2022-06-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag har också åsikten att socker, som människan testat i 500 år och som är naturligt, rimligen är mer utprovat än någonting kemiskt som funnits i 30 år, som fenylalanin och asparaginsyr som är delarna i Aspartam i Cola Zero.

Här kan man läsa hur man tillverkar aspartam på laboratorium. Smaskens.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Det verkar givet att fetma-explosionen i världen beror på socker och inte på fet mat, som man tidigare trodde. Så det är också givet att man dricker så lite läsk som möjligt. Jag tar 1-2 st 30cl läsk i veckan. Det får räcka.

Jag äter aldrig sockerfritt godis. Så äckligt.

Fast mycket av det man äter som man köper halvfärdigt , från bröd, till kött, kyckling, grönsaker, juice, kaffe, ost, mjölk, jordnötter, chips, fisk, skinka, choklad, godis mm mm (i stort sett allt) innehåller minst 1 eller fler tillsatser som tillverkas i "labb". Tex konserveringsmedel, färgämne, aromämne, surhetsreglerande, stabiliseringsmedel, fuktbevarande, olika E1234 osv osv, folk köper dessa prudukter och ingen gnäller på att de har tillsatser framställda i Labb.
Då är det ingen fara.
Men om Lightläsk har sötningsmedel tillverkat i ett Labb! Då jävlar är det katastrof!

Patetiskt.
Citera
2022-06-30, 12:48
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Fast mycket av det man äter som man köper halvfärdigt , från bröd, till kött, kyckling, grönsaker, juice, kaffe, ost, mjölk, jordnötter, chips, fisk, skinka, choklad, godis mm mm (i stort sett allt) innehåller minst 1 eller fler tillsatser som tillverkas i "labb". Tex konserveringsmedel, färgämne, aromämne, surhetsreglerande, stabiliseringsmedel, fuktbevarande, olika E1234 osv osv, folk köper dessa prudukter och ingen gnäller på att de har tillsatser framställda i Labb.
Då är det ingen fara.
Men om Lightläsk har sötningsmedel tillverkat i ett Labb! Då jävlar är det katastrof!

Patetiskt.
Jag ser att du älskar dina Cola zero och blev kränkt. Naturligtvis finns massor av tillsatser överallt i mat och inga problem. Inte ens aspartam är ett problem, det har jag aldrig skrivit. Men jag tar hellre en naturlig produkt som socker än en oäkta om jag kan välja. Dessutom är socker överlägset i smak. Jag köper aldrig någonsin sockerfritt godis pga smaken.
Senast redigerad av Barents 2022-06-30 kl. 12:51.
Citera
2022-06-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Ja, det är på den mentala nivån jag trivs bäst. Livsval som duger gott under min tid på Jorden. Man behöver inte vara så jävla pretto hela tiden och tro att man är bättre än vad man är. Kasta kniven åt helvete och ät enbart med gaffeln (eller sked), framför Youtube och med läsk i glaset. Satsa på god mat framför "nyttig" mat och använd hjärnan åt sånt du tycker är roligt istället för att förläsa dig på en massa forskning och skit.

Så blir man lycklig och slipper gå omkring och vara så magsur som du är.

Om frosseri är lycka för dig så har vi väldigt olika definitioner av det ordet. Frosseri och glupskhet är närmare självskadebeteende än lycka för min del.

Enbart dagens idioter kan intala sig själva att nyckeln och vägen till lycka är att äta ihjäl sig med mat, knarka och spela datorspel.

Sanningen är att om du hade mått bra, så hade du inte tryckt i dig skiten du gör. Du äter skräp för att under ignoransen och arrogansen så har du skammen, skulden, ilskan och sorgen. Det må ta många år innan du kommer till den insikten, men en dag så kommer verkligheten komma ikapp dig. Där och då kommer du förstå att allting du gjorde för att "må bra" och "inte bry sig" är invanda beteendemönster du använde dig av för att klara av din vardag, för att du inte stod ut med verkligheten.

Detta är sanningen, vare sig du vill veta av det eller inte.
Citera
2022-06-30, 13:05
Medlem
R5As avatar
Citat:
Du verkar ha åsikten att det som producerats i ett labb är bättre än från naturen? Du har rätt mycket att bevisa i så fall. Människan funnits i 1 miljon år och under den tiden ätit det som fanns i naturen, så jag behöver inte visa någonting.

Att allt från naturen skulle vara bra är bs, något som södermalmsbor använder som argument när de diskuterar cannabis. Gå käka en flugsvamp då.
Citera
2022-06-30, 13:08
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Att allt från naturen skulle vara bra är bs, något som södermalmsbor använder som argument när de diskuterar cannabis. Gå käka en flugsvamp då.
Så att du ska förstå, allt som vi BRUKAR äta i naturen känns bättre än konstgjort.

Tänk att aspartam har så många fans.
Citera
2022-06-30, 13:16
Medlem
R5As avatar
Citat:
Så att du ska förstå, allt som vi BRUKAR äta i naturen känns bättre än konstgjort.

Tänk att aspartam har så många fans.

Aspartam är naturligt, det just därför kroppen vet hur man bryter ned de.
Det är fler personer som är glutenintoleranta än personer som inte tål aspartam.
Citera
2022-06-30, 13:20
Medlem
Citat:
Jag ser att du älskar dina Cola zero och blev kränkt. Naturligtvis finns massor av tillsatser överallt i mat och inga problem. Inte ens aspartam är ett problem, det har jag aldrig skrivit. Men jag tar hellre en naturlig produkt som socker än en oäkta om jag kan välja. Dessutom är socker överlägset i smak. Jag köper aldrig någonsin sockerfritt godis pga smaken.

Jag blev inte kränkt men du gjorde en poäng av att sötningsmedel tillverkas i labb och sedan tillsättes till läsken. Visst så är det, men nästan allt vi köper i butik innehåller tillsatser som är framforskade i labb men det tänker ingen på.
Senast redigerad av DjungelJumbo 2022-06-30 kl. 13:24.
Citera
2022-06-30, 13:30
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag blev inte kränkt men du gjorde en poäng av att sötningsmedel tillverkas i labb och sedan tillsättes till läsken. Visst så är det, men nästan allt vi köper i butik innehåller tillsatser som är framforskade i labb men det tänker ingen på.
Socker är speciellt för oss människor och jag kan villigt erkänna att jag därför inte kan namnet på några andra kemiska ersättningsmedel, men det finns säkert massor.

Jag är även emot ultraprocessad mat, som görs i labbliknande lokaler, typ quorn och andra köttsubstitut. De känns nästan värre än aspartam för mig och det verkar som om de är farliga, finns en del artiklar på det. Finns mycket farligare tillsatser än aspartam.
Senast redigerad av Barents 2022-06-30 kl. 13:32.
Citera
2022-06-30, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackballe123
Jag förvånas like lite varje gång en överviktig person köper en cola Zero istället för en vanlig, tror de att man kan gå ner i vikt bara för de inte är några kalorier i?

Har under senaste tiden konstaterat att de faktiskt stämmer, om man kollar folk runtomkring sig på jobbet, affären eller hos någon kompis.

Vad beror detta fenomen på eller är detta en indicier som bara jag stött på i hög grad?

Mvh en snubbe som dricker ordentlig läsk om man väl ska istället för att låtsasbanta.

Kolla på läskhyllan så ser du att zeroläsk överlag är mer utplockat. Är väl bara bra att folk slutar med socker eller iaf minskar det. Men det blir lite hyckleri när man kör zeroläsk och ett kg lösgodis vid sidan av.

Bästa är att dricka vatten, men folk vill konsumera diverse saker. Lite kul är det när folk som klagar på läskdrickande men super istället till helgen. Vad tror folk att drinkarna innehåller...
Citera
2022-06-30, 13:36
Medlem
Citat:
Socker är speciellt för oss människor och jag kan villigt erkänna att jag därför inte kan namnet på några andra kemiska ersättningsmedel, men det finns säkert massor.

Ja för fan, socker är gott, gillar choklad, glass, bullar, kakor, godis. Ingen storkonsument av godis men jag skulle aldrig heller köpa sockerfritt. Jag dricker vanlig läsk med ibland men tycker det smakar lite för sött så jag föredrar Zero och Max. Jag har socker i Te, men inte i kaffe
Citera
2022-06-30, 13:37
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ja för fan, socker är gott, gillar choklad, glass, bullar, kakor, godis. Ingen storkonsument av godis men jag skulle aldrig heller köpa sockerfritt. Jag dricker vanlig läsk med ibland men tycker det smakar lite för sött så jag föredrar Zero och Max. Jag har socker i Te, men inte i kaffe
Socker är min enda drog. Rör inte mitt socker.
Citera
2022-06-30, 13:46
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Om frosseri är lycka för dig så har vi väldigt olika definitioner av det ordet. Frosseri och glupskhet är närmare självskadebeteende än lycka för min del.

Enbart dagens idioter kan intala sig själva att nyckeln och vägen till lycka är att äta ihjäl sig med mat, knarka och spela datorspel.

Sanningen är att om du hade mått bra, så hade du inte tryckt i dig skiten du gör. Du äter skräp för att under ignoransen och arrogansen så har du skammen, skulden, ilskan och sorgen. Det må ta många år innan du kommer till den insikten, men en dag så kommer verkligheten komma ikapp dig. Där och då kommer du förstå att allting du gjorde för att "må bra" och "inte bry sig" är invanda beteendemönster du använde dig av för att klara av din vardag, för att du inte stod ut med verkligheten.

Detta är sanningen, vare sig du vill veta av det eller inte.

Helvete Gengus, vilken hänsynslös dissektion!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in