Citat:
Ursprungligen postat av
Goldmansach
Som sagt första nya bilen så har ingen erfarenhet..dyker upp funderingar.
Är en hyundai så de är 5 år garanti , funderade bara på hur det funkar i praktiken. När givaren gick sönder ringde du till Volvo eller handlaren där du köpt bilen? Och de lagade de utan tjafs?
Den gick sönder när jag var på resande fot tre mån efter köpet så jag svängde in på Rejmes men inte ens samma anläggning jag köpt bilen. Det tog dem en vecka så var bilen fixad.
Garantin står tillverkaren för så om du inte köper bilen av en riktigt sur handlare så kan du köpa bil i Kalix och reparera i Ystad.
Ps. Min andra bil köptes just i Kalix och kom på lastbil.
Åter till ämnet.
Bilen måste servas för att garantin ska gälla men enl en prejudicerande dom så räcker det med att Hassans Cykel & Kebab gör servicen så länge de följer servicepunkterna.
Fördelen med serviceavtalet är att man betalar månadsvis. Vi löste för tre år och då jag behåller mina bilar om jag trivs med dem så slog vi till med tre år till vilket gjorde att kamremsbytet räknades in i priset. Nu har det förfallit och nästa rembyte är vi 36 000mil. Då kan jag låta just Hassan göra jobbet vilket gör att månadskostnaden sjönk rejält.
Fråga bara inte vad det kostar då sambon är ekonomiHitler samtidigt som vi har både avtalet, bränsle samt försäkringen på Volvo Finans.
Jag har samma upplägg på båda bilarna och är mer än nöjd.