2022-06-30, 12:48
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag noterar för övrigt att han bytt racket till vad jag tror är ett Wilson Blade. Förut hade han Babolat, och var också ett affischnamn för dem, då han marknadsfördes lite som en next-gennare. Men det racket han har nu är utan "W" på strängarna, och ett tag tror jag det var helt svart. Tror alltså inte han har något sponsorskontrakt för sitt rack. Kanske var samma sak där: Why the fuck should Roger get more money than me? I want the same deal as Roger, or it's no deal at all! (Menar dock detta åtminstone halvt seriöst, då det ändå är rätt ovanligt att spelare inte har racketsponsorer/märket på racketsträngarna).

Att bli sponsrad med material är nog inga som helst problem om man spelar på ATP-nivå. Det blir väl tom många svenska seriespelare och tränare ute i landets tennisklubbar ...
Hur många som blir ekonomiskt sponsrade av rackettillverkarna är ju en annan sak men som du är inne på så är det nog väldigt stor variation på vilka summor det handlar om. Om man inte är på top 50 och dessutom gör sig impopulär i hemlandet kan man nog inte förvänta sig några större summor ...

Att han inte skyltar med Wilson beror nog på att han fortfarande är bunden till sitt tidigare märke (Babolat).

Tennisnerd om Ymers racketbyten: https://youtu.be/zRNoZ4yd1qw
Citera
2022-06-30, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Att bli sponsrad med material är nog inga som helst problem om man spelar på ATP-nivå. Det blir väl tom många svenska seriespelare och tränare ute i landets tennisklubbar ...
Hur många som blir ekonomiskt sponsrade av rackettillverkarna är ju en annan sak men som du är inne på så är det nog väldigt stor variation på vilka summor det handlar om. Om man inte är på top 50 och dessutom gör sig impopulär i hemlandet kan man nog inte förvänta sig några större summor ...

Att han inte skyltar med Wilson beror nog på att han fortfarande är bunden till sitt tidigare märke (Babolat).

Tennisnerd om Ymers racketbyten: https://youtu.be/zRNoZ4yd1qw

Tack, Tennisnerd är riktigt intressant (svenne är han också), tror till och med jag redan sett den videon.

Är väl ingen större grej i sammanhanget och nog bara en tidsfråga innan vi ser ett "W" på strängarna. Men ändå: han hade kunnat haft ett Wilson målat som en Babolat istället för ett helt svart racket när han körde med det: tror majoriteten proffs har målade racket. Nadal har tex ett Pure Aero från 2004, tror jag, och Novak och Murray har också tidigare modeller. Agassi körde med Head målade som Donnay, eller om det var omvänt. Det svarta racketen med två Babolat-streck på senorna borde vara av minimalt intresse för Babolat, kan man tycka. (Och igen, Ymer var faktiskt ett av fejsen för Babolat ett tag: något förvånande, men så var det, och han lär ju tjänat rätt bra på det.) Och just nu fick jag intrycket av att han hade ett Wilson Blade med "neutrala" strängar, vilket tyder på inget kontrakt varken med Babolat eller Wilson.

Rätt ovanligt annars, men det förekommer: Rublev hade ju länge ett svart rack: tror det var för att han gick från Wilson till Head. Tog förvånansvärt lång tid att fixa det för ett så stort namn.

Nä, borde vara rätt begränsade summor om man inte är topp 50. Eller, allt är ju relativt, tror definitivt de betalar rätt väl för namn som är, säg, topp 150, om de har någon potential att klättra uppåt. Definitivt något de säljer på. Babolats uppgång till ett toppmärke också på racketgebitet (de hade ju först bara strängar) lär ha rätt mycket med Nadal att göra, även om Moya och framförallt Roddick kom före honom.
Citera
2022-06-30, 13:30
Medlem
Vobblers avatar
Det är skillnad på 80-talet och dagens svenska tennis, då hade vi sex spelare på topp 10. Micke tror att ha att är någon superstjärna som har vunnit fem slams. Dra du åt helvete, talanglösa nolla. Din bror är ännu sämre, lägg ner skiten och börja jobba som gatsopare.

Hacka inte på Sverige, då får du noll stöd av förbundet. Loser.
Citera
2022-06-30, 13:33
Avslutad
PS: man kan ju även spekulera i om M. Ymer inte gick från Babolat till Wilson för att det skar sig med Babolat: som sagt körde de reklam med honom när han hade fejset målat med två blåa Babolat-streck, precis som Rafa, Fognini och Muguruza. Kanske kände Babolat att de inte hade lust att ge honom samma lukrativa kontrakt när det blev klart att han inte var något större framtidsnamn. Och de hade Ymer svårt att acceptera, så han valde att inte gå vidare med Babolat. Och nu är Wilson måttligt intresserade av att ge honom något specialkontrakt. Bara en spekulation.
Citera
2022-06-30, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Han ville lägga sin energi på Wimbledon och göra bra ifrån sig där, inte slösa energi på en piss turnering som Båstad. Båstad är ingen speciell turnering bara för att arrangörerna överkompenserar och är generösa mot de tävlande.

Han har ju åkt ut ur Wimbledon med huvudet före och det är ett par veckor till Båstad.

Är han så slut efter att ha spelat ett par matcher...
Senast redigerad av Krimkoll 2022-06-30 kl. 14:01.
Citera
2022-06-30, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
En av de äldre tränarna (som har mer än en handfull tennis sm-medaljer i olika klasser) som jag ibland tar lektioner med på klubben har flertalet ggr berättat om bröderna Ymer och hur otrevliga de är. Baserat på detta är jag inte förvånad över att höra denna ”Zlatan-jämförelse”… Looser är vad han är!

Ja, verkar jävligt dryga. Noterar att dom gillar att lyssna på gangsterrappare också, förstärker bilden ytterligare.

Dels är dom säkert uppfostrade att vara så dryga, dels är det väl miljonerna som stiger dom åt huvudet. Även om dom är mediokra så tjänar dom ju några miljoner.
Senast redigerad av Krimkoll 2022-06-30 kl. 13:51.
Citera
2022-06-30, 13:52
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Det handlar ju om pengar. Han tror/tycker att han har en stjärnstatus som förtjänar en ersättning som de med fötterna på jorden förstår är orimlig.
Det var samma sak i Stockholm Open förra året:
SVT: Ymer nobbar wild card till stockholm open

Sure! och därför väljer han att delta i en challenger istället för Båstad
Den där "pissturneringen" har väl om jag minns rätt flera ggr blivit utsedd till årets bästa turnering av spelarna på ATP touren.

Hoppas de svenska turneringarna slutar erbjuda honom wildcards framöver så han slipper göra bort sig igen.

Handlar väldigt mycket om pengar ja. Det är bara att se vad tennisspelare tjänar. Mediokra spelare tjänar absurda summor på att pilla navelludd och förlora tennismatcher. Man ser spelare som är rankad 100 som har dragit in miljoner dollar.
Ymer själv har dragit in 1,8 miljoner dollar och han är nätt och jämnt topp 100.
Senast redigerad av allt.o.inget 2022-06-30 kl. 13:58.
Citera
2022-06-30, 14:07
Avslutad
Citat:
Maria Strandlund Tomsvik är tenniskommentator på Europsport och reagerade så här när hon hörde uttalandet: "Jag hoppas att han skämtade, men jag är inte säker".

Även Magnus Norman, den tidigare världstvåan och numera tränare och tävlingsdirektör för herrarnas turnering i Båstad reagerade på Ymers uttalande: "Faktum är att Mikael inte tog sig in i turneringen på sin egen ranking, hade han varit Zlatan hade han väl gjort det", säger Norman till P4 Värmland.

https://sverigesradio.se/artikel/experten-om-mikael-ymer-hoppas-han-skamtar
Citera
2022-06-30, 14:11
Avslutad
Citat:
Magnus Norman, den tidigare världstvåan och numera tränare och tävlingsdirektör för herrarnas turnering i Båstad, har tagit del av Ymers uttalande.

– Jag vet inte om det är taget ur sitt sammanhang, men faktum är att Mikael inte tog sig in i turneringen på sin egen ranking, hade han varit Zlatan hade han kanske gjort det, säger Norman till P4 Värmland och tillägger:

– Han har lite grann kvar att bevisa. Men förhoppningsvis kommer Mikael dit en dag.

Maria Strandlund Tomsvik, tenniskommentator på Eurosport, reagerade också på uttalandet:

– Jag hoppas fortfarande att det är ett skämt. För det är inte rimligt på något sätt. Det är inte heller en attityd som blir särskilt härlig, säger hon till Radiosporten.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/bGpA65/magnus-normans-pik-till-mikael-ymer-hade-han-varit-zlatan-sa

Fråga: Är Ymer svensk tennis svar på Zlatan?

Nej 96%
Citera
2022-06-30, 14:13
Avslutad
Uppenbarligen är det inte ett skämt eftersom han inte kommer till Båstad och kräver saftigt betalt för att spela i Båstad och Stockholm, turneringar han alltså inte ens är kvalificerad för att spela. Om det är ett skämt så ser han hela sin karriär som ett skämt därmed, det vore väl i och för sig mer rimligt.
Citera
2022-06-30, 14:18
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Handlar väldigt mycket om pengar ja. Det är bara att se vad tennisspelare tjänar. Mediokra spelare tjänar absurda summor på att pilla navelludd. Man ser spelare som är rankad 100 som har dragit in miljoner dollar.

Att någon skulle tjäna absurda summor på att pilla naveludd tror jag inte för fem öre på annat än om det handlar om väldigt etablerade och populära spelare. Federer kan säkert tjäna absurda summor för att bara skylta med sitt namn och bild i olika sammanhang men det gäller ju inte annat än ett extremt fåtal spelare.
Tennis är ju en sport med extrema inkomstskillnader där ett hundratal spelare kan leva ganska bra men för att ha extremt hög inkomst måste man vara i den absoluta toppen.

Intressant läsning:
How Much Do Tennis Players Make? – The Ugly Truth

Podkast:
How Much MONEY Do Tennis Players Make? - The UGLY TRUTH
Citera
2022-06-30, 14:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Uppenbarligen är det inte ett skämt eftersom han inte kommer till Båstad och kräver saftigt betalt för att spela i Båstad och Stockholm, turneringar han alltså inte ens är kvalificerad för att spela. Om det är ett skämt så ser han hela sin karriär som ett skämt därmed, det vore väl i och för sig mer rimligt.

Han la väl ytterligare till detta med att han sa efter förlusten att det var här han vill spela. Dvs med de stora grabbarna i Wimbledon. Han var nöjd med ett set dock, det hade ju inte Zlatan varit.

Får väl se om några år kanske han bönar om att få ett Wildcard till Båstad för att få ekonomin att gå runt. Eller så är han då en stor grabb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in