2022-07-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det är som sagt många länder som skickar långräckviddiga vapen. Du tror väl inte på allvar att allt berättas i media?

Du har nog inte förstått hur mäktiga HIMARS är, och vad de kan göra med ryskt artilleri, staber och försörjningslinjer.

Jaja, jag behöver inte övertyga dig, du kommer få se ändå.

Dom fick 3 eller 4st som en symbol handling vad är det som är svårt att förstå? vad ska dom göra med dessa?
Citera
2022-07-01, 20:21
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Zircon har bara 100 mil räckvidd och når max Mach 9. Inget jag hade hyllat.

ICBMs och SLBMs är de avgörande vid ett eventuellt världskrig. Och där har USA en fördel

Zircon är en AShM och är tänkt att slå ut fartyg, inte användas vid ett strategiskt fullskaligt kärnvapenkrig likt ICBM/SLBM.

Vad har allt detta att göra med det faktum att JASSM är subsoniska, ARRW endast når Mach 4 (och hypersoniskt är allt över Mach 5) samt att Trident inte räknas till hypersoniska kryssningsmissiler?
Citera
2022-07-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Dom fick 3 eller 4st som en symbol handling vad är det som är svårt att förstå? vad ska dom göra med dessa?

Men även Boris skickar och sedan har vi olika sorters artilleri som kommer in. Bl a Caesar från Frankrike och enligt rykten idag skickar också Norge något.

Norge är otroligt rikt och skickar mycket nu och bidrar med pengar dessutom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Och? Nu var ju frågan om USA initierat kriget? Såvitt jag vet så var det Putin som samlade sin armé vid Ukrainas gräns och sedan invaderade? Om han gjorde det för att USA och väst öppet varit involverade i Ukraina, skapat politiska, diplomatiska och affärsmässiga relationer ändrar väl inget i skuldbördan? Tycker du att Ukrainas närmande till väst rättfärdigar en invasion…och att det av den anledningen är någon annans än Rysslands fel? Tycker du att Ukraina egentligen är ryskt? Ja, då resonerar du som Kreml och då förstår jag varför du tycker som du gör.
Men….det var fortfarande Ryssland som invaderade. Inte ens Putin hävdar något annat även om han kallar det för en ”specialoperation”

Många tror att kriget startade i februari 2022.
Det startade 2014. Ukraina besköt sina egna Ukrainska medborgare med howitzers i östra Ukraina i 8 år. Kan du tänka dig att UK rullar fram kanoner och beskjuter sina egna medborgare i Nordirland. Och sen att NATO skickar fler kanoner?

Om man ser det från rysk sida, så är det helt helt logiskt och nödvändigt. Det krävs stor mental kapacitet för att kunna göra det och antagligen varför det inte gick att lösa med diplomati.

Det är som det är.
Folk är i så motsatta läger att man bara kan lösa frågan genom krig. Det är bara att gilla läget och hoppas att det inte leder till kärnvapenkrig.
Citera
Medlem
Kommer ni ihåg de 80 M777 haubitsar som USA skickade till Ukraina?
Visar sig att de inte kan användas speciellt länge innan de blir förbrukade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M777_haubits

Citat:
M777 HOWITZERS CONSTANTLY BREAK DOWN AND REQUIRE REPAIR, SAYS UKRAINE
https://frontierindia.com/m777-howitzers-constantly-break-down-and-require-repair-says-ukraine/

"after its use on the battlefield, criticism started emerging. The M-777 howitzers were called too “gentle” and not adapted for long-term operation. Karpenko said the howitzers, after each fire contact, a third need to be repaired."
Citera
2022-07-01, 20:29
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Fel. Det kallas "facts on the ground".

När Ryssland har hela Donbass i slutet av sommaren eller tidig höst så avtar stridigheterna. Först för blött under hösten och sen snö under vintern. Ryssarna gräver ner sig och bygger försvar. Sen blir det helt enkelt för kostsamt för Ukraina att försöka ta tillbaka Donbass, oavsett vapen från väst.

Att försvara sig kostar 1:3. Att gå till attack kostar 3:1.
Ukraina behöver alltså 6-dubbla sin styrka för att kunna gå till attack nästa år.
Det fixar de inte.

Jag gissar på vapenstillestånd i oktober och sen blir det en så kallad "frusen konflikt".

Så då går allt tillbaka som "vanligt"? Eller vad tänker du? Tror du alla sanktioner bara upphör då?
Citera
2022-07-01, 20:29
Medlem
Statements by Ukrainian Ambassador Melnyk that Stepan Bandera was not a mass murderer of Jews and Poles caused outrage in a number of states. Poland, Germany, Israel expressed their disagreement. This is a distortion of historical facts, a trivialization of the Holocaust and an insult to those who were killed by Bandera and his people, the Israeli embassy said.
https://t-me.translate.goog/s/rusbrief?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp
Citera
2022-07-01, 20:35
Medlem
"Lysychansk Boiler" Residents In Ukraine & Russian Controlled Speak Out
https://www.youtube.com/watch?v=5vi9BCo1jNw
Citera
2022-07-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Så då går allt tillbaka som "vanligt"? Eller vad tänker du? Tror du alla sanktioner bara upphör då?

Nej, det här en ekonomisk och diplomatisk katastrof för Ryssland som varar länge.
Men de behåller territorierna. Tror det är allt Putin bryr sig om.
I framtida ryska historieböcker blir det det han blir ihågkommen för - att han expanderade Ryssland.
Citera
2022-07-01, 20:38
Medlem
Norges statsminister är i Kiev och möter Zelenskij. Norge utlovar bistånd under 2022 och 2023 med hela 10,4 miljarder svenska kronor
Tänk om fler länder kunde detta. VAD FAN är Scholtz?

Men jo Zelenskij tackade Tyskland häromdagen så tydligen har pansarvagnar och självgående artilleri kommit, samt ammunition till dessa system.
Citera
2022-07-01, 20:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Nej det väst skickar hjälper inte ett skit! hur gammal är du? 4 himars fick UA till en försvarslinje på 600km vad tror du det hjälper? Skulle inte förvåna mig om dessa redan är mos.

Javelins hjälpte dock i första fasen av kriget så det gjorde påverkan men så längde väst skickar löjligt lite av allt så hjälper det inte ett skit, UA skulle behöva hundratals himars och tusentals artilleri pjäser med granater till samt mycket annat då hade vi kunnat snacka om game changer inte nu .

Det spelar ingen roll om de har hundratals himars, för de har varken logistiken för att försörja dem eller dieseln för att sköta det i östra Ukraina.

Jag tror att kriget först kan vända till Ukrainas fördel när de börjar slåss på allvar i Odessa. Där är logistiken mycket enklare för dem, och de kan t om ha vissa lager i NATO-länder. Jag tror Donbass är kört, även om det kan ta tid. Det finns lite risk att ryssen av just denna anledning ger sig på Kharkov. Vi hoppas på fredsförhandlingar innan dess...
Citera
2022-07-01, 20:44
Medlem
Citat:
Jag inga uppgifter på vilka som producerar eller mängd , UA själva uppger 60k om dagen.

En annan intressant sak är att under dom första 3 månaderna avfyrade Ryssarna 1200-2000 långdistansrobotar, det är vad USA producerar på 4 år och man uppskattar att Ryssarna började kriget med runt 4000st.
Vad jag misstänkte. Ingen produktion alltså, bara från gamla lager?
Ryssland skjuter nu robotar producerade på 60-70-talet
Jag har ingen information om produktion av nytt materiel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in