Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-01, 13:56
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Vi har skaffat solceller på taket, vi köper bara grön el det vi köper, vi har elbil och inga fossildrivna maskiner överhuvudtaget. Vi komposterar och vi använder vår trädgård på så sätt att biologisk mångfald gynnas, vi köper ekologisk mat så långt det går. Någon uppoffring tycker jag dock inte att det är, det känns bara bra.

Vad är grön el?
Citera
2022-07-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
I praktiken så gör du alltså ingenting.

Vet du att Sveriges utsläpp är ca 1,4 promille av de globala utsläppen? Vi kan alltså femdubbla eller nolla våra utsläpp och det skulle inte göra någon skillnad alls. Att då ställa bilen blir en symbolisk ritual som inte gör någon skillnad alls.

Jag sparar in pengar och jag gör något. Även om det inte märks på klimatavtrycket eftersom det är en sån liten del. Men det är något.
Citera
2022-07-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Fjärde generationens kärnkraft är 30-40 år bort. Den teknik du hoppas ska rädda mänskligheten från klimatkollaps är decennier bort. Jorden har inte decennier.

Dagens kärnkraft är stabil, driftsäker och hållbar.

Forsmark har levererat energi sedan 70 talet och levererar lika mycket energi som hela Sveriges vindkraft, dygnet runt, året runt, oberoende av väder och vind.

"vi kan inte vänta! Så vi bygger massor av opålitlig och väder beroende energi som är kostsam och där kostnaden för bygga elnätet till sådana vindparker läggs på kunderna så de får en ännu större kostnad, slutligen så håller bara vindkraft i 15-20 år så är motor och blad slutkört"

Men vad vet jag
Citera
2022-07-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Och det är ju inte Sveriges fel att Kina väljer att använda kolkraft. Det är Kinas ansvar. Inte de som köper produkter från Kina.

Nej exakt och Sverige importerar mindre från Kina än av danmark.

Kina är Boven i hela klimatpolitiken men det verkar ju vara jäkligt svårt att förstå.
Citera
2022-07-01, 14:08
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Dagens kärnkraft är stabil, driftsäker och hållbar.

Och väldigt gammal. Även om det naturligtvis sker löpande underhåll är teknik och infrastruktur från 70 -talet.
Citera
2022-07-01, 14:10
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Kina är Boven i hela klimatpolitiken men det verkar ju vara jäkligt svårt att förstå.

Så ditt huvudsakliga argument till att du och Sverige inte ska fortsätta anstränga sig för klimatet är att Kina är så mycket värre?
Citera
2022-07-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Klimatkrisen är redan ett faktum, kärnkraften kommer inte att rädda situationen. Kärnkraften har inte en chans att rädda klimatet. Kärnkraften kan i allra bästa fall hjälpa till på marginalen, knappt mätbart.

Tack för klargörandet. Någon uppoffring från min sida kommer inte heller rädda klimatet. Knappt mätbart. Därför gör jag ingen uppoffring heller.
Citera
2022-07-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
klart det är jag som får betala. det är ju hela vitsen så flygandet minskar.
Men då kan du ju bara skita i att flyga, eller åka bil, eller äta kött, eller använda teknologi etc.

Varför har du inte redan slutat med detta om du tror att det pågår en klimatkris?
Citera
2022-07-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Men då kan du ju bara skita i att flyga, eller åka bil, eller äta kött, eller använda teknologi etc.

Varför har du inte redan slutat med detta om du tror att det pågår en klimatkris?
flyger väldigt lite. kör bil lite..klimatkris vet jag inte om det är men förklara för mig varför bilister skall beskattas med kanske 25000kr varje år når den bilen släpper ut ca 1.5 ton..som en enda flygresa gör å beskattas noll.
Citera
2022-07-01, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Jag sparar in pengar och jag gör något. Även om det inte märks på klimatavtrycket eftersom det är en sån liten del. Men det är något.
Att snåla är bättre motivation. Lever man snålt så kommer de påstådda miljöförbättringarna på köpet. Jag har levt snålt hela mitt liv. Jag skiter i co2 men bryr mig om min ekonomi. För de flesta är det tvärtom.
Citera
2022-07-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Så ditt huvudsakliga argument till att du och Sverige inte ska fortsätta anstränga sig för klimatet är att Kina är så mycket värre?
Vad än Sverige gör så gör det ingen skillnad. Frågan är varför vi ska rasera vårt samhälle när det inte gör någon skillnad?

En annan fråga är varför har du en mobiltelefon när du tror att vi har en klimatkris? Varför bor du inte i ett torp utan el och moderniteter och lever med självhushållning?
Citera
2022-07-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle acceptera el/vatten-ransonering, mycket dyrare bränsle/kött-priser, förbud att ta bilen på vissa vägar/tider, förbud att handla skitprylar från andra sidan världen osv.

Tyvärr tror jag inte att vi kommer få ”välja” att acceptera dessa uppoffringar. I den takt som vi just nu äter upp jordens resurser kommer vi inom 100 år tvingas att återvinna mer, dra ner på ”onödig” konsumtion, resa mindre, äta mindre kött osv. Det är bara mattematik.

Drar du upp drivmedelspriserna så skenar inflationen då allting transporteras med lastbil.
En kraschad ekonomi i närtid är betydligt allvarligare än någon klimatförändring någon gång i framtiden.
Att förbjuda handel är ren idioti däremot så kan vi utveckla produktionen till att bli mer skonsam men grundproblemet är att vi är för många på planeten.
En poäng du dock har är att tillverka i Europa istället för Kina.
Ingen vill dock leva i ditt samhälle med förbud och svinhöga priser och det är inte hållbart heller.
Nej det handlar om återvinning och effektivare produktion som sliter mindre på jorden.
Där den teknologin gör som störst skillnad ska den också appliceras det vill säga Kina och Indien m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in