Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Är juni 2022 med i Valuegard?
Vilken månad har störst tapp i % och kr/kvm enligt Valuegard?
Det finns i dagsläget inget som pekar mot ett stöd för bostadspriserna men du kan väl avvakta och se, spelar knappast någon roll för någon.
Tror Valuegard släpar lite men som nämns nedan kan man kolla Husmask och se att det är mer eller mindre likadant nu som 2017 än så länge. Men hösten lär bli spännande då sommarmånaderna generellt är lite speciella på bostadsmarknaden och det är svårt att dra någon slutsats från dem.
Personligen så bryr jag mig inte så mycket vad som händer mer än att jag tycker att alla tjänar på om priserna på bostäder är lägre snarare än högre.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Jag tittar på husmask för Stockholm innerstad och fallet 2017 var inte alls lika hastigt eller djupt som nu.
Valueguard släpar efter.
Det vore intressant om någon kan visa om priserna föll över 5% någon månad under 90-tals krisen i Stockholm som det gjorde nu i Juni.
Husmask säger att fallet var drygt 10% de första 3 månaderna av fallet, fallet nu är på ca 10,5% på 3 månader vilket knappast är en speciellt signifikant skillnad. Så jag skulle säga att det var ungefär lika hastigt och djupt som det varit nu. Återstår som sagt att se vad som händer i höst men statistiken vi har tillgänglig just nu ger inte stöd för någon händelse vi inte sett sedan 90-talet.
Att stirra för mycket på enskilda månader är väldigt missvisande rent genrellt men mellan mars 2020 och april 2020 föll det enligt Husmask 4,6% i Stockholms innerstad så åter igen är det inget som är otänkbart.