Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Kina är världens största marknad för bilar mobiler osv så nog har de varit konsumtionsdrivna, med lånade pengar, Kinesiska studenter har $5000 i kreditkortsskuld i snitt.
Kina använde lika mycket betong under 2020 + 2021 som hela USA 1900-2021, vad kan man inte lära sig från youtube, så nog är de bostadskonsumenter alltid.
De flesta stora företag har börjat söka sig utanför Kina efter corona och Kina kommer oavbrutet att tappa export nu.
Det är nog inte mycket osv där... det tar slut ganska fort.
De har velat ha en konsumtionsdriven ekonomi, kanske unga människor anammat den. Universiteten är inte gratis, det finns väl knappast studielån heller?
Det finns väl två motorer i Kinas ekonomi? Bygg och allt som där hör till, och export av konsumtionsvaror (som alltid priskonkurrerar).
Byggsektorn försöker de göda med projekt i utlandet (t ex Iran). Kina är färdigbyggt, det kan de knappast göra något åt. Och världen är ganska liten om den skall göda Kinas enorma byggsektor.
Exportsektorns konkurrenskraft beror av löneläget i landet. Jag tror kineserna, som saknar fackföreningar, a-kassa, statliga pensioner osv, hellre går ner i lön än förlorar jobbet. Så vidhålls den industrin.
Det blir billiga TV-apparater för oss. För Kina slit och armod.
Värre hade ju varit om Kinas ekonomi var stark och drev upp inflationen medan vi gick in i lågkonjunktur.
Men för oss är det inte dåligt om det är i Kina ekonomin kyls av. Det kineser konsumerar är made in China utgår jag från.
Tyskland och i viss mån Sverige exporterar insatsvaror till deras industri först och främst. Det är Tyskland som byggt upp deras stål- och cementindustri vad jag förstår. Om Kinas konsumtion straffas blir det ingen käftsmäll, det tror jag inte.
Nu är vi OT!
Slut därmed för min del.