Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
flyger väldigt lite. kör bil lite..klimatkris vet jag inte om det är men förklara för mig varför bilister skall beskattas med kanske 25000kr varje år når den bilen släpper ut ca 1.5 ton..som en enda flygresa gör å beskattas noll.
Jag anser inte att något ska beskattas av klimatskäl.
Citera
2022-07-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Och väldigt gammal. Även om det naturligtvis sker löpande underhåll är teknik och infrastruktur från 70 -talet.

Tänk dig en bil från 70 talet.
Titta nu på en bil från 2022 och all den teknologisk utveckling som skett, eller vad som helst mellan dessa tider.

Föreställa dig en kärnkraft byggd från grund med dagens teknologiska lösningar, den beräkningskraft vi besitter och konstruktions material.

Det hade varit något, då pratar vi om stabil och ren energi i flera generationer!

"men avfallet är livsfarligt i 100 000 år!"

Nej, redan efter 40 år har strålningen reducerats med 90% och efter ca 1-200 år återstår endast den svaga beta strålningen som är så pass svag att den kan blockeras med ett pappersark.
Citera
2022-07-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jag anser inte att något ska beskattas av klimatskäl.
ok men varför straffbeskatta bilen å inte flyget då.
Citera
2022-07-01, 14:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jaså? Inte? De sju senaste åren är de varmaste uppmätta någonsin.

"Globalt sett är de senaste sju åren de varmaste som uppmätts och koncentrationen av koldioxid och metan i atmosfären fortsätter att öka."

https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/copernicus-senaste-sju-aren-de-varmaste-2021-det-femte-varmaste-hittills-1.178938
Det är dom säkert, jag säger inte emot. Vad har det med naturkatastroferna du räknade upp att göra? Ska du göra kopplingen att varmare klimat leder till ökning av alla möjliga naturkatastrofer så får du backa upp det med data. Spådomar duger inte.
Citera
2022-07-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle acceptera el/vatten-ransonering, mycket dyrare bränsle/kött-priser, förbud att ta bilen på vissa vägar/tider, förbud att handla skitprylar från andra sidan världen osv.

Det skulle jag inte acceptera. Men varför behöver du ransonering? Du kan självmant förbruka mindre vatten, el, bränsle, kött osv. Varför vill du tvinga alla att göra det med ransonering?

Citat:
Tyvärr tror jag inte att vi kommer få ”välja” att acceptera dessa uppoffringar. I den takt som vi just nu äter upp jordens resurser kommer vi inom 100 år tvingas att återvinna mer, dra ner på ”onödig” konsumtion, resa mindre, äta mindre kött osv. Det är bara mattematik.

Det räcker att ni som är rädda för klimatkrisen gör detta, och låter oss andra fortsätta som vanligt. Säg att 70-80% av Sveriges befolkning tror att vi har en klimatkris, jag tror att det är en rimlig siffra. Om dessa 70-80% nollar sina utsläpp så räcker det för att nå klimatmålen och vi andra kan fortsätta som vanligt. Då får alla som vi vill.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-07-01 kl. 14:38.
Citera
2022-07-01, 14:35
Medlem
Citat:
Så ditt huvudsakliga argument till att du och Sverige inte ska fortsätta anstränga sig för klimatet är att Kina är så mycket värre?

Min argument är att Sverige kan upphöra att existera och det skulle inte få någon betydande effekt på det globala klimatet.

Varför ska vi skatta oss till döds, energipriser som är 5 gånger så högt mot några år sedan, Dieselpris som ökat med 60% som kommer visa sig på allt i samhället, allt från dyrare mat ( ökade transportkostnader för åkerier och produktionskostnader för våra bönder) till allt från att bygga bostäder till alla de tjänster i samhället, tex entreprenörer som sköter våra parker som kräver maskiner som går på miljöbränsle till att få hem en elektrikern får ökad transportkostnad som kunde får betala.

Allt allt allt i samhället har blivit och kommer bli ännu dyrare för vi ska tramsa med stänga ned fungerande kärnkraft, höjda drivmedelpriser och Verkningslösa skatter.

Samtidigt som vi har en nation som släpper ut mer co2 på 1 dygn än vad Sverige gör på 1 år.
Citera
2022-07-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur stor del av världens befolkning står Sverige för? Vad du säger bara att det inte är någon idé för någon att göra något för att varje enskild individs utsläpp är så små i förhållande till helheten

Då borde du också räkna in konsumtion av varor som produceras utomlands i Sveriges utsläpp, och då hamnar vi en bra bit högre.

Tycker du alla lagar skall vara frivilliga på det sättet? De som ogillar stöld avstår från att stjäla, de som inte anser att stöld är fel får hålla på som de vill. Om din granne inte tror att luftföroreningar är ett problem är OK att han sätter upp ett helt orenat kraftverk som spyr ut svavel och kvicksilver över din tomt osv.

Vi får också ta i beaktande att den svensk skogen är en mycket stor kolsänka och då är
Inte vårat avtryck lika stort längre.
Andra länder får ta ansvar för sina handlingar och det är inte Sverige som är problemet i den här ekvationen.
Just nu så används klimatet som ett svepskäl för att plocka oss på pengar.
Citera
2022-07-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är ju ett direkt faktafel. Sveriges påverkan på miljön är stor.
1,4 promille, det är vår andel av de globala utsläppen. 1,4 promille.
Citera
2022-07-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
ok men varför straffbeskatta bilen å inte flyget då.
Skatten på bil borde tas bort.
Citera
2022-07-01, 14:46
Medlem
Kosmos.s avatar
Har gjort avkall på materialism. Och jag överäter inte i onödan. Till exempel. Det ger mig bättre ekonomiska förutsättning och jag gör inte lika stort avtryck på naturen. Win-win.
Citera
2022-07-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur stor del av världens befolkning står Sverige för?
1,4 promille, ja vår andel av utsläppen är lika stor som vår andel av befolkningen.

Citat:
Vad du säger bara att det inte är någon idé för någon att göra något för att varje enskild individs utsläpp är så små i förhållande till helheten

För att det inte gör någon skillnad för klimatet och är extremt kostsamt och skulle innebära kraftiga sänkningar av levnadsstandard. USA och Kina står för enormt mycket större andel av utsläppen än vad deras befolkningsandel är.

Citat:
Då borde du också räkna in konsumtion av varor som produceras utomlands i Sveriges utsläpp, och då hamnar vi en bra bit högre.

Räkna in det i andra länders utsläpp också så blir det ändå ett nollsummespel. Men visst, vi borde producera mer i Sverige istället. Det skulle vara bättre på alla sätt.

Citat:
Tycker du alla lagar skall vara frivilliga på det sättet?
Vilka lagar? Vill du inte rädda klimatet?

Om du vill rädda klimatet så behövs inga lagar, då gör du det frivilligt. Det räcker att ni klimaträdda slutar släppa ut, det gör inget att vi andra fortsätter. Vi skulle ändå nå målet.

Citat:
De som ogillar stöld avstår från att stjäla, de som inte anser att stöld är fel får hålla på som de vill.

Analogin stöld=klimat haltar. Försök igen.

Citat:
Om din granne inte tror att luftföroreningar är ett problem är OK att han sätter upp ett helt orenat kraftverk som spyr ut svavel och kvicksilver över din tomt osv.

Nej det är inte jämförbart med koldioxid. Koldioxid förgiftar inte. Om du nollar dina utsläpp och jag fortsätter släppa ut samtidigt som koldioxidnivån i atmosfären sjunker så drabbar det inte dig och vi båda är nöjda. Du fick som du ville och jag fick som jag ville.

Varför är ni kommunister? Varför vill ni tvinga alla att delta när det inte behövs?
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-07-01 kl. 14:52.
Citera
2022-07-01, 14:57
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Du kanske vill länka till forskarnas påstående, så vi alla vet vad du syftar på
NY Times, 21 maj 1975
https://www.nytimes.com/1975/05/21/archives/scientists-ask-why-world-climate-is-changing-major-cooling-may-be-a.html

Newsweek, 28 april 1975
https://longreadsblog.files.wordpress.com/2017/04/newsweek20cooling.jpg?w=1200

Varsågod!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in