2022-07-01, 13:09
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Har på känn att de kommer komma en nya storblankare 🤔
Det är vågat i så fall. Kursen är oerhört låg. Om inte blankarna vet något mer än vad som står i media.

Själv är jag bombsäker på att detta är ett kulissbygge som enbart underhållits av låga räntor, och inte någon annan särskild kompetens än "jag köper allt och kan ordna pengarna". Detta faller alltid vid recessioner, exakt den slags firma som en recession ska sopa bort. Men visst, jag har haft fel förut och är inte Buffett. Amazon gick nästan i konkurs vid IT-bubblan 2000 men det gick rätt bra ändå till slut. Hade jag köpt amazon då hade jag varit miljardär 2021.
Citera
2022-07-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är vågat i så fall. Kursen är oerhört låg. Om inte blankarna vet något mer än vad som står i media.

Själv är jag bombsäker på att detta är ett kulissbygge som enbart underhållits av låga räntor, och inte någon annan särskild kompetens än "jag köper allt och kan ordna pengarna". Detta faller alltid vid recessioner, exakt den slags firma som en recession ska sopa bort. Men visst, jag har haft fel förut och är inte Buffett. Amazon gick nästan i konkurs vid IT-bubblan 2000 men det gick rätt bra ändå till slut. Hade jag köpt amazon då hade jag varit miljardär 2021.

Det är ju skillnad på en tech-stock och ett fastighetsbolag.

Kulissbygge är det inte, fastigheter och intjäning är på riktigt.

Det som oroar är att de ligger på obligationslån i stor mängd och att efterhandeln av deras obligationer har varit verkligt nervös.

Verkliga problem med refinansiering lär inte uppstå förrän nästa år i så fall. Men har de då dålig rating kan det bli svårt.

Inställd utdelning ser jag som inprisat i kursen nu.

Det man nu gör för att öka soliditeten och kassan är alltså av nöden. Men ännu går det bra för den planen. de hittar köpare av fastigheter för värdering enligt eget kapital ( 3ggr dagskurs eller vad det är, du kan kolla).

Se upp för Spiltan Högräntefond och Länsförsäkringar fastighetsbolag som sitter på mycket stora innehav (obligationer och aktier).
Citera
2022-07-01, 13:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju skillnad på en tech-stock och ett fastighetsbolag.

Kulissbygge är det inte, fastigheter och intjäning är på riktigt.

Det som oroar är att de ligger på obligationslån i stor mängd och att efterhandeln av deras obligationer har varit verkligt nervös.

Verkliga problem med refinansiering lär inte uppstå förrän nästa år i så fall. Men har de då dålig rating kan det bli svårt.

Inställd utdelning ser jag som inprisat i kursen nu.

Det man nu gör för att öka soliditeten och kassan är alltså av nöden. Men ännu går det bra för den planen. de hittar köpare av fastigheter för värdering enligt eget kapital ( 3ggr dagskurs eller vad det är, du kan kolla).

Se upp för Spiltan Högräntefond och Länsförsäkringar fastighetsbolag som sitter på mycket stora innehav (obligationer och aktier).
Jo, Länsförsäkringar nämns idag på di.se, tydligen största utomstående ägaren, om denna kurs är kvar 31 december så kommer en del fondägare att få en chock.

SBB är likt alla kinesiska byggbolag som evergrande med egen tråd, evergrande växte som SBB fast i 20 år och till slut var skulderna 300 miljarder USD och det behövdes bara att man blåste på dem så gick de omkull. Om SBB är där vet jag inte men jag skulle inte chansa.
Citera
2022-07-01, 13:28
Medlem
Citat:
Jo, Länsförsäkringar nämns idag på di.se, tydligen största utomstående ägaren, om denna kurs är kvar 31 december så kommer en del fondägare att få en chock.

SBB är likt alla kinesiska byggbolag som evergrande med egen tråd, evergrande växte som SBB fast i 20 år och till slut var skulderna 300 miljarder USD och det behövdes bara att man blåste på dem så gick de omkull. Om SBB är där vet jag inte men jag skulle inte chansa.

Nej, vad har kinesisk fastighetsmarknad med detta att göra?

SBB har hyresgäster med exceptionell betalningsförmåga. Det skall mycket till för att offentlig förvaltning skall halka efter med hyran. De har hög beläggning. På den sidan står de stadigt.

Det Viceroy bl a siktade in sig var värderingen av fastigheterna. Än så länge har det inte varit problem.

Men skulle fastighetsmarknaden kollapsa, samtidigt som deras rating faller och de skall refinansiera sina obligationer till hög ränta... de kan fastna i en rävsax om korten faller fel ut.

Av den anledningen kommer du se notiser om SBB som säljer fastigheter. Ju längre det funkar, ju stadigare står de.

De har låg soliditet bara... de växte genom att ställa ut obligationer till negativ ränta.. jag tror så sent som för ett halvår sedan.

Full fart framåt, nu fick de lägga i backen. Har de tur kör de DAF 66!
Citera
2022-07-01, 13:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Nej, vad har kinesisk fastighetsmarknad med detta att göra?

SBB har hyresgäster med exceptionell betalningsförmåga. Det skall mycket till för att offentlig förvaltning skall halka efter med hyran. De har hög beläggning. På den sidan står de stadigt.

Det Viceroy bl a siktade in sig var värderingen av fastigheterna. Än så länge har det inte varit problem.

Men skulle fastighetsmarknaden kollapsa, samtidigt som deras rating faller och de skall refinansiera sina obligationer till hög ränta... de kan fastna i en rävsax om korten faller fel ut.

Av den anledningen kommer du se notiser om SBB som säljer fastigheter. Ju längre det funkar, ju stadigare står de.

De har låg soliditet bara... de växte genom att ställa ut obligationer till negativ ränta.. jag tror så sent som för ett halvår sedan.

Full fart framåt, nu fick de lägga i backen. Har de tur kör de DAF 66!
DAF66, kallades rem-Johan på min tid, lät som en symaskin och var antagligen en symaskin.

Likheten med Evergrande är snabb tillväxt på kort tid, på lån/bonds till låg ränta, och med maximal expansion som enda mål. Evergrande föll på att de inte genererade cash till sina bonds-åtaganden. Därefter köpte ingen bonds i Evergrande, förtroendet var borta, och de föll. Det var inte särskilt stora belopp som fattades, några 100 miljoner.
Citera
2022-07-01, 13:44
Medlem
Citat:
DAF66, kallades rem-Johan på min tid, lät som en symaskin och var antagligen en symaskin.

Likheten med Evergrande är snabb tillväxt på kort tid, på lån/bonds till låg ränta, och med maximal expansion som enda mål. Evergrande föll på att de inte genererade cash till sina bonds-åtaganden. Därefter köpte ingen bonds i Evergrande, förtroendet var borta, och de föll. Det var inte särskilt stora belopp som fattades, några 100 miljoner.

DAF 66 hade samma topphastighet bakåt som framåt. De hade en speciell transmission.

Jo, men Evergrandes fastigheter var ju obelagda spökhus, var det inte så? Precis som Amazon hade negativt kassaflöde?

Har SBB inte värderat fastigheterna helt fel så har de värden som motsvarar lånen.

Det är en jävla skillnad att bygga spökstäder i Kina och att köpa kommunala fastigheter.
Citera
2022-07-01, 13:48
Medlem
Barentss avatar
Citat:
DAF 66 hade samma topphastighet bakåt som framåt. De hade en speciell transmission.

Jo, men Evergrandes fastigheter var ju obelagda spökhus, var det inte så? Precis som Amazon hade negativt kassaflöde?

Har SBB inte värderat fastigheterna helt fel så har de värden som motsvarar lånen.

Det är en jävla skillnad att bygga spökstäder i Kina och att köpa kommunala fastigheter.
Nej, en spöklägenhet i Kina är en investering som man inte bor i, en vanlig kines får inte äga aktier företag eller mark så han investerar i ofärdiga lägenheter ungefär som snäckskal. Det är inte Kinas vansinniga upplägg med spöklägenheter som stoppade evergrande, det var att de aldrig slutade låna och till slut räckte inte pengarna som kom in till att betala räntorna. Dessutom blir man slösaktig och gör dåliga investeringar om man kan låna för lätt, dåliga affärer spelar ingen roll bara man expanderar. SBB känns likadan, JM-affären och dribbla med pengar i balansräkningen är typiska Kina-exempel, vi får se.
Senast redigerad av Barents 2022-07-01 kl. 13:53.
Citera
2022-07-01, 13:53
Medlem
Citat:
Nej, en spöklägenhet i Kina är en investering som man inte bor i, en vanlig kines får inte äga aktier företag eller mark så han investerar i ofärdiga lägenheter ungefär som snäckskal. Det är inte Kinas vansinniga upplägg med spöklägenheter som stoppade evergrande, det var att de aldrig slutade låna och till slut räckte inte pengarna som kom in till att betala räntorna. Dessutom blir man slösaktig och gör dåliga investeringar om man kan låna för lätt, vilket de gjorde. SBB kan vara likadant, vi får se.

Jo, men SBB har möjlighet att öka sin soliditet.

I grunden är affärsmodellen sund. Men sitter de på arschlet och hoppas saker skall lösa sig av sig självt... nähej, då kan det gå illa.

Nu verkar det kontoret lägga mycket övertid på det som måste göras. Därför stiger kursen.

Vi får väl se hur detta spelar ut, men kk tror jag inte på. Det är mycket som skall gå fel för att det skall hända.
Citera
2022-07-01, 13:56
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jo, men SBB har möjlighet att öka sin soliditet.
Rimligen tvingas de till detta inför stora lån/bonds som ska förnyas om 1-3 år, det är stora belopp. I ett nytt ränteläge med 4-6% räntor i Sverige.

Att de ska lyckas göra vinst på fastigheter inköpta 2018-2022 sålda under 2023-2024 är som att trolla med knäna. Ni tror Ilija är en trollkarl helt enkelt, Sveriges Elon Musk. Tillåt mig tvivla.
Citera
2022-07-01, 14:20
Medlem
Citat:
Rimligen tvingas de till detta inför stora lån/bonds som ska förnyas om 1-3 år, det är stora belopp. I ett nytt ränteläge med 4-6% räntor i Sverige.

Att de ska lyckas göra vinst på fastigheter inköpta 2018-2022 sålda under 2023-2024 är som att trolla med knäna. Ni tror Ilija är en trollkarl helt enkelt, Sveriges Elon Musk. Tillåt mig tvivla.

De säljer bonds i EU och Euro.

Ja, det är vad vi ser.

Vi ser ju de försäljningar som skett sista veckan. Skulle luften gå ur fastighetsmarknaden så får man ta hänsyn till det. De behöver inte gå med vinst på sina försäljningar, de behöver se till att få en soliditet så de kan behålla sin BBB-rating.

De gör sina pengar på hyror såklart.

Varje gång de köpt en fastighet har de skaffat sig en intäkt, inte bara en räntekostnad.

Du får väl visa siffror på att det inte går att få balans på.
Citera
2022-07-01, 14:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
De gör sina pengar på hyror såklart.
Redan där faller det och jag behöver inte ens göra en kontrollräkning för att inse att om deras lånekostnader ökar med 100% (från 1 till 2% ränta) och deras hyresintäkter i bästa fall 7% absolut inte mer, så räcker inte pengarna till någon utdelning. Om räntan går från 1% till 3% så går de i konkurs när deras bonds går ut.

Problemet är att "1%" är så nära noll att man glömmer bort/ignorerar/förnekar att räntekostnader faktiskt kan femdubblas på bara några år. (USA har redan 5% i bostadsräntor). Men man kan inte femdubbla sina intäkter.
Senast redigerad av Barents 2022-07-01 kl. 14:50.
Citera
2022-07-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Idag hade varit en bra dag att sölja SBB om man köpt i dippen.
Växel pengar för min del men kul ändå med debatten. Vem vet? Bollen är rund!
Trevlig Helg!
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in