2022-06-30, 19:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ett kvadratmeterpris på 100 eller till och med 90 är fortfarande riktigt högt i min värld och hur jag värderar pengar. Men vad vet jag, kanske det stabiliserar sig där genom att tillräckligt många tycker det är "rea".

100k/kvm för små studios kan man räkna hem ur ett investerarperspektiv. Med 5% avkastning på kapitalet och avgiften blir det 13k/mån i hyra då vilket är möjligt i Stockholms mer attraktiva delar för den typen av bostad.

En trea på 80kvm och 5k i avgift ger dock en (fiktiv) hyra med samma beräkning på 40k/mån vilket det inte finns någon betalningsförmåga för att ta ut.
2022-06-30, 19:36
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
100k/kvm för små studios kan man räkna hem ur ett investerarperspektiv. Med 5% avkastning på kapitalet och avgiften blir det 13k/mån i hyra då vilket är möjligt i Stockholms mer attraktiva delar för den typen av bostad.

En trea på 80kvm och 5k i avgift ger dock en (fiktiv) hyra med samma beräkning på 40k/mån vilket det inte finns någon betalningsförmåga för att ta ut.

Svårt att se en bostadsrätt som ett investeringsobjekt när man inte ens får tillstånd att hyra ut vanligtvis längre än 1-2år. Såna externa begränsande faktorer och osäkerhet vill man inte ha i en investering.
2022-06-30, 19:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Svårt att se en bostadsrätt som ett investeringsobjekt när man inte ens får tillstånd att hyra ut vanligtvis längre än 1-2år. Såna externa begränsande faktorer och osäkerhet vill man inte ha i en investering.

Nej jag vet. Det är en teoretisk beräkning av ifall ett kvm-pris är rimligt eller inte.
2022-06-30, 19:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Nej jag vet. Det är en teoretisk beräkning av ifall ett kvm-pris är rimligt eller inte.

Allright, got ya

Vilken räntenivå/räntekostnad räknar du på?
Gäller samma vinstkalkyl vid 5% rörlig ränta?
Senast redigerad av slemhog 2022-06-30 kl. 19:46.
2022-06-30, 19:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Allright, got ya

Vilken räntenivå/räntekostnad räknar du på?
Gäller samma vinstkalkyl vid 5% rörlig ränta?

Räknar på ett avkastningskrav (yield) om 5%. Den får ju stor effekt på vilket pris som är rimligt att betala som investerare. Man ser helt enkelt ett köp av en bostad ungefär som en aktie, med risker, direktavkastning, värdeökning/förlust osv. Egentligen är det lite mer komplicerat men som en tumregel funkar det ändå hyfsat.
2022-06-30, 19:52
Medlem
Citat:
Det finns säkert någon månad med liknande nedgång i % beroende på vilket index man tittar på. Det har däremot knappast varit ett så stort fall i kronor/kvm räknat tidigare.

Dessutom har vi nu tre månader i rad med fallande priser, och de verkar fördubblas för varje månad. En exponentiell nedgång alltså. Minus 10% i juli?

Kollar man t.ex. Valuegard ser man att visst är det en nedgång men verkar ha funnits flera andra de senaste 15 åren som är ungefär lika stora. Alla verkar sammanfalla med att det har varit någon händelse som skakat världen eller bostadsmarknaden. Ett av de större tappen skedde under 2017 och vad jag kommer ihåg och kan hitta så var det väl mer eller mindre bara något som hände pga ökat utbud och allmän pessimism om framtida priser.

Personligen så tycker jag det är för tidigt att ropa hej ännu då marknaden kan skaka till, vi får se vart det bär av i höst och var vi stänger året.
2022-06-30, 20:04
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Kollar man t.ex. Valuegard ser man att visst är det en nedgång men verkar ha funnits flera andra de senaste 15 åren som är ungefär lika stora. Alla verkar sammanfalla med att det har varit någon händelse som skakat världen eller bostadsmarknaden. Ett av de större tappen skedde under 2017 och vad jag kommer ihåg och kan hitta så var det väl mer eller mindre bara något som hände pga ökat utbud och allmän pessimism om framtida priser.

Personligen så tycker jag det är för tidigt att ropa hej ännu då marknaden kan skaka till, vi får se vart det bär av i höst och var vi stänger året.

Är juni 2022 med i Valuegard?

Vilken månad har störst tapp i % och kr/kvm enligt Valuegard?

Det finns i dagsläget inget som pekar mot ett stöd för bostadspriserna men du kan väl avvakta och se, spelar knappast någon roll för någon.
2022-06-30, 20:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt

Jag tittar på husmask för Stockholm innerstad och fallet 2017 var inte alls lika hastigt eller djupt som nu.
Valueguard släpar efter.

Det vore intressant om någon kan visa om priserna föll över 5% någon månad under 90-tals krisen i Stockholm som det gjorde nu i Juni.
2022-06-30, 20:35
Avslutad
Citat:
Jag tittar på husmask för Stockholm innerstad och fallet 2017 var inte alls lika hastigt eller djupt som nu.
Valueguard släpar efter.

Det vore intressant om någon kan visa om priserna föll över 5% någon månad under 90-tals krisen i Stockholm som det gjorde nu i Juni.

Vet en 4:a i Aspudden som kom ut till försäljning med förväntat säljpris på ca 400K. Det tog två år innan den såldes för 200K. Säljarna hann dessförinnan köpa ett ´lantligt renoveringsobjekt ´ när priserna låg på topp. Det var ett dödligt fall inom två veckor. Får reservera mig för beloppen men minns glasklart att de låg kvar med lght i två år.
2022-06-30, 20:51
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Vore intressant om någon hade inblickar i andra delar av hyresmarknaden:

- Kötiderna: drar de iväg eller är det som förut? Fler eller färre objekt?

- Andrahandsuthyrningen: förändras utbudet eller priserna?

- Nybyggena: finns det någon som köper några som helst nybyggen nu? Om inte, vad blir det av dem?
2022-06-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vore intressant om någon hade inblickar i andra delar av hyresmarknaden:

- Kötiderna: drar de iväg eller är det som förut? Fler eller färre objekt?

- Andrahandsuthyrningen: förändras utbudet eller priserna?

- Nybyggena: finns det någon som köper några som helst nybyggen nu? Om inte, vad blir det av dem?

Kan tänka mig att de gör HR av en del BR i nybyggena. Sen får Soc betala.
2022-06-30, 21:10
Avstängd
Citat:

Trenden börjar svänga till att storband är mer populärt, så efterfrågan på små studios kommer minska.
Bara trubadurer som kundkrets.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in