Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Båstad har ju flärd över sig. Snarare kanske han känner sig otillräcklig för en sån fin turnering? Som man förknippar med storspelare som Ferrer och Söderling!
Betydligt större namn än så: Borg, Wilander och Nadal (2005) har alla lirat. Nadal vann (duh). Obesegrad i Båstad.

Men fine, Ferrer och Söderling har fler titlar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zilvio
Den där "pissturneringen" har väl om jag minns rätt flera ggr blivit utsedd till årets bästa turnering av spelarna på ATP touren.
The Nordea Open in Bastad was voted by players as the ATP 250 Tournament of the Year for 11 consecutive years from 2002-12.
(Man kan ju undra om de gått lite på dekis sen dess?

)
Citat:
Ursprungligen postat av
Zilvio
Det handlar ju om pengar. Han tror/tycker att han har en stjärnstatus som förtjänar en ersättning som de med fötterna på jorden förstår är orimlig.
Det var samma sak i Stockholm Open förra året:
SVT: Ymer nobbar wild card till stockholm open
Sanslöst. Alltså, jag är lite inne på Tupos linje att han delvis blivit missförstådd; åtminstone tror han inte att han är "för bra" för tävlingen. Det lär väl, som du säger, handla just om pengar, men har lite svårt att förstå det också. Han behöver ju både rankingpointsen och stålarna som Båstad eller SO kan ge, och om han nu tydligen inte kan förhandla sig till en fet appearance fee så är det ju bara bita i det sura äpplet och ta prispengarna som ges. Det är ju bara att acceptera att de inte vill betala något extra för honom.
Googlade lite på appearance money för ATP, men det är lite svårt att få stabil info på det. Men i princip är det nåt man ger till boys som Federer och Nadal om man vill locka dem till en mindre tävling de annars inte har någon större anledning att spela. Tror merparten av spelarna
inte får appearance money (prispengar får man ju också för torsk i första omgången).
The general rule is that if a player would have played in an event anyway, they will not be offered a significant appearance fee. The fee’s purpose is to attract high profile players to events that they would not otherwise have bothered with.
Verkar således helt logiskt att varken Båstad eller SO har någon större anledning att pröjsa särskilt till Mikael Ymer.
Jag noterar för övrigt att han bytt racket till vad jag tror är ett Wilson Blade. Förut hade han Babolat, och var också ett affischnamn för dem, då han marknadsfördes lite som en next-gennare. Men det racket han har nu är utan "W" på strängarna, och ett tag tror jag det var helt svart. Tror alltså inte han har något sponsorskontrakt för sitt rack. Kanske var samma sak där:
Why the fuck should Roger get more money than me? I want the same deal as Roger, or it's no deal at all! 
(Menar dock detta åtminstone halvt seriöst, då det ändå är rätt ovanligt att spelare inte har racketsponsorer/märket på racketsträngarna).