2022-07-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det spelar ingen roll om de har hundratals himars, för de har varken logistiken för att försörja dem eller dieseln för att sköta det i östra Ukraina.

Jag tror att kriget först kan vända till Ukrainas fördel när de börjar slåss på allvar i Odessa. Där är logistiken mycket enklare för dem, och de kan t om ha vissa lager i NATO-länder. Jag tror Donbass är kört, även om det kan ta tid. Det finns lite risk att ryssen av just denna anledning ger sig på Kharkov. Vi hoppas på fredsförhandlingar innan dess...

Ryssland kommer att få ett litet helvete att hålla Donbass. Att inte Ukraina ger upp kommer ju att innebära artilleribeskjutning över hela Donbass, redan nu slår man ju ut ammunitionsdepåer och oljedepåer låt vara inte i tillräckligt stor omfattning.

Detta kriget tar ju inte slut och att ligga i försvarsställning kommer inte att bli en trevlig upplevelse för dom soldater som Ryssland kan skaka fram. Man skulle inte ha gett sig på detta. Rena förlusten att få ett krig på halsen som aldrig tar slut. Dessutom att bli hatade i Europa, inte kunna mötas inom idrott, bli bojkottade i länder med demokratiska värderingar. Det kan inte bli en vinst. För att inte nämna ekonomin och depressionerna i Ryssland.
Citera
2022-07-01, 20:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Norges statsminister är i Kiev och möter Zelenskij. Norge utlovar bistånd under 2022 och 2023 med hela 10,4 miljarder svenska kronor
Tänk om fler länder kunde detta. VAD FAN är Scholtz?

Men jo Zelenskij tackade Tyskland häromdagen så tydligen har pansarvagnar och självgående artilleri kommit, samt ammunition till dessa system.
Ja det verkar som artilleriet har kommit fram nu. Men det är också Nederländerna och Italien som har samma modelll (PzH2000) så lite oklart vem som har donerat de. Men det självgående artilleriet verkar ju vara rena rama drömmen att använda jämfört med det som bogseras. Snabbare att köra på skjutplats och sen bara sticka efteråt så ingen drönare hinner se dig.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1542883750605889539
Citera
2022-07-01, 20:49
Medlem
Conceptions avatar
Bra kanal den där 1420. Får man en inblick i vad ryssar på gatan tycker.

Förresten lite lustigt när denna ryss får svara på en fråga om han tycker det är NATOs fel att Ryssland invaderar Ukraina. Man märker ju en rädsla i rösten på honom. Han både stammar och skakar i underläppen.

https://youtu.be/pNAea_bDHpc?t=358
Citera
2022-07-01, 20:50
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om de har hundratals himars, för de har varken logistiken för att försörja dem eller dieseln för att sköta det i östra Ukraina.

Jag tror att kriget först kan vända till Ukrainas fördel när de börjar slåss på allvar i Odessa. Där är logistiken mycket enklare för dem, och de kan t om ha vissa lager i NATO-länder. Jag tror Donbass är kört, även om det kan ta tid. Det finns lite risk att ryssen av just denna anledning ger sig på Kharkov. Vi hoppas på fredsförhandlingar innan dess...

Ja du, det lär bli ryssarna som skickar fram fredstrevare när dom tycker dom kommit tillräckligt långt i Donbass. Ambitionerna har skruvats ner. Läget internt i Ryssland med alla sanktioner ska inte underskattas. Ryssarna är under press. Putin låtsas som om han sköter kriget i Ukraina (specialoperationen) med vänster hand. Vilket förstås inte stämmer. Vad händer då, om ryssarna vill avsluta kriget? Vilket jag tror de vill nu men att de inte vill visa det. Allt är mycket skrivet i stjärnorna men jag tror man kan fundera kring detta.
Citera
2022-07-01, 20:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ryssland kommer att få ett litet helvete att hålla Donbass. Att inte Ukraina ger upp kommer ju att innebära artilleribeskjutning över hela Donbass, redan nu slår man ju ut ammunitionsdepåer och oljedepåer låt vara inte i tillräckligt stor omfattning.

Det skapar ömsesidig "attrition" (utnötning), där kommer vara någon form för artilleridueller. Men det kommer inte vända kriget.

Tänk om den artilleribeskjutningen som du nämner blir samma helvete för ukrainska sidan. Det kommer gå att hitta öst-Ukrainare som gärna skjuter tillbaka, de har 8 år av aggressioner att få utlopp för. Ryssarna kan skjuta lika långt som NATO-vapnen. Om de har sämre precision använder de bara fler pjäser.
Citera
2022-07-01, 20:52
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Nej, det här en ekonomisk och diplomatisk katastrof för Ryssland som varar länge.
Men de behåller territorierna. Tror det är allt Putin bryr sig om.
I framtida ryska historieböcker blir det det han blir ihågkommen för - att han expanderade Ryssland.

Möjligtvis i de ryska historieböckerna som du säger, i alla andra historieböcker kommer han vara känd som den som förde ryssland 100 år tillbaka i tiden. Hoppas det ryska folket tycker det var värt det.
Citera
2022-07-01, 20:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Med tanke på senaste tidens terrorbombningar med missiler av Röda Armén så har det varit på gång att UAF skulle få SAMs med längre räckvidd. Och nu verkar det som att två NASAMS ska doneras av USA. Gissningsvis ett till Odesa och ett till Kyiv.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1542942841026084864
Citera
2022-07-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vilket sicket struntprat! Rysk industri har inget 100 procentigt beroende av teknik från väst! Visst behöver de mycket från väst men långt ifrån 100 procemt…
Sen tillverkas och utvecklas mycket av västs teknik i Asien vilket ger Ryssland vissa möjligheter att komma åt västteknik trots sanktioner. Så att rysk industri skulle vara finito är bogus..
Jag är ledsen att göra dig besviken men så är det, 100% av Rysslands industri är beroende av västteknik. Har du några andra uppgifter så uppskattar jag om du kan visa att jag har fel.

Oavsett var det utvecklas så har Ryssland framöver inte möjlighet att tillverka det.
Ryssland som industrination är kört, finito.
Citera
2022-07-01, 20:54
Medlem
raskenss avatar
Rödbetssoppan borsjtj är numera enligt FN fastslaget Ukrainskt kulturarv. Till ryssfascisternas förtret

https://www.svt.se/kultur/ukrainsk-soppkultur-listas-som-hotat-kulturarv
Citera
2022-07-01, 21:12
Medlem
Citat:
Kineserna börjar bli väldigt starka inom vissa nischer.

https://www.chinabankingnews.com/2020/06/10/china-is-the-worlds-biggest-source-of-top-tier-artificial-intelligence-researchers/
…och hur blev det med dina spekulationer om att Ryssland kan ersätta vad väst inte kan leverera?
Har du hittat något? Låt mig veta, jag är genuint intresserad.
Citera
2022-07-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu är det väl skillnad på att sy T-shirts, bygga tåg och sköta tunnelbana mot att bygga de högsta och mest avancerade husen i världen. Architect Studio Gang Architects. Main contractor McHugh Construction. Är Jeanne Gang, chef över Studio Gang kines eller vad menar du?
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Gang

De som byggde huset McHugh Construction låter inte heller det kinesiskt. Kineserna kanske köpt huset men de har fan inte byggt och designat det. Dumjävlarna som slår i spik är säkert ryssar men platschefen är med all säkerhet inte ryss. Det har du säkert rätt i men i detta fallet handlar det inte om att Rysk ingenjörskonst är dyrare än västerländsk. Ok, kärnkraft kanske de kan bygga men all teknologi i dessa kärnkraftverk är västerländska.
https://www.neimagazine.com/features/featurewestern-technology-used-to-monitor-safety-in-russian-plants/
Jag försökte med enkelhet förklara för dig hur ekonomier fungerar men det är uppenbarligen så att du inte förstår detta. När det kommer till Kina - vilket du uppenbarligen inte vet något om, arbetat mot eller har besökt om så rankar Kina på 12 plats i i Wipos innovations index

https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2021

Kina rankas 24 i infrastruktur medan USA rankas 25. Kina rankas på fjärde plats i "Knowledge and technology output". Kina är en av världens mest innovativa länder och topp tio inom en lång rad områden. Många svenska ingenjörsbyråer har förövrigt konsultavtal med Kina och vice versa. Det är inte någon som tvivlar på Kinas kapacitet att designa och bygga skyskrapor. Faktum är att Kina nästan har fyra gånger så många skyskrapor som USA och något värre om Hong Kong inte räknas in. Att du inte tror att Kina kan bygga skyskrapor är de facto oseriöst.

Du hävdar att rysk kärnkraftsteknologi härstammar från västvärlden. Tja, en del komponenter gör det uppenbart men Ryssland är också bland världens absolut duktigaste inom just kärnkraftsteknologi. Så släpp hela grejen att Kina, Ryssland osv. är länder bestående av primitiva halvapor. Det stämmer inte. De är båda tekniskt sofistikerade - men vet du vad. Du behöver inte tro på det jag skriver. Du kan ju ringa Ramböll eller någon större byrå och fråga om Kinas kapacitet att bygga infrastruktur. Givet vad du tycker så kommer bli förvånad över svaret.
Citera
2022-07-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Fy fan vad oseriösa topppolitiker är och särskilt det feta fyllot Boris. Hur jävla luddigt får man uttrycka sig?

"Well, there's an analysis that I think has been done by somebody recently, a think tank. They’re looking at about 35 mentions, or perhaps it's a little bit more now, of that issue."

(och btw, hur många gånger är rimligt att varna för kärnvapenkrig? 30 tycker inte jag känns orimlig innan man utplånar världen). Undrar dessutom hur många gånger massa idioter varnat om "klimathotet". Tycker vi får sätta gränsen vid 30.
. ”Tomma tunnor skramlar mest ”, är ett bra svenskt ordspråk som passar bra här ..

PutinRyssland är svagt o fattigt , att göra sig stor o farlig är ett babianbeteende som är vanligt inom djurvärlden , och tydligen även i Ryssland

Snacka inte skit om Boris !!, då kan han bli förbannad .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in