2022-07-01, 18:51
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror tvärtom de sänker lönerna och exporterar sig ur krisen. Kina är inte konsumtionsdrivet.

Och där avbryts inflationen hursomhelst, och räntorna sänks.
Kina är världens största marknad för bilar mobiler osv så nog har de varit konsumtionsdrivna, med lånade pengar, Kinesiska studenter har $5000 i kreditkortsskuld i snitt.

Kina använde lika mycket betong under 2020 + 2021 som hela USA 1900-2021, vad kan man inte lära sig från youtube, så nog är de bostadskonsumenter alltid.

De flesta stora företag har börjat söka sig utanför Kina efter corona och Kina kommer oavbrutet att tappa export nu.
Citera
2022-07-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kina är världens största marknad för bilar mobiler osv så nog har de varit konsumtionsdrivna, med lånade pengar, Kinesiska studenter har $5000 i kreditkortsskuld i snitt.

Kina använde lika mycket betong under 2020 + 2021 som hela USA 1900-2021, vad kan man inte lära sig från youtube, så nog är de bostadskonsumenter alltid.

De flesta stora företag har börjat söka sig utanför Kina efter corona och Kina kommer oavbrutet att tappa export nu.

Det är nog inte mycket osv där... det tar slut ganska fort.

De har velat ha en konsumtionsdriven ekonomi, kanske unga människor anammat den. Universiteten är inte gratis, det finns väl knappast studielån heller?

Det finns väl två motorer i Kinas ekonomi? Bygg och allt som där hör till, och export av konsumtionsvaror (som alltid priskonkurrerar).

Byggsektorn försöker de göda med projekt i utlandet (t ex Iran). Kina är färdigbyggt, det kan de knappast göra något åt. Och världen är ganska liten om den skall göda Kinas enorma byggsektor.

Exportsektorns konkurrenskraft beror av löneläget i landet. Jag tror kineserna, som saknar fackföreningar, a-kassa, statliga pensioner osv, hellre går ner i lön än förlorar jobbet. Så vidhålls den industrin.

Det blir billiga TV-apparater för oss. För Kina slit och armod.

Värre hade ju varit om Kinas ekonomi var stark och drev upp inflationen medan vi gick in i lågkonjunktur.

Men för oss är det inte dåligt om det är i Kina ekonomin kyls av. Det kineser konsumerar är made in China utgår jag från.

Tyskland och i viss mån Sverige exporterar insatsvaror till deras industri först och främst. Det är Tyskland som byggt upp deras stål- och cementindustri vad jag förstår. Om Kinas konsumtion straffas blir det ingen käftsmäll, det tror jag inte.

Nu är vi OT!

Slut därmed för min del.
Citera
2022-07-01, 19:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det är nog inte mycket osv där... det tar slut ganska fort.

De har velat ha en konsumtionsdriven ekonomi, kanske unga människor anammat den. Universiteten är inte gratis, det finns väl knappast studielån heller?

Det finns väl två motorer i Kinas ekonomi? Bygg och allt som där hör till, och export av konsumtionsvaror (som alltid priskonkurrerar).

Byggsektorn försöker de göda med projekt i utlandet (t ex Iran). Kina är färdigbyggt, det kan de knappast göra något åt. Och världen är ganska liten om den skall göda Kinas enorma byggsektor.

Exportsektorns konkurrenskraft beror av löneläget i landet. Jag tror kineserna, som saknar fackföreningar, a-kassa, statliga pensioner osv, hellre går ner i lön än förlorar jobbet. Så vidhålls den industrin.

Det blir billiga TV-apparater för oss. För Kina slit och armod.

Värre hade ju varit om Kinas ekonomi var stark och drev upp inflationen medan vi gick in i lågkonjunktur.

Men för oss är det inte dåligt om det är i Kina ekonomin kyls av. Det kineser konsumerar är made in China utgår jag från.

Tyskland och i viss mån Sverige exporterar insatsvaror till deras industri först och främst. Det är Tyskland som byggt upp deras stål- och cementindustri vad jag förstår. Om Kinas konsumtion straffas blir det ingen käftsmäll, det tror jag inte.

Nu är vi OT!

Slut därmed för min del.
Kina har snabbt kommit ikapp väst och 60% av BNP är konsumtion mot 70% i Sverige:
https://data.worldbank.org/indicator/NE.CON.TOTL.ZS?locations=CN-SE-DE
Det som skiljer länderna åt är byggsektorn, som ger 30% av Kinas BNP mot 10% i Sverige.
Citera
2022-07-01, 19:27
Medlem
Citat:
Det rallar.

Men jag tror att Baljans crisis management har hjälpt upp det. Mer positiva artiklar i DI helt enkelt.

Baljan realiserar värdet i fastigheter till egna värderingen, det borde ju hjälpa upp det tycker man.

Fel, fel ,fel.
Extern värdering, inte egna.
Värderingen gjordes förstås i samband med försäljningen, vilket betyder att värdet är lägre än vad som redovisas i Q1-rapporten.

Citat:
Totalt fastighetsvärde i transaktionerna uppgår till 233 Mkr, vilket är i linje med senaste externvärdering.
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2022/06/30/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-avyttrar-fastigheter-i-boras -och-kalmar-till-sammanlagt-overenskommet-fastighetsvarde-om-233-mkr.html

Citat:
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) avyttrar fastigheten Höder 7 i Umeå för 300 mkr, vilket är i linje med senaste externvärderingen.
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2022/06/30/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-saljer-kontorsfastighet-i-um ea-for-300-mkr.html

Citat:
Viceroy blankar ju så de har hästar i loppet.

Därför har de åsikter liksom, och sprider dem gärna. De pumpar kurser åt sitt håll.

Det är givetvis tvärtom.
Citera
2022-07-01, 21:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du får nog läsa på lite först. Lägenheterna är inte bara tomma, de sakar el eller glas, det finns spökstäder med totalt 10 miljoner lägenheter som man inte ska bo i bara spekulera i.
Varför skulle jag läsa konspiratoriskt svammel. Det räcker väl med att du gör det.

Det är bara att kolla senare rapportering om de sk gost towns. Dom har fyllts med folk med tiden och är vanliga städer. Du borde väl iaf begripa att det varit en omfattande urbanisering de senaste decennierna. Och kunna inse att inventory av tomma lägenheter inte ökar.

Att tomma lägenheter uppstår beror på att när byggfirman kommer över mark är det statlig tvång på att genast bygga. Och att folk köper lägenheterna är som jag skrev för att de är bra att spara i. Det har varit kännbar inflation i Kina. Sedan köper man gärna lägenheter som barnen kan flytta in i när dom gifter sig.

Citat:
Enligt mina uppgifter så kan inte vanliga kineser köpa aktier och det är därför som de äger tomma skal-hus. Det är deras enda sätt att spara. Det har aldrig i kinesiskt historia (20 år) förekommit att bostäder sjunker i pris så denna bubbla kommer att bli en chock för dem.
Du borde ta lite intryck och konstatera att dina uppgifter är fel.
Du knarkar uppenbarligen för mycket konspiratoriskt domedagstrams på Youtube University.

Troligen har den som lurade dig inte fattat skillnaden mellan företag i Kina och utanför. Kineser får inte direktäga aktier i utländska företag. (Dom kan däremot placera i statlig kontrollerade fonder som äger utländska aktier). Men som investopedia påtalar, aktier i kinesiska företag har ett enormt direktägande av kineser. Och mycket litet institutionellt ägande.
Citera
2022-07-01, 21:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Priset på koppar kraschar... så allt går inte upp. Får vi inflation i en lågkonjunktur, stagflation, så är det gamla dåliga tider.

Men vi får se.
De flesta råvaror "störtdyker". I sig från höga nivåer i några fall.
Och det kommer leda till fall i KPI, PCE mm. Vilket kommer leda till lägre räntor. Vilket blir en lättnad för t ex fastighetssektorn.
Citera
2022-07-01, 21:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja, jag är helt säker att DI kallar Viceroy för "blankarfirma".

https://www.di.se/nyheter/bra-att-batljan-kryper-till-korset/

Gör man ett bra jobb och andra tar rygg på en så tjänar man på det. Men Viceroy säger inte att SBB är ett konkursbo. De pekade på fair value 10 kr och kursen har varit under 16.

Men det innebär inte att Viceroys värdering är 100% rätt. Jag pekade på att de underskattat värdet på fastigheterna, i alla fall i dagens marknad. Det är en stor sak, ingen parantes.
Ja, nu kommer jag ihåg att jag läste denna och även reagerade på språkbruket. Jag upplevde det som tonårstramsigt.

Men detta är inte DI utan Richard Bråse. Frågan är om man kan säga att det är DI. Jag köper inte det på en gång iaf. Men vi kan säga att Bråse uppenbarligen kallar Viceroy för "blankarfirma". Det får effekten att hans analyser sjunker i värde.

Ja, Viceroy borde rimligen ge sig snart och fokusera på nya objekt. Det gör dom antagligen. Men skrev bara ihop lite nytt gnäll lite snabbt.

-----------------------------
Är det någon som satt sig in i SBB's kassaflödesanalys som kom idag?

Ser att dom påstår följande:
Oavsett vilken metod som används finns ingen påverkan på SBB:s balansräkning, nettokassaflöde eller resultaträkning.

Och stämmer det så kommer Vicekungarnas invändningar lite på skam.
Citera
2022-07-01, 22:22
Moderator
OceanDeeps avatar
Väldigt B att en aktie får leka jojo på detta viset och alla tittar på. Ingen som säger vart skåpet ska stå. Men så är de ju. Mycket trevligare vore att analytiker kunder förklara lätt att nu har den här aktien blivit volatil.

Jag skulle gärna vilja ha ett yttrande från OMX som tog in SBB till indexet jag har inte sett någon notis eller nyhet av deras kommentar.

Alla kommer väl ihåg fjolårets attack på en tysk aktie som låg i det tyska indexet som föll rejält efter att de ljugit i flera år när allt till slut uppdagades.

Jag skulle gärna ändra på mina beslut men jag ältar inte utan ser vad jag kan göra härifrån. Man lär sig lite varje dag. Jag har köpt som högst några tusen precis under 40kr så jag är ju inte illröd men det var för tidigt i dippen. För ivrig. Lärdom. Tänk en gång extra när du är ivrig på att köpa en aktie. hehe
Citera
2022-07-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Väldigt B att en aktie får leka jojo på detta viset och alla tittar på. Ingen som säger vart skåpet ska stå. Men så är de ju. Mycket trevligare vore att analytiker kunder förklara lätt att nu har den här aktien blivit volatil.

Jag skulle gärna vilja ha ett yttrande från OMX som tog in SBB till indexet jag har inte sett någon notis eller nyhet av deras kommentar.

Alla kommer väl ihåg fjolårets attack på en tysk aktie som låg i det tyska indexet som föll rejält efter att de ljugit i flera år när allt till slut uppdagades.

Jag skulle gärna ändra på mina beslut men jag ältar inte utan ser vad jag kan göra härifrån. Man lär sig lite varje dag. Jag har köpt som högst några tusen precis under 40kr så jag är ju inte illröd men det var för tidigt i dippen. För ivrig. Lärdom. Tänk en gång extra när du är ivrig på att köpa en aktie. hehe

Reglerna för att ingå i OMXS30 skiljer inte från övriga Stockholmsbörsen. De utgår bara från de 30 aktier som det är störst handel i.

Citat:
OMXS30-index består av de 30 mest omsatta aktierna på Nasdaq Stockholm. De i indexet ingående aktierna omdefinieras den första handelsdagen i januari och juli varje år. Beslut om vilka aktier som ska ingå baseras på omsättningen under en halvårsperiod med början sju månader före de ovan nämnda datumen. Det finns en tröghetsregel inbyggd i urvalet av vilka aktier som får ingå i indexet för att på så sätt minska rörelserna av bolag som går i och ur indexet över tid. Dessa tröghetsregler innebär i korthet att det krävs att en icke indexaktie rankas bland de 15 mest omsatta aktierna för att inkluderas i indexet. På motsvarande sätt måste en indexaktie vara utanför topp 45 i omsättning för att exkluderas ur indexet.

http://www.nasdaqomxnordic.com/utbildning/optionerochterminer/vadaromxstockholm30index

Däremot finns det regler för aktiebolag för att de skall handlas på en börs. Olika börser har mer eller mindre stränga regler. Små udda börser tillåter ofta allt som inte är direkt kriminellt. Men de större börserna har ganska strikta regler. Det skall hindra att aktiebolag kokar böckerna. Men om revisorsfirman och bolagsledningen är korrupta, det kan ingen börs råda bot på. Då går det som ett polisärende.

SBB har ju inte brutit mot något sådant. Att den blivit volatil, det kan hända så gott som alla bolag.
Citera
2022-07-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Fel, fel ,fel.
Extern värdering, inte egna.
Värderingen gjordes förstås i samband med försäljningen, vilket betyder att värdet är lägre än vad som redovisas i Q1-rapporten.

Det är givetvis tvärtom.

Den egna värderingen är byggd på en extern värdering.

Jag förstår inte hur du menar tvärtom där? Du säljer aktien först, sedan släpper du den dåliga nyheten.
Citera
2022-07-02, 00:25
Medlem
Alla får väll förstå att det är lite högre risk nu i SBB men att den kommande rapporten kommer skingra en hel del frågetecken. Sen äger ju SBB ändå fastigheterna och om politikerna vill köpa tillbaks dem måste det bli till marknadspriser. Ni som inte tror på SBB bör lätta från denna tråd och söka något annat.
Citera
2022-07-02, 03:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Alla får väll förstå att det är lite högre risk nu i SBB men att den kommande rapporten kommer skingra en hel del frågetecken. Sen äger ju SBB ändå fastigheterna och om politikerna vill köpa tillbaks dem måste det bli till marknadspriser. Ni som inte tror på SBB bör lätta från denna tråd och söka något annat.
Vad händer med marknadspriset på fastigheter när räntorna stiger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in