper 0% risk att inte kunna betala lånet.

Scenario 2: du betalar 50 000:-/år till banken för ingenting, och du löper 10% risk att inte kunna betala lånet (personlig konkurs och kreditförlust för banken).

En stor och lönsam organisation vill inte gärna sätta sig i situationen att de har 10% risk att förlora sina pengar.

Men grejen är att banken inte ens ser dig som en individ, du är bara en datapunkt av hundratusen andra. I verkligheten blir det därför typ:

Scenario 2: 100 000 personer betalar 50 000:-/år, och det är 0.1% risk att >10% av dessa inte kan betala lånet. D.v.s. 99.9% sannolikhet att minst 90% betalar in enorma summor för ingenting.

Alltså vill banken absolut inte ha Scenario 1. De vill ha Scenario 2, där X antal personer kommer gå i personlig konkurs.

----

Och då har vi bara pratat helt rationellt företagande. Sen kommer vi till saker som statliga bailouts, och att organisationerna är tämligen trasiga även utan dessa bailouts, och då blir det resor värre. Men jag vill bara förklara att även helt rationellt företagsekonomisk så vill banken råka ut för kreditförluster. Om banken gör 0% kreditförluster har de suboptimerat.

Jo det kan jag hålla med om, missförstod dig lite när jag trodde du menade att de vill ha många som inte klarar av att betala, detta skulle inte gynna bankerna.

Däremot om det är 5-10% som inte klarar det är säkert inprisat och kanske bra för banken?

Att banken skiter i individen det tror jag vi alla kan hålla med om.
Tror det finns en del gamla sparbanker i mindre orter där det är lite mer personlig service.
Kommer ihåg när jag som 18 åring tog ett litet banklån för att köpa bil och efter nåt år kom mitt privatkonto på minus 1 månad.
Då ringde personen som beviljat lånet och sa att jag skulle ordna så det blev + på kontot genast 😅
De som bor kvar i min gamla ort säger att det fungerar ungefär på samma sätt nu som då så det finns hopp även för banker.
2022-07-02, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Köpte en Bosch slipmaskin precis, 899 kr. Riktpris vid lansering år 2011 var 999 kr enligt deras PM.
Ingen prishöjning det senaste året heller enligt pricerunner. Bra investering, både min bosch borrhammare och sticksåg modell som jag köpte för 5-10 år sen säljs än idag.

Vart är inflationen? Inte på de saker slemhog konsumerar iaf. Går inte back.

Så det är vettigt ha kapital sparat till 1% ränta på sparkonto tills det är dags fynda bostad om 1-1.5 år efter bubblan spruckit.
30% back på börsen på ett halvår och -15% på bostaden sen på 2 mån, där kan vi snacka urholkning av ens kapital

Du har missat att kedjorna sitter på alldeles för stora lager och har svårt att få iväg prylarna? Då sänks priser. Du kan sitta och drömma men bara kika på amerikanska räntorna så ser du vad som kommer ske här och resten av världen strax.

Du pratar urholkning av kapital och säger det är vettigt att spara på sparkonto till 1%. Kan vara den mest bedrövliga ekonomiska rådgivningen jag skådat. Hur ser det över tid där tror du?

Det är inte höjda räntor som kommer sänka bostadsmarknaden. OM det skulle gå åt pipan är det arbetslöshet eller minskad utlåning som är anledningen.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-07-02 kl. 08:04.
2022-07-02, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Det verkar så.

Däremot kan man ju konstatera att hela argumentet med räntehöjningar motiverats med att motverka prisinflation. Med det sagt kanske man anser i ett politisk val att höjda fastighetsskatter är ”rättvisare” mot dem som är högt belånade (unga) och att (äldre) med dyra hus bidrar för lite.

https://www.ifn.se/media/gqtdueep/2020-hansson-ra-ttvis-och-effektiv-fastighetsskatt.pdf

Tror faktiskt räntehöjningar biter föga på det som driver inflationen, dvs energiproblematiken världen över.

Ser det extremt osannolikt att någon politiker har bollar för att införa detta. Majoriteten av befolkningen bor i ägt boende. Skulle bli stora tapp för det parti som går till val på detta.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-07-02 kl. 08:09.
2022-07-02, 08:24
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-djursholm-danderyds-kommun-sveavagen-50-18810155

Sällan man ser enorma villor i Djursholm på exekutiv..
2022-07-02, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-djursholm-danderyds-kommun-sveavagen-50-18810155

Sällan man ser enorma villor i Djursholm på exekutiv..
Att ägaren inte frivilligt säljer via mäklare tyder ju på att det ligger en rejäl tragedi bakom det där...
2022-07-02, 08:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Vilket snarare stärker bilden, eftersom Malmö är extremt mycket billigare än Stockholm och räntorna alltså inte har samma utslag. Malmös priser har såklart även de ökat en del de senaste 10-åren, men det var från nivåer som i Stockholm innebär en gata där det är farligt att gå utanför dörren.

Malmö verkar ha snittpriser kring 33ksek/kvm. Stockholm har ställen i förorten för 90ksek/kvm.

(nåja, hade.. det kanske är 70-80 just nu)
I Stockholm ligger allt till ett brutalt överpris och det är här den större bubblan finns. Så långt så klart.

När jag har tittat på Skåne kan jag konstatera följande; Lägenheterna i Malmö stad ligger på förhållandevis resonliga nivåer, som du säger, och kommer förmodligen hålla sig. Malmö är inte bara en marknad för Svensson utan Pedersen i Köpenhamn tittar även på Malmö som alternativ för bostad då tåget över bron kostar ~260 spänn tur och retur och ligger inom acceptabelt pendlingsavstånd på ~en halvtimme. Husen däremot ligger på brutala överpriser även i Skåne, särskilt vid kusten (Ystad, Simrishamn, Trelleborg osv.), och är av äldre konstruktion med sunkig uppvärmning. Här tror jag det kommer ske ett tämligen brutalt prisfall inom en snar framtid. Höllviken, Skanör-Falsterbo ligger i sin egna bubbla i Skåne och jag har inte en aning om varför priserna är så sjuka där nere med tanke på alla problem.

Villamarknaden i Västra Götaland ligger nog bäst till då uppvärmningen och konstruktionen ofta är bättre här men fy fan vilka sunkiga förbindelser det finns på sveriges baksida. Det är typ Vänersborg, Trollhättan och dom städerna på det stuket som har pendlingsmöjligheter åt norr och Varberg/Kungsbacka i söder. Inåt landet är det bil och sunkiga vägar som gäller.
Senast redigerad av Teu 2022-07-02 kl. 08:56.
2022-07-02, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Tror faktiskt räntehöjningar biter föga på det som driver inflationen, dvs energiproblematiken världen över.

Ser det extremt osannolikt att någon politiker har bollar för att införa detta. Majoriteten av befolkningen bor i ägt boende. Skulle bli stora tapp för det parti som går till val på detta.

”Extremt Osannolikt”?

Har du läst länken till utredningen? Det handlar om ”rättvisare” skatt. Fastighetsavgifter har vi fortfarande. Viljan är ju är att inte subventionera för äldre att bo i stora avbetalda hus. Avsikten kanske är att de ska sälja av sina hus och använda pengarna för kompensera sin pension med, samt flytta in i nyproducerade lägenheter.
2022-07-02, 08:52
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Du har missat att kedjorna sitter på alldeles för stora lager och har svårt att få iväg prylarna? Då sänks priser. Du kan sitta och drömma men bara kika på amerikanska räntorna så ser du vad som kommer ske här och resten av världen strax.

Du pratar urholkning av kapital och säger det är vettigt att spara på sparkonto till 1%. Kan vara den mest bedrövliga ekonomiska rådgivningen jag skådat. Hur ser det över tid där tror du?

Det är inte höjda räntor som kommer sänka bostadsmarknaden. OM det skulle gå åt pipan är det arbetslöshet eller minskad utlåning som är anledningen.
Vad är ditt investeringstips just nu?
+1% känns ju som en bättre investering än aktier som går ner varenda vecka.
2022-07-02, 08:54
Avslutad
Citat:

Slemhog säger att han inte drabbas av inflationen och tar upp något irrelevant anekdotiskt exempel. Livsmedel +8,8% I maj, el upp typ 35%. Han konsumerar alltså inte el eller livsmedel. Skulle iofs kunna förklara de bisarra inläggen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in