Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Jo, Länsförsäkringar nämns idag på di.se, tydligen största utomstående ägaren, om denna kurs är kvar 31 december så kommer en del fondägare att få en chock.
SBB är likt alla kinesiska byggbolag som evergrande med egen tråd, evergrande växte som SBB fast i 20 år och till slut var skulderna 300 miljarder USD och det behövdes bara att man blåste på dem så gick de omkull. Om SBB är där vet jag inte men jag skulle inte chansa.
Nej, vad har kinesisk fastighetsmarknad med detta att göra?
SBB har hyresgäster med exceptionell betalningsförmåga. Det skall mycket till för att offentlig förvaltning skall halka efter med hyran. De har hög beläggning. På den sidan står de stadigt.
Det Viceroy bl a siktade in sig var värderingen av fastigheterna. Än så länge har det inte varit problem.
Men skulle fastighetsmarknaden kollapsa, samtidigt som deras rating faller och de skall refinansiera sina obligationer till hög ränta... de kan fastna i en rävsax om korten faller fel ut.
Av den anledningen kommer du se notiser om SBB som säljer fastigheter. Ju längre det funkar, ju stadigare står de.
De har låg soliditet bara... de växte genom att ställa ut obligationer till negativ ränta.. jag tror så sent som för ett halvår sedan.
Full fart framåt, nu fick de lägga i backen. Har de tur kör de DAF 66!