Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Hur stor del av världens befolkning står Sverige för?
1,4 promille, ja vår andel av utsläppen är lika stor som vår andel av befolkningen.
Citat:
Vad du säger bara att det inte är någon idé för någon att göra något för att varje enskild individs utsläpp är så små i förhållande till helheten
För att det inte gör någon skillnad för klimatet och är extremt kostsamt och skulle innebära kraftiga sänkningar av levnadsstandard. USA och Kina står för enormt mycket större andel av utsläppen än vad deras befolkningsandel är.
Citat:
Då borde du också räkna in konsumtion av varor som produceras utomlands i Sveriges utsläpp, och då hamnar vi en bra bit högre.
Räkna in det i andra länders utsläpp också så blir det ändå ett nollsummespel. Men visst, vi borde producera mer i Sverige istället. Det skulle vara bättre på alla sätt.
Citat:
Tycker du alla lagar skall vara frivilliga på det sättet?
Vilka lagar? Vill du inte rädda klimatet?
Om du vill rädda klimatet så behövs inga lagar, då gör du det frivilligt. Det räcker att ni klimaträdda slutar släppa ut, det gör inget att vi andra fortsätter. Vi skulle ändå nå målet.
Citat:
De som ogillar stöld avstår från att stjäla, de som inte anser att stöld är fel får hålla på som de vill.
Analogin stöld=klimat haltar. Försök igen.
Citat:
Om din granne inte tror att luftföroreningar är ett problem är OK att han sätter upp ett helt orenat kraftverk som spyr ut svavel och kvicksilver över din tomt osv.
Nej det är inte jämförbart med koldioxid. Koldioxid förgiftar inte. Om du nollar dina utsläpp och jag fortsätter släppa ut samtidigt som koldioxidnivån i atmosfären sjunker så drabbar det inte dig och vi båda är nöjda. Du fick som du ville och jag fick som jag ville.
Varför är ni kommunister? Varför vill ni tvinga alla att delta när det inte behövs?