2022-07-01, 14:53
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Årsskatten vad gäller där?

Jag kollade på biluppgifter.se och fick fram 1918 kr per år fast transsportstyrelsen står de 4500...
Varför kollade du inte upp det innan du köpte bil då på Transportstyrelsens hemsida? Då hade du vetat att det är 4050 kr. 1918 kr är efter de 3 första åren.
Verkar som du köpt en bensin eller dieselbil och då får du pröjsa något som heter malusskatt.
Senast redigerad av dayweed 2022-07-01 kl. 14:57.
Citera
2022-07-01, 15:37
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Allt fler biltillverkare inkluderar serviceavtal de första åren. Det går alltså inte välja bort.

Cashar man en ny bil på Volvo ingår inget serviceavtal. Finansierar man den med Volvokredit ingår det. I alla fall för något år sedan. Alla volvoägare ska tydligen bli slavar under kapitalet är det tänkt.
Citera
2022-07-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Varför kollade du inte upp det innan du köpte bil då på Transportstyrelsens hemsida? Då hade du vetat att det är 4050 kr. 1918 kr är efter de 3 första åren.
Verkar som du köpt en bensin eller dieselbil och då får du pröjsa något som heter malusskatt.

Kollade på biluppgifter och de visar fel. Idiot hemsida!

De här med nybilsgaranti är de något som folk får användning av?

Vilket troligt scenrio skulle de vara och är det självrisk fritt då eller?
Citera
2022-07-01, 16:06
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Cashar man en ny bil på Volvo ingår inget serviceavtal. Finansierar man den med Volvokredit ingår det. I alla fall för något år sedan. Alla volvoägare ska tydligen bli slavar under kapitalet är det tänkt.

Det är väl förvisso varit smartare att ta en kredit än att plocka ut sina pengar från börsen de sista åren med tanke på ränteläget. Det börjar ju dock bli annat läge nu så det får man ju räkna på.
Citera
2022-07-01, 16:42
Moderator
Citat:

Kan tycka det är en lite underlig fråga, du vet inte vad garanti innebär?
En garanti innebär att tillverkaren åtar sig att reparera fel som uppstår under garantitiden kostnadsfritt. Det är oavsett om det handlar om en bil eller ett par glasögon. Garanti är frivilligt för tillverkaren men i princip alla tillverkare har garanti på alla saker. Om det inte finns garanti så gäller konsumentköplagen, men det är en annan sak.

Alla bilar har nybilsgaranti, det är kostnadsfritt och ingår alltid, varierar från 2-10 år beroende på tillverkare.
Citera
2022-07-01, 16:43
Medlem
Citat:
Kollade på biluppgifter och de visar fel. Idiot hemsida!

Du slipper betala om något går sönder. I mitt fall gick en givare till Bliss sönder vilket var snordyrt för Volvo. Peppar peppar men jag såg framtida kostnader men inget mer i det systemet har gått sönder än så länge.
Men en motfråga. Du är inte bekant med garantier va? Självklart är det inte självrisk på en garanti.
En fråga till. Hur kom du in på garantier i en tråd om serviceavtal?
Citera
2022-07-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

TS frågade
Citat:
Hur gör ni de första åren, service avtal för att nybilsgaranti ska

Så det nämns redan från början i tråden.
Citera
2022-07-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du slipper betala om något går sönder. I mitt fall gick en givare till Bliss sönder vilket var snordyrt för Volvo. Peppar peppar men jag såg framtida kostnader men inget mer i det systemet har gått sönder än så länge.
Men en motfråga. Du är inte bekant med garantier va? Självklart är det inte självrisk på en garanti.

Som sagt första nya bilen så har ingen erfarenhet..dyker upp funderingar.

Är en hyundai så de är 5 år garanti , funderade bara på hur det funkar i praktiken. När givaren gick sönder ringde du till Volvo eller handlaren där du köpt bilen? Och de lagade de utan tjafs?
Citera
2022-07-01, 17:43
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle

Alla bilhandlare vill helst sälja på kredit. De tjänar mer då. Sist jag köpte bil dock bara i 80k klassen så vägrade säljaren gå ner en ynka spottstyver om jag inte tog en liten andel på kredit. "du kan få betala mer" var hans svar när jag frågade om priset gick att justera ner om jag cashade den.
Citera
2022-07-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kan tycka det är en lite underlig fråga, du vet inte vad garanti innebär?
En garanti innebär att tillverkaren åtar sig att reparera fel som uppstår under garantitiden kostnadsfritt. Det är oavsett om det handlar om en bil eller ett par glasögon. Garanti är frivilligt för tillverkaren men i princip alla tillverkare har garanti på alla saker. Om det inte finns garanti så gäller konsumentköplagen, men det är en annan sak.

Alla bilar har nybilsgaranti, det är kostnadsfritt och ingår alltid, varierar från 2-10 år beroende på tillverkare.

Jo det är sant. Men ibland kan de vara krångliga villkor etc. Vet ju att man måste servar bilen på verkstad enligt schemat.

Vore intressant att höra hur de gått till i praktiken, vart man vänder sig, till handlaren eller tillverkaren och processen som sen sker
Citera
2022-07-01, 18:04
Medlem
Är det liknande serviceavtal som de har på leasingbilar så är det bara en smaksak och varken fördel eller nackdel.
När vi leasade skoda så erbjöd skoda/Vw serviceavtal för 100:-/månad i de 36 månader vi leasade. Servade vi enligt serviceplanen så skulle där göras en liten service under den perioden a’ 3600:-. Så det var helt enkelt en avbetalning på den första servicen. Någon annan anledning finns inte att ha serviceavtal. Dyker det upp nåt oväntat så ska det gå på garantin. Det är ju ända en ny bil
Citera
2022-07-01, 19:11
Medlem
Citat:
Som sagt första nya bilen så har ingen erfarenhet..dyker upp funderingar.

Är en hyundai så de är 5 år garanti , funderade bara på hur det funkar i praktiken. När givaren gick sönder ringde du till Volvo eller handlaren där du köpt bilen? Och de lagade de utan tjafs?
Den gick sönder när jag var på resande fot tre mån efter köpet så jag svängde in på Rejmes men inte ens samma anläggning jag köpt bilen. Det tog dem en vecka så var bilen fixad.
Garantin står tillverkaren för så om du inte köper bilen av en riktigt sur handlare så kan du köpa bil i Kalix och reparera i Ystad.
Ps. Min andra bil köptes just i Kalix och kom på lastbil.

Åter till ämnet.
Bilen måste servas för att garantin ska gälla men enl en prejudicerande dom så räcker det med att Hassans Cykel & Kebab gör servicen så länge de följer servicepunkterna.
Fördelen med serviceavtalet är att man betalar månadsvis. Vi löste för tre år och då jag behåller mina bilar om jag trivs med dem så slog vi till med tre år till vilket gjorde att kamremsbytet räknades in i priset. Nu har det förfallit och nästa rembyte är vi 36 000mil. Då kan jag låta just Hassan göra jobbet vilket gör att månadskostnaden sjönk rejält.
Fråga bara inte vad det kostar då sambon är ekonomiHitler samtidigt som vi har både avtalet, bränsle samt försäkringen på Volvo Finans.
Jag har samma upplägg på båda bilarna och är mer än nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in