2022-07-01, 08:26
Medlem
Tycker alltid det är så fascinerande med vuxna som på allvar dricker sockerläsk likt små barn och sen försöker försvara sitt beteende 😜
Alltså hur lågt kan man sjunka. Inte sällan har dessa individer alla möjliga bokstäver och drar sig inte för att skylla sitt misslyckade liv på omständigheter och omgivningen.

Ett tips till er, om ni ska dricka läsk så köp sockerfri sådan. Liksom vad i helvete, hur svårt ska det vara.
Citera
2022-07-01, 09:47
Medlem
Thelonegunmans avatar
Man kan ju kika på livsmedelverket som summerar all seriös forskning som finns och de konstaterar att aspartam är den tillsats som är mest undersökt av alla och att det inte finns några kända risker med aspartam.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam

"Aspartam är den mest undersökta av alla livsmedelstillsatser på marknaden..." och... "Det finns i dag inga kända risker med att äta aspartam om man inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri, PKU."

"Eftersom det är 100-200 gånger sötare än vanligt socker behöver endast mycket små mängder användas för att man ska uppnå sötningseffekt."

Den extremt lilla mängd aspartam som används gör att det är ofarligt.
Citera
2022-07-01, 09:49
Medlem
E.Alberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foryoutosee
15 energidrycker om dan? Vad tänkte du med?

Behövde stålarna från jobbet och orkade inte utföra jobbet egentligen.
Citera
2022-07-01, 10:53
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
Älskar lightläsk. Avskyr all typ av övervikt.
BMI 20 och äter chips nästan dagligen och dricker mycket läsk.
Vanlig läsk är eländigt!

Hatar lightläsk, älskar MÅTTLIGA mängder sockerläsk, försöker antingen begränsa mig eller dricke långsamt/över tid, för att inte få det berömda "sockercrash" så starkt. Jag tycker smaken på lightläsk är helt vedervärdig. Och också nått fel med nån sorts "tomhetskänsla" jag får av den.

Sedan jag försöker begränsa mig, eller dricka långsamt, så har jag lyckligtvis inte övervikt ändå.
Citera
2022-07-01, 10:56
Medlem
Vilka sockerfria/zeroläsk är naturliga såtillvida att de både saknar socker o sötningsmedel.
Är beredd att prova sådana men vet bara några dyra från österrike.

Hur är det med öl - är öl osötat - om nej varför ifrågasätts inte öl eller görs öl zero
Citera
2022-07-01, 11:14
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ken.adams
Tycker alltid det är så fascinerande med vuxna som på allvar dricker sockerläsk likt små barn och sen försöker försvara sitt beteende
Ändå rätt bra affärside. Hitta något som folk tycker är dåligt ("dricka läsk och bli fet"), ändra produkten lite grann och sprid känslan att du inte blir fet längre, detta gör att kunderna känner att de gör en god sak när de dricker cola zero ("titta vad duktig jag är mot fetmaepidemin"). Att känna oss Goda vill vi varje dag. Att vi dricker en onaturlig produkt som inte behövs tänker vi inte på.
Senast redigerad av Barents 2022-07-01 kl. 11:18.
Citera
2022-07-01, 11:29
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vilka sockerfria/zeroläsk är naturliga såtillvida att de både saknar socker o sötningsmedel.
Är beredd att prova sådana men vet bara några dyra från österrike.

Låter som kolsyrad juice om du menar att man inte tillsätter extra socker. Det kanske går att göra billigt själv med en sodastreamer.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur är det med öl - är öl osötat - om nej varför ifrågasätts inte öl eller görs öl zero
Du behöver maltens socker för att kunna göra alkohol. Däremot är en öl i regel inte söt och det finns ju low-carb-öl. Vet inte om jag svarar på dina frågor dock.
Citera
2022-07-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Låter som kolsyrad juice om du menar att man inte tillsätter extra socker. Det kanske går att göra billigt själv med en sodastreamer.

Du behöver maltens socker för att kunna göra alkohol. Däremot är en öl i regel inte söt och det finns ju low-carb-öl. Vet inte om jag svarar på dina frågor dock.

Bra - så diabetiker kan dricka öl m a o - except Ouid Bruin (som jag gillar) som har tillsatt socker
Citera
2022-07-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Albert
Behövde stålarna från jobbet och orkade inte utföra jobbet egentligen.

Beroende på hur mycket koffein vi talar om per burk..

En annan hade nog dött med 5 monster per dag i en månad.

Allt är dåligt om man tar för mycket, även vatten.
Citera
2022-07-01, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Man kan ju kika på livsmedelverket som summerar all seriös forskning som finns och de konstaterar att aspartam är den tillsats som är mest undersökt av alla och att det inte finns några kända risker med aspartam.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam

"Aspartam är den mest undersökta av alla livsmedelstillsatser på marknaden..." och... "Det finns i dag inga kända risker med att äta aspartam om man inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri, PKU."

"Eftersom det är 100-200 gånger sötare än vanligt socker behöver endast mycket små mängder användas för att man ska uppnå sötningseffekt."

Den extremt lilla mängd aspartam som används gör att det är ofarligt.

Nej, inte alls. Läkemedelsverket har även dåliga hälsorekommendationer kring kolesterol som går mot rådande forskning och konsensus. Som du kan se på förra sidan så har forskare i 20 år studerat aspartam och hittat mängder av problem med aspartam. Konstigt nog så tyckte man att alla 73 inte höll måttet, trots att man accepterade 62 av 81 som talade för aspartam.

https://archpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13690-019-0355-z

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0162198

Drick du din cancerdryck som kommer ge dig mängder av problem i framtiden, men intala inte dig själv att läkemedelsverket är på rätt sida historien. Det är de inte, forskningen är tydlig och de negativa hälsoeffekterna är uppenbara.

"In quantitative terms, the panel treated ~ 76% of apparently negative studies as if they were reliable, despite their numerous shortcomings, yet it deemed 100% of positive studies as unreliable, despite the fact that their shortcomings were often fewer and less serious than those that characterised the negative studies. This asymmetry favoured commercial and industrial interests over the protection of consumers."
Citera
2022-07-01, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ken.adams
Tycker alltid det är så fascinerande med vuxna som på allvar dricker sockerläsk likt små barn och sen försöker försvara sitt beteende 😜
Alltså hur lågt kan man sjunka. Inte sällan har dessa individer alla möjliga bokstäver och drar sig inte för att skylla sitt misslyckade liv på omständigheter och omgivningen.

Ett tips till er, om ni ska dricka läsk så köp sockerfri sådan. Liksom vad i helvete, hur svårt ska det vara.

"Sockerfri" läsk är många, många gånger mer ohälsosam än läsk som enbart innehåller socker. Läsk innehållande socker har mer kalorier, men du undviker cancer, depression, alzheimers, problem med tarmflora, skada på cellmembran och tarmvägg, huvudvärk, migrän, hjärntumörer, metaboliska syndrom och diabetes typ 2, som man får i högre grad av aspartam än socker.

Så sluta ge människor råd när du inte har en aning om vad forskningen säger.
Citera
2022-07-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
"Sockerfri" läsk är många, många gånger mer ohälsosam än läsk som enbart innehåller socker. Läsk innehållande socker har mer kalorier, men du undviker cancer, depression, alzheimers, problem med tarmflora, skada på cellmembran och tarmvägg, huvudvärk, migrän, hjärntumörer, metaboliska syndrom och diabetes typ 2, som man får i högre grad av aspartam än socker.

Så sluta ge människor råd när du inte har en aning om vad forskningen säger.

Säkert druckit en flaska lightläsk om dagen i typ.. 15 år?

Så när börjar min tumör växa? Samt när börjar min depression och huvudvärk sätta in? Så jag kan förbereda mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in