2022-07-01, 17:40
Medlem
https://twitter.com/lenahallengren/status/1435244393427095552?ref_src=twsrc%5Etfw

Oj vad normalt det blev
Citera
2022-07-01, 18:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Från BMI 40 räknas visst snuvan som farlig

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/individer-med-fetma-utgor-riskgrupp/

Japp. Runt 25 är ju normalt. Mellan 25 och 30 som övervikt. 30-35 som fetma och över 35 som svår fetma. 40 då är man jävligt fet. En anledning till att gränsen sattes så högt som 40 var nog att myndigheterna inte ville att så många skulle placeras i fel fack.
Skulle man säga att BMI över 25 är riskgrupp skulle jag tippa på att minst 75% av befolkningen över 40 år skulle kvala in. Många skulle behöva skyddas då...det blir för dyrt.
Citera
2022-07-01, 18:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag skulle vilja veta om antalet personer som vårdats för någon form av blodpropp under åren 2020-2022 har ökat jmf med föregående år. Har en stark känsla att det är så. Borde väl finnas siffror på det någonstans?
Citera
2022-07-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle vilja veta om antalet personer som vårdats för någon form av blodpropp under åren 2020-2022 har ökat jmf med föregående år. Har en stark känsla att det är så. Borde väl finnas siffror på det någonstans?
Eller om det har ökat från 2021-2022… du kan INTE skylla allt på Coronan! Varje väg har flera stigar…du stirrar blint på vägen så att du missar stigarna…
Citera
2022-07-01, 20:15
Medlem
Citat:
Japp. Runt 25 är ju normalt. Mellan 25 och 30 som övervikt. 30-35 som fetma och över 35 som svår fetma. 40 då är man jävligt fet. En anledning till att gränsen sattes så högt som 40 var nog att myndigheterna inte ville att så många skulle placeras i fel fack.
Skulle man säga att BMI över 25 är riskgrupp skulle jag tippa på att minst 75% av befolkningen över 40 år skulle kvala in. Många skulle behöva skyddas då...det blir för dyrt.
Det där med BMI är lite suspekt.. enligt BMI mått är jag underviktig då jag väger 45 till mina 156 cm… jag har timglaskropp och är fyllig både på röv och bröst.. medan min man räknas som överviktig då han väger 100 kg till sina 188 cm. Min man är yrkesmilitär och är bara jävligt muskulös.. så BMI kan man ta med en nypa salt..
Citera
2022-07-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Det där med BMI är lite suspekt.. enligt BMI mått är jag underviktig då jag väger 45 till mina 156 cm… jag har timglaskropp och är fyllig både på röv och bröst.. medan min man räknas som överviktig då han väger 100 kg till sina 188 cm. Min man är yrkesmilitär och är bara jävligt muskulös.. så BMI kan man ta med en nypa salt..

Troligtvis skulle många hockeyspelare och rugbyspelare också vara överviktiga enligt BMI. Men BMI, body mass index förklarar inte fettprocenten. Är det fett eller muskler som utgör massan. Ganska viktigt men för covid är det nog oviktigt. En hög kroppsmassa innebär högre belastning för hjärta och lungor=dåligt vid covid.
Citera
2022-07-01, 22:51
Medlem
Pethuglins avatar
Det här är väl lite för mycket.

Kinas teori: Covid-smittan blåser in från Nordkorea

"Många smittfall i staden Dandong nära gränsen till Nordkorea har fått Kina att misstänkta vinden.
Boende i staden ombeds stänga sina fönster och nu ska nya maskiner undersöka teorin."

https://www.expressen.se/nyheter/kinas-teori-covidsmittan-blaser-in-fran-nordkorea/
Citera
2022-07-01, 22:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Eller om det har ökat från 2021-2022… du kan INTE skylla allt på Coronan! Varje väg har flera stigar…du stirrar blint på vägen så att du missar stigarna…

Är just därför jag vill jämföra med tidigare år. Innan vi hade corona.
Citera
2022-07-01, 23:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Japp, du har rätt. Inom rimliga gränser. Går man strikt på BMI slulle varenda hockeyspelare räknas som överviktig.
Citera
2022-07-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det här är väl lite för mycket.

Kinas teori: Covid-smittan blåser in från Nordkorea

"Många smittfall i staden Dandong nära gränsen till Nordkorea har fått Kina att misstänkta vinden.
Boende i staden ombeds stänga sina fönster och nu ska nya maskiner undersöka teorin."

https://www.expressen.se/nyheter/kinas-teori-covidsmittan-blaser-in-fran-nordkorea/

Helt följdriktigt och klockrent. Självklart måste viruset nu följa med luftströmmarna och färdas över statsgränser.

Hur skulle vi annars kunna hålla tillräckligt hög nivå på befolkningarnas skräck och dödsångest?

Huvudrubriken på förstasidorna i Sverige på måndag:

"Covidstormen från Norge lamslår hela Bohuslän, Värmland och Dalarna - invånarna vägrar lämna sina hem."
Citera
2022-07-01, 23:27
Medlem
Citat:
Är just därför jag vill jämföra med tidigare år. Innan vi hade corona.
Jag syftade mer på att om det har ökat från slutet av 2020 fram till nu kan det bero på vaccinet och inte Coronan…
Citera
2022-07-01, 23:48
Medlem
picapicans avatar
Vården är redan sjukt pressad vad gäller bemanning. Ökar smittan, så kollapsar hela vårdapparaten. Lågkonjunktur ovanpå det, Sverige i fritt fall.

Nya restriktioner i närtid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in