Citat:
Ursprungligen postat av
Zilvio
Att bli sponsrad med material är nog inga som helst problem om man spelar på ATP-nivå. Det blir väl tom många svenska seriespelare och tränare ute i landets tennisklubbar ...
Hur många som blir ekonomiskt sponsrade av rackettillverkarna är ju en annan sak men som du är inne på så är det nog väldigt stor variation på vilka summor det handlar om. Om man inte är på top 50 och dessutom gör sig impopulär i hemlandet kan man nog inte förvänta sig några större summor ...
Att han inte skyltar med Wilson beror nog på att han fortfarande är bunden till sitt tidigare märke (Babolat).
Tennisnerd om Ymers racketbyten:
https://youtu.be/zRNoZ4yd1qw
Tack, Tennisnerd är riktigt intressant (svenne är han också), tror till och med jag redan sett den videon.
Är väl ingen större grej i sammanhanget och nog bara en tidsfråga innan vi ser ett "W" på strängarna. Men ändå: han hade kunnat haft ett Wilson målat som en Babolat istället för ett helt svart racket när han körde med det: tror majoriteten proffs har målade racket. Nadal har tex ett Pure Aero från 2004, tror jag, och Novak och Murray har också tidigare modeller. Agassi körde med Head målade som Donnay, eller om det var omvänt. Det svarta racketen med två Babolat-streck på senorna borde vara av minimalt intresse för Babolat, kan man tycka. (Och igen, Ymer var faktiskt ett av fejsen för Babolat ett tag: något förvånande, men så var det, och han lär ju tjänat rätt bra på det.) Och just nu fick jag intrycket av att han hade ett Wilson Blade med "neutrala" strängar, vilket tyder på inget kontrakt varken med Babolat eller Wilson.
Rätt ovanligt annars, men det förekommer: Rublev hade ju länge ett svart rack: tror det var för att han gick från Wilson till Head. Tog förvånansvärt lång tid att fixa det för ett så stort namn.
Nä, borde vara rätt begränsade summor om man inte är topp 50. Eller, allt är ju relativt, tror definitivt de betalar rätt väl för namn som är, säg, topp 150, om de har någon potential att klättra uppåt. Definitivt något de säljer på. Babolats uppgång till ett toppmärke också på racketgebitet (de hade ju först bara strängar) lär ha rätt mycket med Nadal att göra, även om Moya och framförallt Roddick kom före honom.