Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Du har inte ögonen öppna. Jag prenumererar på lite olika ekonomikanaler på youtube och varje dag har något krypto-relaterat upphört att fungera. Senast igår Three arrows capital som har förlorat miljarder och antagligen får lägga ner, och ytterligare en handfull krypto-företag är inblandade eftersom de lånar pengar av varann och inom en vecka har även de gått i konkurs och ringarna på vattnet fortsätter.
Vid varje konkurs sker tvångsförsäljningar av BTC. Vid varje konkurs så naggas förtroendet för krypto lite i kanten. Så BTC i sig har inte varit i några direkta skandaler. Men allt runtomkring håller på att falla samman som ett korthus. Och allt runtomkring tror jag till stor del har gett BTC-värderingen, det är inte bara handel mellan enskilda individer utan BTC är navet i ett helt litet eget universum, så den faller med.
Frågan är hur mycket av detta som redan är inprisat? 3AC tycks ha sålt av alla sina likvida tillgångar (bitcoin är den mest likvida tillgången efter dollar) för ett par veckor sedan.
Att oseriösa företag går i konkurs är bra. En av de starka sidorna hos bitcoinsystemet är att företagen tillåts gå i konkurs, att det inte kommer någon centralbank eller stat och stöttar upp osunda institutioner med nyskapade pengar.
Det sjuka måste svettas ut ur systemet. Frågan är bara hur mycket mer som ska ut. Om priset går ner under 10 000 dollar så lär det inte finnas mycket kvar, tror jag. Kanske är det redan över för denna gång.
Det är också bra om folk lär sig att inte lita på bankliknande skojarföretag inom denna sfär. En av de finaste sidorna med bitcoiniseringen är att man inte behöver banker och att de moderna bankernas affärsmodell i förlängningen omöjliggörs, eftersom det inte går att falskmynta fram fler bitcoin.