2022-06-30, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Länka till denna överväldigande forskning då, om den existerar. Studier på möss är f.ö generellt mycket svåra att rakt av översätta till människor.

Det är rimligt att de som dricker lightläsk (d.v.s ofta överviktiga eller folk som riskerar diabetes eller liknande) oftare har hälsoproblem än de som är friska och därför kan välja sockerläsk. Om studien inte jämförde två randomiserade gruppen är en sådan studie helt meningslös.

Helt klart, det är lite vad det är. Knappast perfekt, och epidemiologiska kost studier är närmast ett skämt, men ibland så finns det vissa guldklimpar.

Ligger i sängen med mobilen, men denna artikeln bör ha det mesta

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325919

Källorna står längst ned om du vill gå in på PubMed. Helt klart kommer det finnas underliggande faktorer i testgrupperna som påverkar resultatet, men detta bör kontrolleras för i viss mån och framgå i studien.

Sedan menar jag inte på att socker i någon form är bra, utan är ju pest eller kolera och då kommer jag föredra det som inte görs i labb.
Citera
2022-06-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Du går emot rådande vetenskap och konsensus. Att light drycker på något sätt skulle vara hälsosammare är ett korkat påhitt som enbart samhällets minst bildade har gått på.

Du bör i alla fall läsa på så du är medveten av riskerna. Skulle aldrig i hela mitt liv dricka en light dryck då jag själv inte är ett barn, men är alternativet light dryck eller gå törstig så går jag hellre törstig.

Lol finns väl hur jävla många levande exempel som helst på att Lightläsk > Vanlig läsk. Du behöver dricka extrema mängder för att något av det i din länk ska vara något att oroa sig för. Vad tror du själv är hälsosammast? Att ligga på 1000kcal överskott varje dag året om från läsk (Ja finns nog många fetton som häller i sig 1000kcal läsk per dag) och bli fetare och fetare, eller gå ner i vikt genom att byta ut dessa mot 0 kalorier och sötningsmedel?
När det kommer till viktnedgång för riktiga fetton handlar det ofta om att äta/dricka MINDRE DÅLIGT, och då är lightläsk att föredra gentemot att dö av fetma.
Citera
2022-06-30, 11:05
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Du går emot rådande vetenskap och konsensus. Att light drycker på något sätt skulle vara hälsosammare är ett korkat påhitt som enbart samhällets minst bildade har gått på.

Du bör i alla fall läsa på så du är medveten av riskerna. Skulle aldrig i hela mitt liv dricka en light dryck då jag själv inte är ett barn, men är alternativet light dryck eller gå törstig så går jag hellre törstig.
Jag har också åsikten att socker, som människan testat i 500 år och som är naturligt, rimligen är mer utprovat än någonting kemiskt som funnits i 30 år, som fenylalanin och asparaginsyr som är delarna i Aspartam i Cola Zero.

Här kan man läsa hur man tillverkar aspartam på laboratorium. Smaskens.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Det verkar givet att fetma-explosionen i världen beror på socker och inte på fet mat, som man tidigare trodde. Så det är också givet att man dricker så lite läsk som möjligt. Jag tar 1-2 st 30cl läsk i veckan. Det får räcka.

Jag äter aldrig sockerfritt godis. Så äckligt.
Senast redigerad av Barents 2022-06-30 kl. 11:08.
Citera
2022-06-30, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Lol finns väl hur jävla många levande exempel som helst på att Lightläsk > Vanlig läsk. Du behöver dricka extrema mängder för att något av det i din länk ska vara något att oroa sig för. Vad tror du själv är hälsosammast? Att ligga på 1000kcal överskott varje dag året om från läsk (Ja finns nog många fetton som häller i sig 1000kcal läsk per dag) och bli fetare och fetare, eller gå ner i vikt genom att byta ut dessa mot 0 kalorier och sötningsmedel?
När det kommer till viktnedgång för riktiga fetton handlar det ofta om att äta/dricka MINDRE DÅLIGT, och då är lightläsk att föredra gentemot att dö av fetma.

Detta må vara din position men den går emot rådande vetenskapliga konsensus.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S003193841200193X

Denna studien observerar att folk som dricker light drycker har mer aktivering i belöningscentrat än om man dricker utan, vilket i regel inte är förknippat med positiva effekter.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1530891X21011575

Annan studue som observerar att light läsk drickare får sämre tarmflora, vilket vi vet ger upphov till mängder av problem. Utöver detta menar man på att det man tjänar in genom reducerat kaloriintag är försumbar och inget som skall rekommenderas.

Tarmflora är kopplat till mängder av autoimmuna sjukdomar, depression, hormonproblem och hudproblem.

Så nej, jag hade aldrig valt att dricka kemiskt gift framför extremt processerat socker.
Citera
2022-06-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag har också åsikten att socker, som människan testat i 500 år och som är naturligt, rimligen är mer utprovat än någonting kemiskt som funnits i 30 år, som fenylalanin och asparaginsyr som är delarna i Aspartam i Cola Zero.

Det verkar givet att fetma-explosionen i världen beror på socker och inte på fet mat, som man tidigare trodde. Så det är också givet att man dricker så lite läsk som möjligt. Jag tar 1-2 st 30cl läsk i veckan. Det får räcka.

Helt klart, kolesterolmyten är en av de största lögnerna som människor blivit pålurade.

Socker och vegetabiliska oljor skulle jag säga är det som haft mest negativ påverkan på folks hälsa de senaste 50 åren. Canola oil och high fructose corn syrup är flytande cancer, diabetes och autoimmuna sjukdomar på burk.

Blir ju problem när det finns så mycket finansiella incitament i forskningen och när industrin sitter och betalar forskares löner. Coca Cola hade ju fått någon stolle att mena på att socker var minsann inte dåligt alls.

https://well.blogs.nytimes.com/2015/08/09/coca-cola-funds-scientists-who-shift-blame-for-obesity-away-from-bad-diets/

Samma sak sker ju inom läkemedelsbranschen. Statiner är ju knappast guds gåva till människan som tidigare antytts. Snarare en verkningslös tablett med potentiellt livsfarliga bieffekter. Att få bra hälsoråd av en vinstdrivande sjukvård anser jag är omöjligt i det stora hela. Man får läsa mellan raderna och hålla sig till forskning om man skall kunna hitta någon sanning i denna uppsjö av lögner och påhitt.
Citera
2022-06-30, 11:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Blir ju problem när det finns så mycket finansiella incitament i forskningen och när industrin sitter och betalar forskares löner. Coca Cola hade ju fått någon stolle att mena på att socker var minsann inte dåligt alls.
En fet människa är världens bästa kund för en företagare, i princip är han en missbrukare och måste ha sin drog mat och läsk, som är lagliga. Så självklart läggs det stora pengar på att cleara både socker fett och aspartam.

Tråden visar ju hur lönsamt det är med Cola Zero. Flera här som hinkar i sig den, den är ju ofarlig och icke fettbildande. Jag är ledsen, men den är också en drog och människan är byggd för vatten som är nästan gratis.
Citera
2022-06-30, 11:42
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Jag tycker att Cola Zero och Pepsi Max är godare. Och det är bättre för tänderna och för vikten. Dricker man 3 liter i veckan i 6 mån så lovar jag att du går upp i vikt mycket mer om du dricker den vanliga sockrade läsken än om du drack Zero varianten.
.

Dagens lightläsk är betydligt godare än när de introducerades, även Fun Light har blivit godare. Så det är ingen uppoffring man gör när man väljer light
Citera
2022-06-30, 12:11
Medlem
Citat:
En fet människa är världens bästa kund för en företagare, i princip är han en missbrukare och måste ha sin drog mat och läsk, som är lagliga. Så självklart läggs det stora pengar på att cleara både socker fett och aspartam.

Tråden visar ju hur lönsamt det är med Cola Zero. Flera här som hinkar i sig den, den är ju ofarlig och icke fettbildande. Jag är ledsen, men den är också en drog och människan är byggd för vatten som är nästan gratis.

Helt klart. Feta människor mår i regel dåligt och hamnar i en depressionsspiral där frossande ofta är hur man hanterar negativa känslor.

Må dåligt -> Ät mat -> Må dåligt för att man är överviktig -> Ät mat -> Tills man dör.

Utöver det så blir det lätt att pracka på personerna mer onödig skit. De som konsumerar mest är ju givetvis de som mår dåligt. Sedan blir man också en vinstlott för sjukvården.

Rätt sjukt hur den här typen av beteende normaliserats, folk menar på att de är "foodies" medan de äter ihjäl sig. Att de lever livet trots att de inte orkar laga mat eller åka och handla för att det är för jobbigt.

Vatten är livets dryck och allting som behövs.
Citera
2022-06-30, 12:17
Medlem
Citat:

Desavärre sådana som du som skapar massa myter kring mat. Bara för att något är gjort i ett labb så är det dåligt?

Du käkar hellre kvicksilver du hittar i naturen än aspartam från ett labb då antar jag?

För kvicksilvret hittade du ju minsann naturligt ute i världen bara? Samma gäller flugsvamp?

Socker har dokumenterat dåliga effekter i för stor mängd. Punkt. Aspartam är ett av de ämnen man forskar på mest av allt, någonsin och konsensus är att det är ofarligt i normala halter. Precis som att vatten också är ofarligt vid normala halter men du där om du dricker 6 liter på 5 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Dricker man 3 liter i veckan i 6 mån så lovar jag att du går upp i vikt mycket mer om du dricker den vanliga sockrade läsken än om du drack Zero varianten.

Ja av uppenbara skäl. I det ena fallet får du i dig 30k kcal och i det andra ca 200 kcal.
Senast redigerad av kalleboool 2022-06-30 kl. 12:21.
Citera
2022-06-30, 12:33
Medlem
R5As avatar
Äter hellre 1 cheeseburgare extra än och dricka 50 cl coca cola med flytande kalorier.
Det är bättre oavsett om man är tjock eller ej.
Citera
2022-06-30, 12:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Desavärre sådana som du som skapar massa myter kring mat. Bara för att något är gjort i ett labb så är det dåligt?.
Du verkar ha åsikten att det som producerats i ett labb är bättre än från naturen? Du har rätt mycket att bevisa i så fall. Människan funnits i 1 miljon år och under den tiden ätit det som fanns i naturen, så jag behöver inte visa någonting.
Citera
2022-06-30, 12:38
Avslutad
Citat:
Att sitta och sörpla läsk till maten är väl inga konstigheter om det är på den mentala nivån man är? Känns i så fall ganska naturligt.

Klart vi bör sluta med vetenskapen helt så du kan känna dig tryggare med dina dåliga livsval. Låter som en rationell och bra lösning på problemen i samhället

Så länge ohälsosamma tjockisar som lever som barn inte vet om att det de gör är dåligt, så är ju allt guld och gröna skogar.
Ja, det är på den mentala nivån jag trivs bäst. Livsval som duger gott under min tid på Jorden. Man behöver inte vara så jävla pretto hela tiden och tro att man är bättre än vad man är. Kasta kniven åt helvete och ät enbart med gaffeln (eller sked), framför Youtube och med läsk i glaset. Satsa på god mat framför "nyttig" mat och använd hjärnan åt sånt du tycker är roligt istället för att förläsa dig på en massa forskning och skit.

Så blir man lycklig och slipper gå omkring och vara så magsur som du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in