Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "han får rätt i allt", han fick ju inte rätt nånstans. Som jag skrev hade media nämnt till exempel glasögon men inte skrivit eller talat om att uppgiften kom från Grand och Mårten Palme. SE visste ju inte vem som sett vad och var. Han befarade att något mordplatsvittne verkligen sett och nämnt glasögon eftersom de nämndes i media ett par dagar efter mordet, därför konstruerade han ett vittne som han hört nämna det. Han visste också att folk på Skandia kände till att han brukade bära sådana glasögon och även handlovsväska. Förväxlingsprångmarschen in i gränden skulle förklara det hela, elementärt min käre etc ...
Och du verkar tycka det både är sannolikt och kanske klokt att chansa med dessa lögner ändå.
Han vet alltså inte vart vittnena befinner sig, men här specificerar han och placerar vittnet till mordplatsens närhet EFTER skotten. Då har han själv uteslutit Mårtens vittnesmål med den lögnen om han nu inte bar glasögon på sig hela tiden, vilket inget vittne från mordplatsen ens iakttagit. En reflektion genom glaset, eller ljusbrytning.
Han ändra uppgifter/lögnerna över tid o.s.v.
Så att använda dessa uppgifter ö.h.t. blir så klart väldigt komplicerat och dumt.
Att han lägger till uppgifter över tid behöver så klart inte innebära att dessa stämmer med vad vittnet sa.
Du återupprepar gång på gång det slutliga/sammantagna där SE lagt till alla sina attiraljer.
Jag har givit flera andra alternativ.
Att han får rätt i allt var givetvis en överdrift, men det är i stora delar helt korrekt med flertalet andra uppgifter. Här har vi Delsborn som lämnar uppgifter på plats och det finns inget som utesluter att det var honom som SE överhörde. Inget som utesluter att det var Windén som var ointresserad av att ta uppgifter från SE. (Söderströms kanske då precis rapporterat ut ett som poliserna hade att gå på)
Nej, ditt återupprepande av "Supervittnet" ger ingen starkare teori. Syftet handlar mer om att med ett sådant begrepp försöka minska förtroendet för uppgifter som kommer från SE snarare.
Likt "Druckit middag" och annat.
Men detta är bara en parentes.