• 1
  • 2
2022-07-01, 08:05
Medlem
Köpt ny bil för första gången.

Hur gör ni de första åren, service avtal för att nybilsgaranti ska gälla?

Andra saker att tänka på vid ny bil jämfört med begagnad?
Citera
2022-07-01, 08:22
Medlem
vemsfels avatar
Man vet aldrig vad som händer, man kanske vill sälja innan, och inte säkert att man kan räkna till sig pengarna man lagt på ett serviceavtal vid en försäljning. Av det skälet betalar jag hellre när det är dags - när jag räknat på det har summan man sparat på serviceavtal varit liten. Kanske beror på tillverkare i och för sig.
Citera
2022-07-01, 08:37
Medlem
Haha, jasså man klipper till med sk serviceavtal numera för att klämma ur mera sekiner ur nybilsköparen..
Vad blir nästa påfund..?
Citera
2022-07-01, 08:37
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Allt fler biltillverkare inkluderar serviceavtal de första åren. Det går alltså inte välja bort.
Citera
2022-07-01, 09:35
Medlem
Årsskatten vad gäller där?

Jag kollade på biluppgifter.se och fick fram 1918 kr per år fast transsportstyrelsen står de 4500...
Citera
2022-07-01, 09:36
Medlem
SwizzerNöts avatar
Det bästa är att när något går sönder efter 1-2 år så ersätter de det med Originaldelar! dvs samma skit som gick sönder, men nästa gång är du utanför garantiperioden.

Bilhandlare har alltid varit de största skojarna som finns.
Citera
2022-07-01, 09:42
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach

Jag kollade på biluppgifter.se och fick fram 1918 kr per år fast transsportstyrelsen står de 4500...
Kan det vara malusskatten som listas på Transportstyrelsen tro?
Medan Biluppgifter räknar utan.

Här kan du räkna ut om det är på det viset
https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-malus/malus/
Citera
2022-07-01, 09:44
Medlem
Kajahs avatar
Ett tips är att absolut inte köra så mycket som en millimeter / minut längre än bilens dator säger. Då gäller inte garantin längre.
Citera
2022-07-01, 10:05
Medlem
Citat:

För att nybilsgaranti skall gälla krävs service enligt serviceschema (ie det datorn i bilen säger - som sagt service innan tiden/sträckan gått ut). Det behöver inte vara i märkesverkstad, men att göra det själv på garageuppfarten duger nog inte.

Vad som ingår i serviceavtal vet jag inte, men jag har en känsla av att det ingår något slags försäkringsinslag. Om det är att föredra beror (som alltid när det gäller försäkringar) på din ekonomi i övrigt - kan du hantera osäkerheten själv inom ramen för din ekonomi så är försäkring bara något som "kostar dig extra".

Citat:

Halvförsäkring sålänge nybilsgarantin gäller och helförsäkring därefter. Dock med brasklappen att din ekonomi styr, om du kan köpa en ny bil med en axelryckning så är det trafikförsäkring som gäller.
Citera
2022-07-01, 10:56
Medlem
Citat:

Nybilsgarantin gäller även utan avtal. Enda skillnaden är att du betalar månadsvis än allt när du hämtar ut bilen.
Jag själv köpte en Volvo 2015 och har haft serviceavtal hela tiden på den vilket även inkluderade kamremsbytet. De till och med ringer för att boka in tid åt mig.
Jag kan rekommendera detta.
Citera
2022-07-01, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Ett tips är att absolut inte köra så mycket som en millimeter / minut längre än bilens dator säger. Då gäller inte garantin längre.

Det sägar min bil ingenting om. Den visar en nyckel på instrumentpanelen.
Citera
2022-07-01, 12:12
Medlem
ponykalles avatar
Citat:

Kollade på min egen bil för ett år sedan,,,de är 840:- fel på skatten.Har haft lite mailkontakt med den ansvariga på biluppgifter,se,men han ändrar inte de felaktiga siffrorna!
Biluppgifter 360:-
Transportstyrelsen(och verkligheten) 1200:-
Senast redigerad av ponykalle 2022-07-01 kl. 12:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in