2022-06-29, 18:17
Medlem
raskenss avatar
Helt otroligt ryssarna använde två st sjömålsrobotar från 1962 som drivs av flytande bränsle väger 6 ton och avfyras från ett strategiskt bombflyg för att bomba ett shoppingcenter.
Roboten är utvecklad för att bekämpa hangarfartyg med kärnladdningar.

Det är ungefär som att använda stridsvagnar mot ficktjuvar.

Extra komiskt att missilen är 60 år gammal

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kh-22

Ryssarna är fan i mig helt befriade från intelligens.

Roboten drivs av trietylamin och rödrykande salpetersyra. Riktigt obehagliga kemikalier. Hypergolt bränsle som spontanantänder.
Senast redigerad av raskens 2022-06-29 kl. 18:21.
Citera
2022-06-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tack Putin snillet. Bra jobbat att få 1 340 kmb(japp 134 mil) fräsch ny NATO-gräns till Ryssland. Kanske med eftertyck korkat eftersom motivet till våldtäckten på Ukraina var att hindra NATOs utvidging.

Vad tror du det är för fel i huvudet: "det hade jag ingen aaaaaning om?

Mer NATO hurra hurra hurra för Putins nya konkursfärdiga NATO-omringade Ryssland.

Vi får vilket land USA tar över härnäst.
Det verkar i alla fall inte bli Ukraina.
Citera
2022-06-29, 18:20
Moderator
vfs avatar
Raderat inlägg av chattliknande karaktär. Lägg ner enradarna/Mod
Citera
2022-06-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ryssland säger sig ha bevis för att Kievs version av Kremenchuk inte stämmer.

Köpcentret ligger bara 70 meter från vapenlagret, som Ryssland attackerade. Praxis är visst att områden runtomkring militära anläggningar också räknas som militära mål. Man skall alltså inte tillåta civila och civila anläggningar inom ca 200 meter bort.

Inga döda har rapporterats.

Evidence opposes Ukrainian claim of Kremenchug mall attack - Russia

https://rumble.com/v1afj4l-evidence-opposes-ukrainian-claim-of-kremenchug-mall-attack-russia.html

Han säger 70 meter men kollar man själv på google map så är ju avståndet minst 340 meter ifrån närmsta punkterna ifrån huset han visar och köpcentret. Kollar man den minsta lilla byggnaden som är närmast köpcentret till norr så är det 110m men det är ju betydligt mindre än som stora byggnadena mer norrut.

edit: Finns CCTV som visar på två stora smällar samt CCTV som visar en raket som träffar köpcentret.
Senast redigerad av LortJohan 2022-06-29 kl. 18:29.
Citera
2022-06-29, 18:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
I den senaste fångutväxlingen så kom 43 soldater från Azov-regementet tillbaka. Alltså tycker inte ens ryssarna att det är någon skillnad på dem och andra. De tror inte själva på judenazist-snacket.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1542160646845906952

Yes, såg det hoppas att vi får reda på vilka det är som blivit släppta, har svårt att tänka mig att det skulle vara några av officerarna eller ledarna av Azov.
Citera
2022-06-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Ja , skulle kännas säkert faktiskt , genererar nog många jobb dessutom ,

USAs baser är oftast självförsörjande från USA. Det är också och amerikanskt territorium så man måste visa pass osv. De skeppar in det de behöver från USA. Jag har varit på flera…
Citera
2022-06-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tack Putin snillet. Bra jobbat att få 1 340 kmb(japp 134 mil) fräsch ny NATO-gräns till Ryssland. Kanske med eftertyck korkat eftersom motivet till våldtäckten på Ukraina var att hindra NATOs utvidging.

Vad tror du det är för fel i huvudet: "det hade jag ingen aaaaaning om?

Mer NATO hurra hurra hurra för Putins nya konkursfärdiga NATO-omringade Ryssland.
Visst kan man väl hålla med om att det är dumt men det är ju lika dumt av oss, framför allt Finland som nu måste spendera mycket pengar på att militarisera sin långa gräns.

Skillnaden med med Ukraina och Finland är att finnarna inte utgör ett hot med prat om kärnvapen, hat och förtryck av rysstalande dom inte har så många av i landet och en del annat. Det kan ju i och för säg ändras genom lite morötter och påtryckningar från USA som kanske som i Ukraina vill öppne ytterligare front för att försvaga ryssarna. Det jobbas ju hårt med det i Litauen verkar det som.

Sen borde ju Putin och Ryssland ha upptäckt nu att NATO bara är en papperstiger utan kraft eller industriell militärkapacitet så dom borde inte bry sig så mycket längre utan koncentrera sig på sitt ekonomiska projekt tillsammans med Kina och Indien istället och låta EU dö ut i sin dyrbara rysskräck då allt måste rustas upp. Troligen löser EU och NATO upp sig i vår kommande ekonomiska kris eftersom enighet och pengar tar slut och vi hjälpte då återigen Putin och Ryssland precis som med sanktionerna att bli starkare. Vad vet jag, en möjlig utveckling om vi ser hur illa allt annat fallit ut för EU.
Citera
2022-06-29, 18:36
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det rörde sig om en miljard och det beror på teknikaliteter som gör att Ryssland inte kan betala den. Dom är inte alls bankrutt utan tjänar mer pengar än någonsin på stigande råvarupriser tack vare sanktionerna. Snacka om att Väst skjutit sig själv i foten.
Cope 😂
Teknikaliteten är att Ryssland har slut på pengar, en skenande inflation och en fattig befolkning som isolerats från resten av världen. Ryssland är snart stora Nordkorea.
Citera
2022-06-29, 18:38
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Så låter en som köpt hela paketet av lögner från Väst inklusive Greta-indoktrineringen. Jag ser problemen i min bransch och där går det inte att ersätta gasen med förnyelsebar energi och energisnålare produktion. Vilken verklighet lever ni i egentligen?
Det finns flera producenter av gas. Man hittade för ett par år sedan världens hittils största gasreserv utanför Afrikas kust. Sluta gråt nu, Sergej.
Citera
2022-06-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ja, Ryssland kan sälja till andra. Dessa "andra" kommer noteras av omvärlden som understödjare av en krigsbrottsling/ galning som hotar världsfreden. Det kan såklart medföra konsekvenser för dessa "andra" ifall de vill ha affärsutbyte eller annat samarbete med de (stora) delar av världen som bojkottar Putin.

Vad behöver Ryssland från väst? Det mesta, förutom olja och gas. Ryssland är ett låginnovativt land som är beroende av know-how och avancerade produkter från väst för att deras egen industriproduktion ska fungera i längden. Men olja och gas har de. Samt rovor och Vodka. Blir dock trist och fattigt i längden.

Det Putin nu gjort mot Ukraina är något som inte kan ryckas på axlarna åt. Masken har fallit och alla ser nu vad Ryssland verkligen är. Putinregimen måste bort, sen kan den långa resan tillbaka för Ryssland börja.

Dessa andra är övriga världen (förutom EU, USA, Kanada och Australien) och dom är lika less på the evil empire som Ryssland. När nu Ryssland och Kina bryter sig loss kommer dom inse att det är bättre att handla med dom istället för USA och Europa.

Ge något exempel på vad Ryssland behöver av Europa och då menar jag något man verkligen behöver, inte märkeskläder, Ferraris och gangsta rap.
Citera
2022-06-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Det är mycket västerländska komponenter även i kinabilarna. Säger Intel, AMD, etc. nej till vidareexport så blir det inget av med det. Självklart kan och antagligen gör kineserna bilar utan västkomponenter, men då är vi ju tillbaka till 70-talet som ryssarna upptäckt i Renault-fabriken

Kina gör kretskorten och dom klarar av att göra kopior, det är dom bra på.
Citera
2022-06-29, 18:45
Medlem
Sqrbankens avatar
Ekonomi och detta krig har många infallsvinklar. Här är en, kärnvapen åsido.

Jag delar faktiskt putinistens åsikt om att amerikansk (västerländsk) vapenindustri gillar detta krig. De rentav älskar det! Miljarderna rullar, korrupta politikers ryggar klias medan notan skickas till skattebetalarna – win win (för intressenterna). En polare som arbetar på Saab lär (enligt egen utsago) knappast varit sysslolös senaste halvåret.

Putinisten skulle tillskillnad mot mig däremot (kunna) hävda att USA (“på omvägar”) startade kriget (något som man ännu inte adekvat – rentav nyktert - kunnat förklara hur, än mindre utan att iklä sig foliehatten) för att blidka denna miljardindustri medan jag hävdar att den likt alla bolag som strångas på en given marknad tar chansen dirkekt när möjligheten/heterna uppstår.

Företagsledningar, inte minst inom hårt konkurrerande miljardindustrier på fria marknader, har protokoll man följer som täcker varje tänkbar situation som kan uppstå inom sin intressesfär och hur man omedelbart ska agera vid en given situation för att avkasta så optimalt det går på den och inte förlora marknadsandelar.

Svårt att ge denna industri ett mer öppet mål än vad Kreml och Putin gav dem I Februari. Att Tsardömet tids nog skulle skapa en stark(are) efterfrågan på motvärn lär heller knappast stått långt ner på ovan nämnda protokoll heller, skulle jag tro. Privata aktörer I väst som nu fått än mer kapital att skjuta in på FoU på resultaträkningens balansbilaga än på länge.

På sikt resulterar detta i än mer effektiva och precisions-dödligare vapen en gien privat aktörs stat kan köpa in medan Kremls anti-innovativa, korrupta centralstyre lär flåsa sig än längre bort från täten i det krigsindustriella mellennielånga vapenmarathon-loppet. Särskilt nu när man likt Kina inte ens kan sno västerländsk innovation längre medelst sanktionernas västerländska koncernflykter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in